Debat

Aarhus 2017-direktør: Dicte viser styrken i den kreative sektor

DEBAT: Den kreative sektor giver mulighed for at nå ud i verden og styrke de små lande i den globale underholdningsindustri. Det er serien Dicte, der foregår i Aarhus, et eksempel på, skriver Juliana Engberg, programdirektør i Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017

Foto: Aarhus 2017
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Juliana Engberg
Programdirektør i Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017

Kriminalinspektør John Rebus fra Edinburgh politi, en efterkommer af polske immigranter, kommer fra byen Cardenden i den skotske region Fife. Han er ikke født i Edinburgh, men kender byen lige så godt som enhver anden. I dag kan besøgende i Edinburgh følge vandreruter langs sidegaderne, gennem skjulte tunneller, ind og ud af de karakteristiske lokale pubs og gøre holdt ved milepælene i detektivens lange karriere. Hver tur tager to timer, og ikke to ture er ens.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

John Rebus er naturligvis en fiktiv figur – stjernen i 20 romaner af den skotske forfatter Ian Rankin. Hvis det var forfatterens intention at booste antallet af turister i byen, er dystre krimier måske ikke den mest oplagte vej. Faktisk fortæller Rankin, at det var hans plan at "skrive nogle romaner, der kunne afdække nutidens Edinburgh og føre læseren ind i byens hemmelighedsfulde hjerte".

At denne kunstneriske ambition blev indfriet til fulde, ses af de priser og anerkendelser, som blev forfatteren til del – og ikke mindst hovedpersonens sejlivede popularitet. Bøgernes kommercielle succes og deres efterliv i tv, radio, online – og på vandreruter – fortæller noget om, hvad kreative og kulturelle aktiviteter kan gøre for et sted.

Hos Aarhus 2017 er vi overbeviste om, at udvikling af film-, tv- og andre medieindustrier er en glimrende måde at nå ud til verden på, dele vores historier – både de virkelige og de fiktive – og udbrede budskabet om de ekstraordinære talenter i vores lille land. 

Juliana Engberg
Programdirektør i Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017

Dicte som del af "Scandi-noir"
Denne sammenhæng mellem kreative industrier, økonomi og byer er noget, vi også kender til i Danmark, nemlig i form af den internationale succes, som tv-serier, der udspiller sig i København, har haft, for eksempel Forbrydelsen og Borgen og mere aktuelt historien om kriminalreporteren Dicte Svendsen (spillet af Iben Hjejle), der udfolder sig i Aarhus.

I TV2-serien Dicte, der er baseret på forfatteren Elsebeth Egholms romaner, får byen i sig selv en hovedrolle i fortællingen, så Aarhus fremstår levende på skærmen – måske endda endnu mere end i bøgerne. Egholms skarpt optrukne karakterer og fængslende historier formidler den midtjyske humor og en feministisk energi, der giver vores kultur lidt kant.

Ligesom serierne Forbrydelsen, Borgen, Broen og andre skandinaviske serier er Dicte blevet en del af fænomenet "Scandi-noir". Det ser ud, som om der i hele verden er en voksende interesse for dramaer, der udspiller sig i skandinaviske lande, skildrer komplekse moralske temaer, bæres af stærke kvindelige hovedkarakterer og byder på både psykisk og fysisk drama og spænding.

Globalisering og digitalisering
Når vi tænker på de tv-programmer, film, videospil og forskellige digitale formater, der har indtaget vores skærme – lige fra iPhone til IMAX – tænker vi typisk stort. Hollywood bruger vi ofte som synonym for den globale underholdningsindustri, selvom den amerikanske dominans reelt udfordres flere steder fra, især Bollywood i Indien og Nollywood i Nigeria.

Men samtidig er globaliseringen og digitaliseringen – de processer, der mere end noget andet har drevet Hollywood fremad – facilitatorer for spændende forandringer i mindre lande, der nu bliver i stand til at skabe, distribuere og profitere af kreative produktioner på måder, vi ikke har kunnet forestille os tidligere. Nogle af de bedste kreative frembringelser i verden kommer fra netop de små lande, hvad enten vi taler om Islands hippe musikscene eller New Zealands hobbit-inspirerede biosucceser.

Synergi mellem de kreative industrier i de små lande
Som en afspejling af, at de små virksomheder udgør størstedelen af økonomierne i de fleste europæiske lande, udgør de små nationer – dem med under fem millioner indbyggere – mere end halvdelen af verdens lande. Menneskerne her har deres egne historier, erfaringer og drømme, og de ønsker at fortælle deres egne historier – nogle gange på nye, revolutionerende måder. Nu hvor de fleste af dem også har fået en digital forbindelse til resten af verden, kan deres historier deles med hvem som helst.

