DR-general præsenterer nye tiltag: Det er tid til at stå sammen om det danske indhold

DEBAT: Dansk indhold er i fare for at blive marginaliseret af udenlandske mediegiganter. DR vil bekæmpe udviklingen med kvalitetsindhold til børn og en ny historisk dramaserie, skriver generaldirektør Maria Rørbye Rønn. 

Af Maria Rørbye Rønn
Generaldirektør, DR

Der kan ske meget på et år.

Den følelse tror jeg, at de fleste genkender netop her i 2020.

For et år siden lancerede vi i DR en helt ny strategi. "Sammen om det vigtige" er overskriften, og den betyder, at vi i DR har som hovedmål at skabe værdi ved netop at bringe danskerne sammen om det, der er vigtigt.

Vi vil i vores indhold understøtte demokratiet, bidrage til dansk kultur og styrke fællesskaberne i Danmark. Nu her, et år efter strategiens lancering, er det naturligt at gøre status. Både i åbenhedens navn og for at kunne tage bestik af nye udfordringer.

Værdifuldt indhold og nye udfordringer
I al ydmyghed vil jeg mene, at meget går godt. DR er blevet skarpere på, at vores indhold tager udgangspunkt i demokrati, kultur og fællesskab.

Og når vi spørger danskerne, så siger flere end syv ud af ti, at de oplever, at vores indhold skaber værdi for dem. Netop det at måle os selv på dette er også en kerne i strategien.

Det kan man læse meget mere om i etårsstatussen for strategien her, som vi også kommer til at folde ud på et pressemøde senere i dag, mandag. Igen i åbenhedens navn.

Siden vi lancerede strategien for et år siden, har to væsentlige udfordringer imidlertid fået stadig større betydning for det danske samfund.

Den ene var svær eller nærmest umulig at forudsige – nemlig at coronaen ville komme og kaste stadig større konsekvenser af sig.

Behovet for netop at kunne samles – også hver for sig – skulle vise sig at blive endnu vigtigere, end vi kunne have forestillet os.

Den anden kendte vi og adresserede derfor allerede i strategien – nemlig det stadig større pres, der kommer fra internationale aktører i forhold til det danske indhold. Senest er Disney+ ankommet til Danmark og har på bare to måneder fået fat i mere end hver sjette dansker.

Nyheder og fællessang
Det, der gør mig allermest glad i dag, er, at strategien har vist sit værd i den for os alle svære tid under corona.

På samme måde som de øvrige medier i Danmark har vi gjort, hvad vi kunne for at løfte den store opgave, som det var og er at følge og opfylde danskernes behov i denne særlige tid.

Med strategien i hånden har vi et ekstraordinært stort fokus på oplysning og nyheder – senest har vi forlænget de ekstra tv-aviser frem til påske, ligesom tv-lægen stadig er at finde bag sit bord.

Man kunne læse i Politiken for et par dage siden, at danskerne i stort tal har søgt vores nyheder både på traditionelt tv og som streaming under corona, så vi har opfyldt et klart behov.

Udover det bliver der sunget morgensang og fællessang. Og vi har gjort meget, særligt for kulturen; blandt andet en stor musiksommer, nu hvor mange festivaler var aflyst, ligesom vi udkom med kulturprogrammer under nedlukningen af Danmark, sendt hjemme fra værternes stuer og køkkener.

Kort sagt: Der har været fuldt fokus på kultur, demokrati og fællesskaber. Og når vi i dag holder pressemøde, kommer vi med endnu flere tiltag, der skal understøtte fællesskabet og kulturen. Vigtigt, ikke mindst nu, hvor vi går ind i en mørk tid med et endnu større behov for at kunne være sammen.  

Sværere at nå danskerne
Og så til den anden udfordring. Her er der i højere grad røde lamper, der blinker.

En tydelig udvikling, når vi kigger tilbage på året, der er gået, er, at den internationale medieudvikling gør det tiltagende svært for DR – og mange andre danske medier – at nå befolkningen med dansk indhold.

Det er ikke en ny udvikling. Men hastigheden er højere og omfanget større, end nogen kunne forudse for bare et år siden. Vi har set konsekvenserne af techgiganternes kontrol og censur af danskernes adgang til det danske indhold.

