Debat

Mette Bock: Ny regel fører ikke til internettets undergang

DEBAT: Selvom artikel 17 i det nye copyrightdirektiv ikke er perfekt, indeholder den væsentlige sikkerhedsventiler for platforme og brugere. Den vil ikke være enden på internettet, mener kulturminister Mette Bock (LA).

Der er mange holdninger til, om indholdet af nyt copyrightdirektiv er godt eller dårligt. Mette Bock mener, at resultatet er tilfredsstillende.
Der er mange holdninger til, om indholdet af nyt copyrightdirektiv er godt eller dårligt. Mette Bock mener, at resultatet er tilfredsstillende.Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Mette Bock (LA)
Kulturminister og kandidat til Europa-Parlamentet

Kulturpolitik er konfliktstof.

I mine år som folketingspolitiker og minister har jeg oplevet mange sager, der har givet voldsom debat og mediebevågenhed. Når vi har diskuteret mediepolitik, kulturinvesteringer eller fredning af vikingeskibsmuseet, er bølgerne gået højt.

Men når samtalen omhandler ophavsret, taber de fleste imidlertid hurtigt interessen. Det er også sjældent, at emnet dækkes af nyhedsmedierne – ud over i noteform.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected]

Det kan man imidlertid ikke sige om forhandlingerne om det såkaldte ophavsretsdirektiv, der netop er blevet vedtaget i EU. Her er folk virkelig kommet op på barrikaderne. Det har været dejligt at se.

Forhandlingerne i EU har vist, at det kan være svært at finde fælles politisk fodslag. Og debatten i pressen og på sociale medier har været ganske voldsom. Det billede vil givet vis gentage sig, når direktivet skal implementeres nationalt.

Jeg håber, at vi kan få en mere nuanceret diskussion, så det ikke handler om at blåstemple "verdenshistoriens største kunsttyveri".

Mette Bock (LA)
Kulturminister

Men jeg håber, at vi kan få en mere nuanceret diskussion, så det ikke handler om at blåstemple "verdenshistoriens største kunsttyveri" eller at blive anklaget for at "ødelægge internettet".

Blevet sat på politisk landkort
Kamppladsen har hidtil ikke været begrænset til de nationale parlamenter eller EU-institutioner, men har været udstrakt til journalister, rettighedshavere, kulturarvsinstitutioner, forskere, forbrugerorganisationer, onlineplatforme, menneskeretsorganisationer og helt almindelige borgere, der har haft vidt forskellige meninger om de nye regler.

Set med de demokratiske briller er det glædeligt, at direktivet har været med til at aktivere en så bred kreds af borgere og institutioner i den politiske debat, herunder mange fra den unge generation.

I Tyskland var der mange tusinde personer på gaden i demonstration mod de nye regler. Det er min opfattelse, at det samme engagement var til stede på de danske sociale medier – både fra tilhængere og modstandere af direktivet.

Sagen har derfor været med til at sætte ophavsret på det politiske landkort.

Resultatet er tilfredsstillende
Jeg er godt tilfreds med, at direktivet nu er endeligt vedtaget. Diskussionerne har fyldt meget for mange danske politikere gennem de seneste år, men der har været en fælles vilje til at finde en løsning.

Et næsten enigt kulturudvalg og europaudvalg erklærede sig i allerede april 2017 positivt stemt for direktivet, og det været pejlemærket for regeringen.

Der er mange holdninger til, om indholdet af direktivet er godt eller dårligt. Selv mener jeg, at man har ramt et tilfredsstillende resultat, der er afbalanceret mellem de mange forskellige hensyn.

Reglerne medfører en styrkelse af dagbladenes position, ligesom indholdsdelingsplatformene skal tage et større ansvar for det ophavsretsmateriale, der lægges op af brugerne.

Samtidig indeholder direktivet også nye regler, som giver bedre mulighed for forskning, udbredelse af kulturarven og parodier på indholdsdelingsplatformene.

Endelig indeholder reglerne en væsentlig forbedring af de skabende og udøvende kunstneres muligheder for at få et rimeligt vederlag i den digitale verden.

Læs også

Artikel 17 er ikke perfekt
Jeg er overbevist om, at direktivets artikel 17 (den tidligere artikel 13), der indeholder regler om indholdsdelingsplatformenes ansvar, ikke vil føre til internettets undergang, som mange kritikere har proklameret.

Selvom artikel 17 ikke er perfekt, indeholder den væsentlige sikkerhedsventiler for platforme og brugere.

Tanken er, at hvis indholdsdelingsplatformene – i samarbejde med rettighedshaverne – gør, hvad man kan forvente af dem for at sikre en lovlig platform, så vil platformene heller ikke være ansvarlige for materiale, som uploades af brugerne i strid med ophavsretten.

Et andet mål med reglerne er, at platforme og rettighedshavere kommer til at indgå flere aftaler, hvilket vil gøre det nemmere for brugerne lovligt at uploade og dele værker med hinanden.

Jeg glæder mig til at se, hvordan de nye regler tilpasses dansk lov på en balanceret og fornuftig måde.

Ophavsret på en ny tids præmisser er et eksplosivt spørgsmål og vil være det mange år frem.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mette Bock

Sognepræst, Horsens Provsti, tv-vært, Dk4, fhv. kultur- og kirkeminister og MF (LA)
cand.phil. i filosofi (Odense Uni. 1982), cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 1986)

0:000:00