Debat

Altivisten-redaktør: DR-seere skal med bag kameraet

DEBAT: Public service-medier skal være digitale forsamlingshuse, hvor borgerne ikke er passive tilskuere, men aktive medskabere og medieproducenter, skriver Oliver Riel, redaktør på Altivisten, der er et medie grundlagt af Alternativet.

Peter Pagh-Schlegel
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Oliver Riel
Medstifter og redaktør, Altivisten og medieansvarlig i Alternativet.

Der er et demokratisk problem i mediebranchen. Borgerne har mistet tilliden til journalisterne, og mere end hver anden dansker har eksempelvis ikke tillid til, at DR kan forvalte deres 3,7 milliarder årlige licens-kroner hensigtsmæssigt i forhold til at lave public service.

Fakta
Deltag i debatten om fremtidens public service.
Skriv til [email protected]

Samtidig er borgerne selv blevet medieproducenter på sociale medier og vil ikke betale for noget, som de kan få gratis.

Public service medierne står dermed både med en økonomisk og en tillidsmæssig udfordring i fremtiden. Som medstifter af et borgerdrevet medie tror jeg på, at den tillidsmæssige udfordring kan være med til at løse den økonomiske, og at løsningen derfor skal findes i relationen mellem journalisterne og borgerne.

Publikummet skal måske ikke have hovedrollen, men de skal med bag kameraet og være aktive medskabere, hvis vi som medier vil genvinde deres tillid.

Oliver Riel
Medstifter og redaktør, Altivisten

Problemet rummer løsningen
Muligheden for at samarbejde med tusindvis af borgere på én gang er kommet med de sociale medier. De sociale medier bliver dog ofte omtalt som en del af problemet, når man taler om flow-tv’et og printavisens tilbagegang.

I stedet bør vi se sociale medier som en del af løsningen og eksperimentere med, hvad der kan ske, hvis vi behandler borgerne som samarbejdspartnere.

Da jeg eksempelvis skulle skrive dette indlæg, var det første skridt i min proces at spørge følgerne af Altivisten’s Facebook-side, hvilken rolle de mente, public service skulle spille i fremtiden? Jeg fik tre kvalificerede svar og en række personlige henvendelser. Et stort medie, som DR havde måske fået tre tusinde.

Publikum skal med bag kameraet
Grundlæggende handler det om at benytte sig af, at sociale medier har givet os alle sammen et publikum bestående af millioner af mulige medproducenter, hvoraf mange rigtig gerne vil deltage. Publikummet skal måske ikke have hovedrollen, men de skal med bag kameraet og være aktive medskabere, hvis vi som medier vil genvinde deres tillid.

Tænk hvis en del af fremtidens medielicens faktisk kunne gå til at øge borgernes demokratiske deltagelse og samtidig højne mediernes troværdighed. Tænk, hvis de største medier – dem, som favner hele nationen – gik forrest i udviklingen og skabte fælles platforme for borgere og journalister, hvor professionelle og amatører ikke konkurrerer, men samarbejder.

Private medier som ProPublica, DeCorrespondent, Zetland, Fyns Stiftstidende og MandagMorgen gør det allerede, men public service medierne kunne tage teten og nå længere ud i befolkningen.

Det digitale forsamlingshus
At gøre den danske befolkning til mediepartner handler ikke om at hive folk ind fra gaden og sætte dem i redaktørstolen. Men vil vi genvinde borgernes tillid, må vi begynde med at lytte nysgerrigt, gå i dialog og i fremtiden skabe indhold sammen.

Til en start kunne man invitere alle danskere til at byde ind med idéer til nye radio- og tv-koncepter og på sigt afvikle “public service produktionslaboratorier”, hvor journalister inviterer borgere ind til workshops og konceptudvikler programmer i et digitalt forsamlingshus. Her kunne lærere og pædagoger være med til at udvikle børne-tv og public service medierne kunne benytte sig af borgernes livserfaringer.

Ikke som erfaringskilder – men som aktive medskabere og medproducenter.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00