Derfor er spørgsmålet ikke, om de små lande har talentet, eller om de kan skabe indholdet, men derimod, hvordan de bedst tilpasser og organiserer deres kræfter for at maksimere de økonomiske, kulturelle og samfundsmæssige fordele. Synergien mellem de kreative industrier bygger på eksisterende evner og talenter, og den tiltrækker nye kapaciteter, der går ind og løfter særskilte projekter. Den grad af fleksibilitet, som det medfører, har de store, etablerede spillere svært ved at matche. Men den betydning, som det har for karriererne i den kreative industri, er noget, der skal håndteres, og det kræver opbakning fra både den politiske verden og uddannelsessektoren.

Fokus på at tiltrække, fastholde og udnytte kreativt arbejde
Job i de kreative industrier fremstilles ofte som mere glamourøse, sjove, vellønnede og "cool" end andet arbejde. Som i de fleste stereotyper er der elementer af sandhed i den beskrivelse. Men i de senere år er mange af erhvervene i den kreative sektor blevet mere usikre – med midlertidige ansættelser og outsourcing. Det er blevet sværere at få karrieren til at følge den lige linje opad, og mens nogle må affinde sig med at blive fortrængt fra deres roller, når de når en vis alder, er der andre, der simpelthen bare ikke har de økonomiske midler til at kunne stemple ind og ud, afhængigt af hvornår der er arbejde. De, der er så heldige at have fast arbejde, skal ikke alene håndtere store krav til deres fleksibilitet, men også opøve kompetencer på tværs af en lang række platforme, såsom at søge finansiering til projekter og tilbyde vejledning og støtte til kolleger.

Ikke desto mindre er mulighederne og lønningerne attraktive og umagen værd, og som vi har set, er en blomstrende kreativ sektor en positiv faktor for både den lokale og nationale økonomiske succes. Det betyder, at vi er nødt til at kigge på de politiske og infrastrukturelle tiltag, der er nødvendige for at tiltrække, fastholde og – i absolut positiv forstand – udnytte kreativt arbejde. I sammenligning med de store lande er økonomierne i de små lande særligt afhængige af eksterne faktorer, og de tynges ofte af større administrationsudgifter.

At Aarhus er blevet udnævnt Europæisk Kulturhovedstad 2017 – flagskibet blandt EU's kulturinitiativer – giver os en fremragende mulighed for at udforske og fremme alle de kvaliteter, der affødes af Danmarks kreative talenter. Da Den Europæiske Kulturhovedstad samtidig tiltrækker en del international opmærksomhed, betyder det, at kreative industrier verden over i de kommende måneder vil rette blikket mod Danmark. Blandt de mange begivenheder, aktiviteter og oplevelser, som vil fylde programmet for Aarhus 2017, vil mange være knyttet til de kreative industrier.

Investering i film- og serieprojekter som eksportsucces
Vi støtter den uafhængige produktion af film, tv og manuskriptforfatning for at gøre det muligt, at de levende billeders industrier kan vokse frem og trives. Vi skaber rammerne for fundraising, netværk og udveksling af best practice og er dermed med til at så frøene til den næste generations film- og tv-talenter. Og vi er optaget af at bygge videre på den eksportsucces, som Danmark har set inden for "noir" og politisk drama.

Vi har blandt andet iværksat en række små, uafhængige filmprojekter, der stimulerer branchen og sætter fokus på Danmarks særlige karakter og de unikke steder i landet. Under Aarhus 2017 vil vi opleve animationsdokumentarer, animationskortfilm og nyskabende, eksperimenterende tiltag inden for markedsføringen af levende billeder. Og vi investerer i projekter med store europæiske historier. For eksempel rejses flere vigtige spørgsmål i The Dissidents, en dokumentarminiserie instrueret af Jeppe Rønde. Serien stiller spørgsmålet, hvad det vil sige at være "dissident" i Europa i dag, og den udfordrer dem, der kalder sig dissidenter, for at få dem til at reflektere over deres vision for et samlet Europa. Der stilles også spørgsmål til det gamle kontinents evne til at håndtere flygtningekrisen, konflikterne og den økonomiske ulighed, der ser ud til at true hele det europæiske projekt.

Hos Aarhus 2017 er vi overbeviste om, at udvikling af film-, tv- og andre medieindustrier er en glimrende måde at nå ud til verden på, dele vores historier – både de virkelige og de fiktive – og udbrede budskabet om de ekstraordinære talenter i vores lille land. Derfor er vi meget glade for at være med i finansieringen af tredje sæson af Dicte. De første to sæsoner har opnået stor succes, også internationalt. Da den italienske tv-producer Walter Iuzzolino introducerede Dicte til seerne af britiske Channel 4, brugte han ordene “smukt filmet i den velkendte danske stil”. Og han tilføjede, meget passende for denne historie, at "nøglen til Dictes succes ligger i hendes sympatiske karakter". Det samme kan siges om Aarhus, hvor der naturligvis også findes Dicte-vandreruter, der sætter den perfekte scene for Dictes liv og eventyr.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00