Debat

Jane Sandberg: Folkemøder må aldrig blive Big Business

DEBAT: Det, der begyndte som den fineste invitation til det direkte møde mellem politikere og deres vælgere, er i alvorlig fare for at udvikle sig til en slags politisk livsstilsmesse med caffe latte til 50 kroner og hotelværelser, der er dyrere end en hel sommerferie, skriver Jane Sandberg.

Priserne for at deltage i Folkemødet på Bornholm har fået et ordentligt nøk opad i takt med, at nogle har spottet, at lysten til demokratiske samtaler åbner for forretningsmuligheder, skriver Jane Sandberg. 
Priserne for at deltage i Folkemødet på Bornholm har fået et ordentligt nøk opad i takt med, at nogle har spottet, at lysten til demokratiske samtaler åbner for forretningsmuligheder, skriver Jane Sandberg. Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix
Benedicte Gjerding Dahlberg
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jane Sandberg
Museumsdirektør hos Enigma

Sidste weekend var en del af folket i Skive til Skivemødet for at debattere, hvordan Danmark kommer i balance. Den kommende weekend er det de madglades tur til at valgfarte til Lolland-Falster til Madens Folkemøde.

Om en månedstid kulminerer debativeren på alle danske folkemøders moder – Folkemødet på Bornholm, som har vokset sig så stort, at solskinsøens befolkning tredobles i de fire dage, mødet varer.

Hvad der begyndte som en slags politisk Roskilde Festival for lobbyister og politikere, har over årene vokset sig til et ægte møde mellem politikere og deres vælgere, og med så stor succes, at andre kommuner i landet følger trop med mindre søstre og brødre til Folkemødet. Det er godt gået af initiativtagerne og af de bornholmske værter.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Træerne vokser ikke ind i himlen
Men træerne vokser som bekendt ikke ind i himlen. Desværre har Folkemødet på Bornholm også vist sig at være Big Business for de slunkne kasser hos forretningsdrivende og private på en ø, som dybest set tjener de fleste af sine penge i skolesommerferien.

Da jeg for nogle uger siden forsøgte at finde et værelse eller et sommerhus på Bornholm – vel at mærke på den officielle webside, som Folkemødet henviser husvilde folkemødedeltagere til – var prisen for 3 overnatninger 23.000 kr.!

Måske er den interesse, vi ser udmønte sig i mange mindre folkemøder i andre af landets kommuner under forskellige tematiske faner den naturlige udvikling for et møde, hvor kommercielle interesser kaster slagskygger over den politiske debat.

Jane Sandberg
Museumsdirektør hos Enigma

For sjov googlede jeg lige, hvad det ville koste at overnatte på Hotel DÁngleterre i København de samme dage – den fornøjelse kunne blive min for 16.000 kr. Da jeg kørte hjem efter at have deltaget i Skivemødet, slog det mig, at tiden måske er ved at løbe fra et så stort møde som det på Bornholm.

Måske er den interesse, vi ser udmønte sig i mange mindre folkemøder i andre af landets kommuner under forskellige tematiske faner den naturlige udvikling for et møde, hvor kommercielle interesser kaster slagskygger over den politiske debat.

Politisk livsstilsmesse
Mange foreninger og NGO'er er begyndt at vælge deltagelse på Bornholm fra. Ikke fordi de ikke ønsker debatten, men simpelthen fordi, det er for dyrt. Priserne for transport til Bornholm, ophold og ikke mindst leje af stadeplads har fået et ordentligt nøk opad, i takt med at nogle har spottet, at lysten til demokratiske samtaler åbner for forretningsmuligheder.

Det der begyndte som den fineste invitation til det, vi gør særligt godt i Danmark – det direkte møde mellem politikere og deres vælgere og ligestilling mellem små og store organisationer – er i alvorlig fare for at udvikle sig til en slags politisk livsstilsmesse med cafe latte til 50 kr. og hotelværelser, der er dyrere end en hel sommerferie. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jane Mylenberg

Debattør og selvstændig rådgiver, kommunikationskonsulent, Ungdomsringen, formand, foreningen Brobyggerne, bestyrelsesmedlem, Ungdomsbureauet
cand.phil. i kunsthistorie (Københavns Uni. 1996), journalistisk tillægsuddannelse (DJH 2001), master i kommunikation (Aarhus Uni. 2005)

0:000:00