Debat

Det Nordjyske Mediehus: Det er op til medierne selv at undgå nyhedsørkener

Det næste medieforlig skal hjælpe de lokale og regionale medier i en nødvendig, digital transformation. Men det kan aldrig blive andet end en hjælp på vejen dertil. Opgaven er først og sidst vores egen, skriver Karl Erik Stougaard.

Karl Erik Stougaard er ansvarshavende chefredaktør ved Det Nordjyske Mediehus.
Karl Erik Stougaard er ansvarshavende chefredaktør ved Det Nordjyske Mediehus.Foto: Torben Hansen
Karl Erik Stougaard
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

For nylig kom Vigeur til verden. Vigeur er et digitalt erhvervsmedie for ambitiøse nordjyder, der går på arbejde i enten det private eller det offentlige.

I Det Nordjyske Mediehus har vi brugt halvandet år på at udvikle Vigeur baseret på segmentanalyser, antropologiske interviews og en ukuelig fremtidstro. Vi ved, at vi kan skabe moderne journalistik til nye og betalingsvillige målgrupper, og vi er nu i fuld gang med at bevise det.

Heldigvis er vi ikke de eneste, der tænker nyt. Rundt om i landet knopskyder det med ikke mindst nærlokale erhvervsmedier. Selvtilliden bobler, og lysten og viljen til at eksperimentere er mere synlig end i mange år.

Det kan virke paradoksalt i lyset af de udfordringer, som ellers er benhård virkelighed for de lokale og regionale medier: Den digitale omstilling halter efter mange steder. De store techselskaber suger millioner af annoncekroner ud af forretningerne. Lokale, kommercielle radiostationer er presset af skiftet fra flow til streaming og af stigende konkurrence.

Ny debatserie: Hvad skal et nyt medieforlig opnå?

Hvordan skal den nye mediepolitik udformes? Det har Altinget Kultur i denne debatserie spurgt en række af mediepolitikkens aktører om.

Kort sagt har vi bedt aktørerne om at forholde sig til følgende spørgsmål:  

Hvad er vigtigst at få med i et nyt medieforlig? 

Hvordan forholder et nyt medieforlig sig til en virkelighed, hvor risikoen for nyhedsørkener vokser, og hvor sociale medier udgør en konkurrent på både indtjening og opmærksomhed?

Har du lyst til at bidrage til debatten, er du meget velkommen til at skrive et indlæg og sende det til debatansvarlig Pernille Tørslev på [email protected] eller til Altingets debatredaktion på [email protected].
 

Forslag til omfordeling
På tværs af partier og mediehuse er der lykkeligvis en forståelse af, at vi som samfund skal værne om de lokale og regionale medier, der er med til at facilitere den demokratiske samtale ud i selv de mindste afkroge af landet. Nyhedsørkener, som er en realitet i andre, vestlige lande, er ikke noget, vi ønsker hos os.

Den fælles forståelse vil forhåbentlig manifestere sig i et medieforlig, der læner sig op ad Danske Mediers udspil fra i januar.

Et udspil med nødvendige forslag til omfordeling af den økonomiske støtte fra nationale til lokale og regionale medier og oprettelse af en ugeavispulje samt en midlertidig pulje til digital udvikling- og innovationsstøtte.

Regulering af techselskaberne og tildeling af midler
Et medieforlig bør også afspejle, at vi som samfund ønsker en yderligere regulering af techselskaberne. Med Danske Pressepublikationers Kollektive Forvaltningsorganisation (DPCMO) er et første og vigtigt skridt taget for at få kollektive aftaler med Facebook og andre sociale platforme om betaling for dansk produceret indhold, der er i omløb hos dem og bidrager til deres forretningsmodel. 

Nu bør selskaberne tillige dokumentere, hvordan de aktivt bekæmper disinformation og ulovligt indhold, og de må ændre skadelige algoritmer, der trækker børn og unge hen i nettets mørkeste afkroge. De må kort sagt pålægges et indholdsansvar.

Endelig bør et medieforlig ændre kriterierne for tildeling af midler fra public service-puljen og den redaktionelle produktionsstøtte, så også kommercielle lokalradioer og podcasts bliver omfattet.

Det kan undre, hvorfor det ikke er sket endnu, når vi ved, at især de yngre målgrupper søger mod netop disse platforme. For eksempel har ANR i Nordjylland bevist, at den kan nå de unge med aktuelle nyheder og underholdning.

Et udspil med nødvendige forslag til omfordeling af den økonomiske støtte fra nationale til lokale og regionale medier og oprettelse af en ugeavispulje samt en midlertidig pulje til digital udvikling- og innovationsstøtte.

Karl Erik Stougaard
Ansvarshavende chefredaktør, Det Nordjyske Mediehus

Opgaven er vores egen
Det kommende medieforlig skal hjælpe de lokale og regionale medier ind i en ny, digital virkelighed, hvor der hersker en markant anderledes brugeradfærd. Men det kan aldrig blive andet end en hjælp på vejen dertil. Opgaven er først og sidst vores egen.

Som lokale og regionale medier kommer vi kun i kontakt med de nye målgrupper, hvis vi forstår deres behov og forventninger til os. Det kræver vilje til at udvikle og afprøve nye formater. Det kræver erkendelse af, at det journalistiske indhold skal gentænkes. Det kræver mod til at træffe store beslutninger. 

I Det Nordjyske Mediehus har vi taget opgaven på os. Erhvervsmediet Vigeur er resultatet af en gennemgribende, digital transformation af vores virksomhed. Vi er ikke i mål endnu. Men vi er på vej – forhåbentligt snart med et nyt medieforlig i ryggen.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00