Troels Lund varmer op til reform af erhvervsfremme

VÆKST: Regeringens længe ventede analyse af dansk erhvervsfremme peger på færre og større enheder. Erhvervsministeren er klar til at rydde op i knopskydninger og overlap.

Erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V) har med ny analyse bestilt af regeringen fået grundlaget på plads for den bebudede  omlægning af det danske erhvervsfremmesystem.
Erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V) har med ny analyse bestilt af regeringen fået grundlaget på plads for den bebudede  omlægning af det danske erhvervsfremmesystem.Foto: Liselotte Sabroe/Scanpix
Kim Rosenkilde

Der er behov for at forenkle og fokusere erhvervsfremmesystemet.

Det er konklusionen fra erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V), efter han for nyligt kunne offentliggøre regeringens analyse af den samlede erhvervsfremme på tværs af stat, regioner og kommuner.

Analysen blev allerede bebudet med regeringsgrundlaget fra juli 2015.

Dokumentation

Forslag til forbedringer af erhvervsfremme

1. Optimeret styring:
Det vurderes, at flere at de observerede organiseringsudfordringer fremført herover kan afhjælpes ved en optimering af styringen i erhvervsfremmeindsatsen

• Vertikalt kunne der være tydeligere afgrænsning mellem aktørers opgaver og øget brug af forpligtende aftaler. Dette kunne fx gøres i Lov om erhvervsfremme.

• Horisontalt kunne der være en stærkere obligatorisk kommunal styringsmekanisme, stærkere obligatoriske regionale
koordineringsmekanismer og en tydeligere afgrænsning mellem visse nationale aktørers opgaver.

2. Begrænsning af antal aktører:

Overblikket for virksomheder kan styrkes, og administrations- og transaktionsomkostningerne kan mindskes ved begrænsning af antallet aktører, fx samling af dele af den lokale erhvervsservice som set i Hovedstadens Iværksætterhus, afskaffelse af regional kapitalformidling, reduktion i antallet af klynger mv. 

3. Færre indgange til indsatsen for virksomheder og mere overblik over indsatsen:

Kompleksiteten af indsatsen kan mindskes ved at skabe færre indgange for virksomheder. Dette inkluderer også behov for et klart overblik over tilbud i indsatsen så virksomheder henvises korrekt af aktører.

4. Målretning af erhvervsfremmeinitiativer:

Virksomheder kan i højere grad tages med på råd ved oprettelsen af nye erhvervsfremmeinitiativer. Eksisterende initiativer og ydelser kan i højere grad skræddersys den enkelte virksomheds behov, så indsatsen bliver mere efterspørgsels- end udbudsdrevet.

5. Fremadrettet fokus på erhvervsfremmeindsatsens produktivitetseffekter:

Det vurderes som hensigtsmæssigt, at indsatsen og effektevalueringer fremover i højere grad fokuserer på produktivitet.

6. Fokusering af erhvervsfremmeindsatsen:

Fokus på om indsatsen i tilstrækkelig grad rettes mod unge vækstvirksomheder og virksomheder med vækstpotentiale.


7. Inklusion af internationale erfaringer i arbejdet med at forbedre den danske indsats:

Internationale erfaringer kan indgå som inspiration i arbejdet med at udvikle den danske erhvervsfremmeindsats yderligere.

Kilde: Erhvervs- og Vækstministeriets 'Eftersyn af erhvervsfremmeindsatsen' 


Altinget logoKommunal
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget kommunal kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00