Bilreklame foran kunstværk vækker vrede

OPHAVSRET: Ai Weiweis 3500 redningsveste på Kunsthal Charlottenborgs facade danner rammen for en fotoannonce for Volkswagen. Kunsthallens direktør overvejer at anlægge sag.

Foto: /ritzau/James Brooks
Peter Pagh-Schlegel

Den kinesiske kunstner Ai Weiweis omdiskuterede værk af 3500 orange redningsveste på Kunsthal Charlottenborgs facade har siden juni måned sat fokus på de flygtninge, der risikerer livet over Middelhavet på vej til Europa.

Nu figurerer det politiske kunstværk i Volkswagens eget reklamemagasin VieW, hvor det danner rammen om en orangefarvet Polo. Det skriver Berlingske.

Direktør for Kunsthal Charlottenborg, Michael Thouber, overvejer nu et sagsanlæg mod Volkswagen for krænkelse af kunstnerisk ophavsret.

Altinget logoKultur
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget kultur kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00