Uklar økonomi og splittede fagforeninger: Nu starter forhandlinger for 740.000 offentligt ansatte

ANALYSE: Tavlen er vasket ren efter slagsmålet i 2018, men splittelsen blandt lønmodtagerne og en coronaramt økonomi rækker næppe til mere end en skrabet overenskomstfornyelse.

Sådan så det ud i foråret 2018 foran Forligsinstitutionen. Det langstrakte overenskomstdrama fra OK18 kommer næppe til at gentage sig, når de offentlige overenskomster i løbet af de kommende måneder igen skal fornyes.
Sådan så det ud i foråret 2018 foran Forligsinstitutionen. Det langstrakte overenskomstdrama fra OK18 kommer næppe til at gentage sig, når de offentlige overenskomster i løbet af de kommende måneder igen skal fornyes.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Søren Elkrog Friis

I løbet af dagen tirsdag afgives et diskret startfløjt til overenskomstfornyelserne for knap 740.000 offentligt ansatte, når offentlige arbejdsgivere og lønmodtagerorganisationer uploader deres respektive krav på en fælles hjemmeside.

Sidst på ugen følges op med mere formelle sættemøder - som naturligvis også foregår virtuelt.

OK21 er med andre ord igang, men forhandlingerne kommer både lavpraktisk og i deres substans til at at udspille sig i en mere begrænset corona-udgave.

Dokumentation

OK21

Overenskomsterne for 740.000* offentligt ansatte skal fornyes, inden de udløber 1. april.

Her kan du læse om de centrale temaer og knaster.

Der forhandles i tre spor for de offentlige sektorer.

Stat: 180.000 ansatte*
Forhandles mellem CFU (Centralorganisationernes Fællesudvalg) og Medarbejder- og Kompetencestyrelsen med skatteminister Morten Bødskov for bordenden.

Kommuner: 435.000 ansatte*
Forhandles mellem Forhandlingsfællesskabet (FF) og KL (Kommunernes Landsforening).

Regioner: 130.000 ansatte*
Forhandles mellem Forhandlingsfællesskabet og Regionernes Lønnings- og Takstnævn (RLTN). 

Se persongalleri over topforhandlerne i de tre sektorer.

KØREPLAN

  • Parterne på de tre områder udvekslede krav i december.
  • Det er traditionelt staten, som laver det første forlig, fordi det sætter den økonomiske ramme for det kommunale og regionale forlig.
  • 4. februar indledes de afsluttende forhandlinger på statens område.
  • Ifølge den aftale køreplan - som kun er vejledende, indleder kommunerne afsluttende forhandlinger den 12. februar, mens regionerne som de sidste vil forsøge at lande en aftale den 19. februar.

De tre centrale forlig garanterer ikke i sig selv et fredeligt forløb, da de enkelte faggruppers overenskomster efterfølgende skal forhandles inden for den centralt aftale lønramme.

Resultaterne fra de individuelle forhandlinger skal til urafstemning blandt medlemmerne, som skal være på plads ved udgangen af februar på det kommunale og regionale område, og i starten af marts på statens område.

Konfliktscenarier
Hvis ikke det lykkes at nå forlig centralt - eller hvis enkelte områder "hænger", kan der varsles konflikt fra 1. april. Sker det, vil Forligsinstitutionen overtage forhandlingerne i løbet af marts og forsøge at forhindre en konflikt.

Sidste storkonflikt på det private arbejdsmarked var under "gærkrisen" i 1998, men de offentlige overenskomstforhandlinger har til forskel fra de private været meget konfliktfyldte i en årrække.

I 2018 undgik man en storkonflikt på falderebet, men både overenskomstforhandlingerne i 2013 (lærerlockouten) og 2008 (hospitalsstrejken) endte i konflikt.

Trods ulmende utilfredshed i flere offentlige faggruppe har coronakrisen lagt en dæmper på både økonomi og konfliktvillighed. Der er derfor lagt op til et relativt smalt vedligeholdelsesforlig - og risikoen for konflikt vurderes som meget lav.

Kilde: FH, FAOS, Forhandlingsfællesskabet og CFU.

* Baseret på medlemstal for de faglige organisationer, som indgår i forhandlingsorganisationerne. Flere kan reelt være omfattet af overenskomsterne.


Altinget logoKommunal
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget kommunal kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00