Iværksætter: Indgreb mod Youtube og Facebook dræber dansk iværksætteri

DEBAT: Tung og besværlig regulering kvæler digitale virksomheders forretningsmodeller. Det er det, vi ser ske lige nu med EU's reform af ophavsretten, skriver iværksætter Mik Thobo-Carlsen.

Af Mik Thobo-Carlsen
Stifter og bestyrelsesformand i Tattoodo

Regeringen har store ambitioner for digitalt iværksætteri. Danmark skal være en digital frontløber, lyder det, og i spidsen står statsminister Lars Løkke Rasmussen og erhvervsminister Rasmus Jarlov. Det er en vigtig og helt rigtig satsning.

Hos Tattoodo – en dansk virksomhed med mange danske investorer i ryggen – deler vi ambitionen. Vi er verdens største online markedsplads for tatoveringer. Men vi er først lige begyndt. Få markeder er større end vores, og vores markedsandel er stadig lille.

Besværlig regulering kvæler virksomheder 
Vi frygter ikke, at en ny konkurrent dukker op. Det kan vi håndtere. Vores frygt er, at al for tung og besværlig regulering kvæler digitale virksomheders forretningsmodeller. Det er det, vi ser ske lige nu med EU's reform af ophavsretten, hvor man – ved at punktere e-handelsdirektivet – vil gøre digitale platforme direkte ansvarlige for al brugergenereret indhold i det øjeblik, det ligger online.

Det truer vores og mange andre nye og innovative, digitale tjenesters forretningsmodeller, som netop hviler på, at brugere interagerer og deler indhold.

Den nye lovgivning betyder, at vi proaktivt skal screene alle tatoveringsdesigns, som vores brugere deler med hinanden til inspiration og til at skaffe kunder, for eventuelle krænkelser af designerens ophavsret. Det er en umulig opgave for os.

Dels fordi der ikke er noget sted, vi kan tjekke, hvem der ejer designet, og dels fordi vi umuligt kan lave rettighedsaftaler med alle tatoveringsdesignere i hele verden. Det er der ingen, der kan.

Men vi kan love at fjerne links eller billeder, hvis vi bliver opmærksomme på, at nogen har uploadet krænkende indhold. Sådan som det fungerer i dag, skal en designer blot række ud til os, hvis en bruger f.eks. uploader et billede af en tatovering, som vedkommende ikke selv har designet eller ejer retten til.

Undtagelse af onlinehandel er ikke nok
Det er kulturminister Mette Bock, der forhandler i EU, men det er iværksættere, der bliver klemt i en øvelse, der først bare skulle ramme Youtube og Facebook. Jeg frygter, at regeringen ser stiltiende til, og jeg vil kraftigt opfordre hele regeringen til at kæmpe for, at reformen ikke får utilsigtede ofre.

Det er ikke nok bare at undtage onlinehandel. SMV-undtagelser er heller ikke nok, for både vi og regeringen har ambitioner om, at virksomheder bliver store. Tjenester, der i deres forretningsmodel intet har at gøre med film og musik, bør undtages. Ellers ligner det enden både for brugergeneret indhold i Europa, men også for de nye digitale platforme, der ellers skulle gøre Danmark til digital frontløber.

Det er ingen – slet ikke Danmark – tjent med.

Forrige artikel Mette Bock: Kultur kan forandre et lokalsamfund Mette Bock: Kultur kan forandre et lokalsamfund Næste artikel Jesper Pagh: Lad landdistrikterne puste nyt liv i kulturen Jesper Pagh: Lad landdistrikterne puste nyt liv i kulturen