Debat

Joy Mogensen: Medievaner hos børn bliver centralt tema i forhandlinger

DEBAT: Kulturminister Joy Mogensen (S) vil med ny kampagne og hjemmeside sætte fokus på børn og unges digitale tryghed, hvilket også vil blive et centralt tema i forhandlingerne om en ny medieaftale.

Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix
Peter Pagh-Schlegel
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Joy Mogensen (S)
Kulturminister
 

Regeringen har stillet sig på børnene og de unges side. Derfor vil vi også sætte fokus på, hvordan vi giver vores børn og unge den bedste digitale barndom og ungdom.

Det gør vi ved at lancere hjemmesiden og kampagnen Trygtid.dk, hvor jeg inviterer alle danskere - forældre, bedsteforældre og børn - til at komme med forslag og indspark på Trygtid.dk.

Især vil vi gerne høre, hvad danskerne oplever som de allerstørste udfordringer i den digitale medievirkelighed: Er det krænkende og upassende indhold? Er det afhængighed? Er det mobning? Eller noget helt fjerde?

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Bland dig i debatten! Send dit indlæg til [email protected]

For at løse udfordringerne må vi kende dem. Og derfor må vi tale sammen. Det er et fælles ansvar.

Grund til bekymring
Danmark må og skal være et trygt land at være barn og ung i, både i den fysiske og digitale verden. Men der er grund til bekymring, når jeg ser på alle de undersøgelser om børn og unges medievaner, der i disse år bliver udgivet.

Mens brugen af sociale medier stiger, så stiger ensomhedsfølelsen og sårbarheden også.

Joy Mogensen (S)
Kulturminister

Omfanget af brugen af digitale medier er selvfølgelig enormt. I DR's "Medieudviklingen 2019", kan man læse, at cirka halvdelen af helt små børn (0-2 år), nærmest har lært at bruge en tablet før de kan gå, fordi de streamer Youtube dagligt.

Når børnene bliver store og begynder deres ungdomsliv (9-14 år) er det to ud af tre, der bruger Youtube hver dag. Det er altså en meget stor andel af de unge mediebrugere, der hver eneste dag lægger deres opmærksomhed hos den Google-ejede internetgigant.  

Mens omfanget af brugen vokser, så vokser konsekvenserne også. En nylig undersøgelse af unge (13-19 år) viste, at en tredjedel føler sig afhængige af sociale medier. Undersøgelsen viste også, at særligt piger er ramt. En fjerdedel af pigerne mener, at de får dårligt selvværd af sociale medier.

Udfordringen er tydelig og påtrængende. Vi skal finde ud af, hvordan vi bedst passer på vores børn og unge i denne nye medievirkelighed.

Alle har et ansvar
Det handler ikke om at være maskinstormer. Der er rigtig mange positive ting at sige om de sociale medier og det nye indhold, der følger med streamingplatformene. Mange får nye venskaber eller holder fast i interessefællesskaber, familieforbindelser og gamle skolekammerater over store afstande.

Men alle har et ansvar for at tage hånd om den nye medievirkeligheds skyggesider. Medierne har et ansvar. Forældrene har et ansvar. Og politikerne har et ansvar.

Udfordringerne kan ikke løses ved simple forbud og indgreb. Der er tale om så enorme ændringer i vores medie- og fritidsvaner, at vi skal tale sammen på en helt ny måde. Derfor lancerer vi nu Trygtid.dk for at begynde den vigtige samtale.

Læs også

For når den 2-årige hygger sig med Youtube, mens mor og far er optagede af aftensmaden, kan et uskyldigt og underholdende afsnit af 'Gurli Gris' – hurtigere end man tror og med ganske få klik – blive afløst af upassende og grænseoverskridende indhold, som en 2-årig aldrig bør komme i nærheden af.

Og hvor sociale medier for nogle unge er et hyggeligt fællesskab, man tager med sig alle vegne, så oplever andre unge aldrig at være fri for mobberne. For nogle mennesker er de sociale medier en enorm udvidelse af omgangskredsen, for andre er det en evig påmindelse om, at der findes et fællesskab, man ikke er en del af. Mens brugen af sociale medier stiger, så stiger ensomhedsfølelsen og sårbarheden også.

Centralt tema i medieforhandlinger
Børn og unges medievaner bliver et helt centralt tema i de kommende medieforhandlinger, og jeg vil de næste måneder tale med både medier og andre relevante aktører for at få deres input.

Hvis Danmark skal være et land, hvor børn trygt kan færdes i den digitale verden – uden at blive afhængige, få ødelagt deres selvværd eller blive udsat for upassende indhold og krænkelser – kræver det, at vi alle tager ansvar. Det arbejde sætter vi nu på skinner med kampagnen Trygtid.dk.

Vi håber, I vil bidrage med input her. Selvfølgelig findes vi også på Facebook.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Joy Mogensen

Fhv. kultur- og kirkeminister, borgmester (S), Roskilde Kommune
BA i kultur- og sprogmødestudier (Roskilde Uni. 2005)

0:000:00