Debat

Den forældede teaterlov bør ændres

DEBAT: Den gamle og hierarkiske teaterlov belønner status quo og kvantitet frem for kvalitet, dynamik og risikovillighed. Det skal laves om, lyder det fra Ditte Maria Bjerg, formand for Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst. 

Teaterloven bør ændres, skriver formand for Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst.
Teaterloven bør ændres, skriver formand for Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Ditte Maria Bjerg
Kunstnerisk leder, Global Stories og formand, Statens Kunstfonds Scenekunstsudvalg

Dansk scenekunst er en succes.

Lige et par eksempler: 33 egnsteatre over hele landet har i tæt samspil med deres værtskommuner udviklet et rigt, mangfoldigt og lokalt forankret udbud af scenekunst. På teaterscenerne, på plejehjemmet, på skolerne og i byrummet.

Disse teatre bekræfter i høj grad, at scenekunst kan være til gavn for offentligheden som kritisk medie, som platform for kreativitet og som aktiv i udviklingen af fællesskaber, såvel lokale som internationale.

Fakta

Deltag i debatten!

Send dit indlæg til [email protected]

Dansk børneteater og dans er, ud over at være en uvurderlig del af danske børns kulturelle bagage, også en kulturel eksportvare med succes.

Men dansk scenekunst er også en fiasko.

Teaterloven er en gammel hierarkisk knopskydningslov med Det Kgl. Teater øverst og udviklingsafdelingen under Statens Kunstfond nederst. 

Ditte Maria Bjerg
Kunstnerisk leder, Global Stories og formand, Statens Kunstfonds Scenekunstsudvalg

For meget scenekunst på institutionsteatrene ligner hinanden alt for meget. Fødekæden mellem vækstlag og institutionsteater fungerer ikke. Dansk publikum må se langt efter de internationale gæstespil af høj kvalitet, der spiller i vore nabolande.              

Store potentielle grupper af publikum mistes, fordi der ikke arbejdes systematisk og strategisk med publikumsarbejde.

Forældet teaterlov
Hvorfor? Det ville være dejligt dramatisk, hvis det handlede om onde viljer, men nej. Det, fiaskodelen udspringer af, er en forældet lov. Teaterloven er en gammel hierarkisk knopskydningslov med Det Kgl. Teater øverst og udviklingsafdelingen under Statens Kunstfond nederst. Loven belønner status quo og kvantitet, ikke kvalitet, dynamik eller risikovillighed.

Men en lov kan vel laves om?

Det har været prøvet adskillige gange, senest i 2010, hvor det ikke lykkedes, fordi dele af teaterlandskabet blev grebet af panik ved tanken om forandring. Og desværre dukkede der dengang ingen modige kulturpolitikere op på hvide heste!  

Her kan der tages fat                 
Jeg tror og håber, at de er der nu, og at de er i gang med at sadle hestene. Der er nok at tage fat på, og her er nogle forslag til, hvor der kan tages fat.

- Sæt scenekunsten på skemaet i folkeskolen.

- Lad resultatkontrakterne for institutionsteatrene tage udgangspunkt i kvalitet frem for kvantitet.

- Reparer fødekæden ved at rive hegnspælene ned mellem de forskellige strukturelle stivnede strukturer/støttekasser.

- Styrk udviklingsafdelingen, så der kan tages strategisk fat på den innovation og internationalisering af dansk scenekunst, som publikum fortjener.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Ditte Maria Bjerg

Rektor, Malmö Teaterhögskola, Lunds Universitet
teaterinstruktør (Statens Teaterskole 1992)

0:000:00