Hvor Google helt uhørt valgte at fjerne Ramasjang-appen på deres platforme på grund af lakridspiber og Onkel Reje. Samtidig er mængden af udenlandsk indhold i så massiv vækst, at det danske indhold risikerer at drukne i mængden.

For fælles for de internationale aktører er, at de investerer enorme beløb i at udvikle deres tjenester, og at deres indflydelse på det danske mediemarked stiger.

Dansk indhold marginaliseres
Udviklingen er særligt udfordrende i forhold til vores børn, der i størst omfang orienterer sig mod de digitale universer. Tre ud af fire større børn herhjemme bruger YouTube ugentligt, og lanceringen af Disney+ i Danmark forstærker udviklingen.

De mange udenlandske tilbud har positive elementer, da det giver os alle sammen adgang til nye tilbud og nyt indhold. På DR sender vi også selv klassikere fra Disney, og inspiration og indtryk ude fra verden er altid godt. Vi hverken kan eller skal lukke os om os selv.

Men udviklingen betyder, at det danske indhold, der tager udgangspunkt i vores kultur og værdier, marginaliseres. Det er en stor styrke for vores samfund, kultur og demokrati, når vi har dansk indhold at være sammen om. 

Som tager udgangspunkt i vores fælles historie. Og som skaber rammerne for en fælles samtale, og hvor vi kan være uenige sammen – over hækken, på jobbet, i skolen, blandt venner eller med folk, som vi ikke kender... endnu. Det skal vi værne om. Vi er derfor nødt til at tage udviklingen alvorligt.

Det spørgsmål er for mig at se uden tvivl det mest afgørende for hele (medie)Danmark i denne tid. Og kampen for det danske indhold bør vi stå sammen om, uanset alle de forskellige interesser, holdninger og forhold vi ellers kan se forskelligt på.

Nye tiltag i DR
I DR vil vi naturligvis gøre alt for fortsat at levere det stærkest mulige danske indhold til hele befolkningen.

Vi vil med afsæt i den retning, som vi har sat med strategien, prioritere de områder, hvor vi gør en forskel, og hvor medieudviklingen har særligt store konsekvenser – for vores børn og for vores fælles kultur.

Vi vil tilbyde kvalitetsindhold til de allermindste i et nyt tilbud målrettet til dem: Minisjang. Og vi vil fastholde vores unikke nyhedstilbud til børn med UltraNyt. For bare at nævne to ting.

Samtidig forholder det udenlandske indhold sig sjældent til vores kultur, sprog, historie og værdier. Derfor vil vi i DR fastholde og opprioritere det særlige fokus på at formidle vores fælles historie og kulturarv.

Vi vil fortsætte med at fortælle den danske historie med store nye satsninger og fiktion. Blandt andet en stor ny satsning i forbindelse med 300-året for den dansk-grønlandske forbindelse og en dramaserie om en af 1960'ernes store danske erhvervseventyr, Carmen Curlers.

Og vi vil styrke formidlingen af den danske musik og fortsætte traditionen med fællessang. Det fortæller vi også mere om på dagens pressemøde. For vi har så meget, som vi gerne vil.

Så nok er de udenlandske aktører store og stærke og udgør ubetinget en udfordring for det danske indhold. Men vi tror fuldt og fast på, at et bomstærkt dansk alternativ til det udenlandske indhold er en afgørende del af løsningen.

Og med politisk opbakning til et fortsat stærkt public service-tilbud, er vi i DR klar til at løfte vores del af opgaven med et særligt fokus på børn og vores kulturelle fællesskab.

Det er tid til at stå sammen om det danske indhold.

Forrige artikel ODM: Vi har brug for en museumsreform ODM: Vi har brug for en museumsreform Næste artikel Replik: Streaminggiganter truer dansk indhold. Lad os sammen finde en løsning, mediedistributører Replik: Streaminggiganter truer dansk indhold. Lad os sammen finde en løsning, mediedistributører
Tidligere programdirektør i DR er død

Tidligere programdirektør i DR er død

DØDSFALD: En af de centrale skikkelser i udviklingen af dansk tv, forhenværende tv-direktør i DR, Henrik Antonsen, er død, 89 år gammel. Det bekræfter DR-kilder overfor Altinget.