Debat

Danske Mediedistributører: Spild af skattekroner at lade museer lave tv

DEBAT: En ny public service-tv-kanal med en halv milliard i ryggen skal ikke drives af museer. Det eneste fornuftige vil være at give pengene til dk4, skriver formand Jørgen Stensgaard.

Museumsinspektørerne vil få svært ved at klare sig for 50 millioner støttekroner om året, skriver Jørgen Steensgaard. 
Museumsinspektørerne vil få svært ved at klare sig for 50 millioner støttekroner om året, skriver Jørgen Steensgaard. Foto: Charles Platiau/Ritzau Scanpix
Flora Juul Holst
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jørgen Stensgaard
Formand for Danske Mediedistributører

En broget skare af museumsfolk har bragt sig i stilling som mulige bydere på en ny public service-tv-kanal, der skal sende sin første udsendelse 1. april 2020. Ambitionen er al ære værd, men selv om seerinteressen for antikviteter og danmarkshistorie i tv er pæn, vil det være spild af en halv milliard skattekroner at overlade det til museerne at forsøge at opbygge en tv-station.

Vi har i dag over 20 dansksprogede tv-kanaler, som drives af professionelle broadcastere med indgående viden og erfaring med tv og seervaner. Og det på et vigende marked, udfordret af kapitalstærke globale aktører inden for streaming og serieunderholdning.

Gør det fornuftige
Den nye tv-kanal får det vanvittigt svært, hvis den alene skal klare sig med de godt 50 millioner kroner i public service-støtte om året. Ifølge udbudsbetingelserne, som er i høring i disse uger, skal stationen dagligt sende 18 timers tv – hvoraf mindst ti timer om ugen skal være egenproduceret.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected]

Da hverken DR eller TV 2 kan komme i betragtning til den nye tv-kanal, vil det eneste fornuftige være at give pengene til dk4. Så vil de gå til en tv-kanal, som har stor erfaring med at producere tv på små budgetter, og som i forvejen er kendt hos fire ud af fem husstande.

Mediedistributørerne lægger i dag et pænt tocifret millionbeløb i dk4’s kasse som betaling for at kunne tilbyde kanalen til de omkring to millioner husstande, der i dag har et tv-abonnement. Det er ingen hemmelighed, at flere distributører har overvejet, om pengene kunne gives bedre ud på andet indhold. Får dk4 status som public service-kanal, vil situationen være en anden.

Da hverken DR eller TV 2 kan komme i betragtning til den nye tv-kanal, vil det eneste fornuftige være at give pengene til dk4.

Jørgen Stensgaard
Formand for Danske Mediedistributører

Et årligt public service-tilskud på 50 millioner kroner i kombination med indtægterne fra distribution og reklamer vil give dk4 markant flere redaktionelle muskler, og reelt skabe en ny stærk tv-aktør. Museerne kan eventuelt stadig spille en rolle, men som producenter for dk4.

Det vil være et af de tilfælde, hvor regnestykket 1 + 1 = 3 giver mening.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00