Debat

Dansk Erhverv: Vi må sikre udbuddet af dansk indhold i en hård international konkurrence

Regeringen må indkalde alle partierne til medieforhandlinger hurtigst muligt og lande en aftale, som kan skabe ro og stabilitet, skriver Charlotte Enevoldsen.

Flere og flere globale mediegiganter som for eksempel Netflix og Disney+ har rettet kompasset mod Danmark. De er kommet for at blive og for at vokse sig større, skriver Charlotte Enevoldsen.
Flere og flere globale mediegiganter som for eksempel Netflix og Disney+ har rettet kompasset mod Danmark. De er kommet for at blive og for at vokse sig større, skriver Charlotte Enevoldsen.Foto: Mike Blake/Reuters/Ritzau Scanpix
Charlotte Enevoldsen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Ønsket om et bredt og langsigtet medieforlig vokser i takt med regeringens gentagne udskydelser af de kommende medieforhandlinger.

Medieaftalen, som blev forhandlet i 2018, var kun delvist implementeret, da regeringen konstaterede, at der ikke længere var flertal bag den. Nu har branchen levet med usikkerheden om, hvad der så skal ske i over to år, og det er mere end rigeligt.

Derfor er det vigtigt, at regeringen indkalder alle partierne til medieforhandlinger hurtigst muligt og lander en god bred aftale, som kan skabe ro og stabilitet, i hvert fald så vidt angår de politiske bestemte rammevilkår.

Skab gode rammer for dansk indhold
Ro og stabilitet nytter det til gengæld ikke at håbe på i den internationale konkurrence om forbrugernes tid og opmærksomhed, hvad enten vi taler sociale medier eller streamingtjenester.

Vi skal selv tage ansvar for det i Danmark, hvis vi vil være sikre på fortsat at have et stort og mangfoldigt udbud af kvalitetsindhold, der omhandler danske forhold, er produceret i en dansk kontekst og med danskerne som den primære målgruppe.

Charlotte Enevoldsen
Mediepolitisk chef, Dansk Erhverv

Flere og flere globale mediegiganter som for eksempel Netflix og Disney+ har rettet kompasset mod Danmark. De er kommet for at blive og for at vokse sig større.

Det er bestemt ikke er umuligt at finde mange timers velsmagende underholdning i deres gigantiske indholdsbuffet. Men det er vigtigt at være opmærksom på, hvor det stiller dansk indhold og public service, og hvilken betydning det har for dansk kultur, sammenhængskraft og demokrati.

Danmark er et lille sprog- og kulturområde. Vi skal selv tage ansvar for det i Danmark, hvis vi vil være sikre på fortsat at have et stort og mangfoldigt udbud af kvalitetsindhold, der omhandler danske forhold, er produceret i en dansk kontekst og med danskerne som den primære målgruppe.

Derfor er det uhyre vigtigt, at næste medieaftale skaber de bedste rammer for udvikling, produktion og distribution af indhold, uanset om det er på print, tv, radio eller via internettet, og uanset om det er offentligt støttet eller kommercielt.

Fair konkurrence og stærk public service
Dansk Erhverv repræsenterer en bred skare af virksomheder, som hver dag bidrager til, at danskerne kan vælge mellem et stort udbud af film, tv, serier, musik, radio, podcast og magasiner.

Ny debatserie: Hvad skal et nyt medieforlig opnå?

Hvordan skal den nye mediepolitik udformes? Det har Altinget Kultur i denne debatserie spurgt en række af mediepolitikkens aktører om.

Kort sagt har vi bedt aktørerne om at forholde sig til følgende spørgsmål:  

Hvad er vigtigst at få med i et nyt medieforlig? 

Hvordan forholder et nyt medieforlig sig til en virkelighed, hvor risikoen for nyhedsørkener vokser, og hvor sociale medier udgør en konkurrent på både indtjening og opmærksomhed?

Har du lyst til at bidrage til debatten, er du meget velkommen til at skrive et indlæg og sende det til debatansvarlig Pernille Tørslev på [email protected] eller til Altingets debatredaktion på [email protected].

Med vores medieudspil En stærk dansk mediefremtid giver vi et bud på, hvordan vi kan stå bedre i den benhårde konkurrence og sikre et mangfoldigt udbud af dansk kvalitetsindhold fremover.

Vi kommer ikke udenom at debattere DR, så vi kan lige så godt tage det først som sidst. DR skal fortsat være en stor og vigtig aktør i det danske medielandskab.

Men det er afgørende med et tæt og konstruktivt samspil mellem DR og de kommercielle aktører, så vi sammen kan klare os i den massive konkurrence fra de store globale spillere og samtidigt bevare et solidt økosystem, hvor danske kunstnere, indholdsproducenter, broadcastere og distributører er forbundet på kryds og tværs.

Det indebærer også, at DR ikke skal lægge større mængder offentligt støttet indhold på YouTube og lignende platforme og dermed risikere at skubbe seerne i armene på techgiganterne i stedet for i retning af dansk public service.

Stærk public service er en vigtig vej til at værne om den kulturelle sammenhængskraft, og her kan Public Service-Puljen spille en vigtig rolle ved at støtte indhold med et tydeligt dansk kulturelt aftryk.

Puljen har behov for at blive moderniseret, så den tager højde for udviklingen på mediemarkedet.

Dansk Erhverv foreslår, at indholdsproducenter skal kunne søge puljen, der skal være krav om, at det støttede indhold skal ud til flest mulige danskere, og der skal åbnes for midler til radio og podcast.

Dansk Erhverv foreslår, at indholdsproducenter skal kunne søge puljen, der skal være krav om, at det støttede indhold skal ud til flest mulige danskere, og der skal åbnes for midler til radio og podcast.

Charlotte Enevoldsen
Mediepolitisk chef, Dansk Erhverv

Nulmoms for alle digitale publicistiske medier
En ny medieaftale skal også se nærmere på den nulmomsordning, som digitale aviser og andre nyhedsmedier i dag nyder godt af, men som skaber unfair konkurrence for lignende medier som magasiner og ugeblade, der er belagt med fuld moms.

Dansk Erhverv foreslår, at der indføres nulmoms for alle digitale publicistiske medier, så for eksempel digitalt magasinindhold ligestilles med digitale aviser. Fair og lige konkurrence på mediemarkedet vil sikre den bedste og mest nuancerede mediedækning til gavn for borgerne og hele det danske samfund.

Der er ingen tvivl om, at regeringen og medieordførerne står med en svær opgave foran sig, når forhandlingerne fløjtes i gang. Vi ser frem til, at de sætter sig ved bordet og tager tyren ved hornene, og med ovenstående forslag håber vi at bidrage til, at de finder vejen til en stærkere dansk mediefremtid.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Charlotte Enevoldsen

Vicedirektør, Producentforeningen
cand.scient.pol. (Københavns Uni.)

0:000:00