Altinget slankes og fastholder nichemedier

OM OS: Nedlukningen har ført til fald i omsætningen for Altinget-koncernen, og derfor gennemfører koncernen en sparerunde, hvor der nedlægges 22 stillinger. 

Foto: Toke Kristiansen/ALTINGET
Redaktionen

Tirsdag gennemførte Altinget-koncernen en sparerunde, der skal nedbringe omkostningerne som følge af nedlukningen. Den indebærer 22 nedlagte stillinger, hvoraf halvdelen sker ved opsigelser.

”Vi ser allerede konsekvensen af corona-krisen i form af markant nedgang i salget på alle forretningsområder. Vi ved ikke, hvor længe krisen varer, eller hvor dybe spor den trækker. Derfor er vi nødt til at gribe ind og sikre lavere omkostninger,” siger Altinget-koncernens direktør, Christoph Nørgaard.

Han tilføjer, at de aktuelle hjælpepakker ikke er relevante for Altinget-koncernen, og at hjemsendelse af medarbejdere i den nuværende situation risikerer at gøre situationen værre.

”Vi er en virksomhed, der er sat op til vækst, uden en stor, finansiel stødpude. De seneste års overskud er investeret i ny vækst og nye arbejdspladser. Derfor bliver vi hurtigt ramt af en uventet krise som denne,” siger han.

Struktur lægges om
Spareplanen medfører en række initiativer på tværs af afdelingerne og indebærer samlet set 22 nedlagte stillinger, hvoraf halvdelen findes ved at undlade at genbesætte ledige stillinger og ved at lade tidsbegrænsede kontrakter udløbe.

De største forandringer sker i de kommercielle afdelinger, hvor strukturer lægges om, og en stribe job nedlægges i netværksafdelingen Arena, der for nylig fusionerede med Tænketanken Mandag Morgen.

På medierne Altinget og Mandag Morgen nedlægges to faste stillinger, hvoraf den ene er fundet ved frivillig aftrædelse. I den forbindelse bliver nogle opgaver fordelt på nye måder, sådan at Altinget uændret udgiver 23 nicheportaler, mens ugebrevet Mandag Morgen fortsat kommer både på print og digitalt.

Som et offensivt tiltag vil Altinget og Mandag Morgen i de kommende måneder oprette en fælles digital forsideredaktion, hvor en stribe tværgående funktioner skal samles.

”Vi vil fortsætte strategien med to af landets stærkeste mediebrands under samme tag: Altinget med den neutrale og substansorienterede nichejournalistik om dansk og europæisk politik, og Mandag Morgen som det analyserende medie for ledere med fokus på blandt andet ledelse, digitalisering og grøn omstilling,” siger chefredaktør Jakob Nielsen.

TjekDet flytter ud
Som led i planen er det besluttet, at faktatjekmediet TjekDet fra udgangen af juni ikke længere skal være en del af koncernen, og mediet med to fastansatte journalister vil nu søge at fortsætte i en ny ejerstruktur uden for Altinget-koncernen.

”Vi er meget kede af de konsekvenser, som nedlukningen får for en stribe ansatte, der alle har leveret en stor indsats for selskabet. Men vi har også en opgave med at sikre firmaets fremtid, og jeg håber, at vi med disse initiativer har lagt grunden til ny vækst, når økonomien lysner,” siger direktør Christoph Nørgaard.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Christoph Nørgaard

Adm. direktør, Alrow Media
M.sc. i international business (Aarhus Uni.)