Debat

Musikselskaber: Ophavsretten er en forudsætning for vækst

DEBAT: Ophavsretten er en forudsætning for digital vækst og nye muligheder til forbrugerne. Derfor bør man fra politisk side tænke sig godt om, inden man begynder at regulere på området, skriver Jakob Plesner Mathiasen, direktør for musikselskabernes brancheorganisation IFPI.

Ophavsretten er en forudsætning for digital vækst og nye muligheder til forbrugerne, skriver direktør for musikselskabernes brancheorganisation IFPI.
Ophavsretten er en forudsætning for digital vækst og nye muligheder til forbrugerne, skriver direktør for musikselskabernes brancheorganisation IFPI.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jakob Plesner Mathiasen
Direktør for musikselskabernes brancheorganisation IFPI

Digitaliseringen fortsætter i disse år ufortrødent med at forandre vores måde at tænke og handle på. Den giver os nye muligheder. Den udfordrer os. Og den sætter spørgsmålstegn ved forhold, som vi tidligere har opfattet som urokkelige.

Den virkelighed gælder for både det enkelte menneske, for arbejdspladser og for samfundet som helhed.

Samfundets digitale hjørnesten
Det giver derfor god mening, at man fra politisk hold netop nu fokuserer på, hvordan man sikrer, at digitaliseringen bidrager til at skabe sammenhængskraft og vækst i morgendagens samfund.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Særligt på EU-niveau foregår der lige nu et intenst arbejde for at tegne konturerne af et digitalt Europa, der både tilgodeser de europæiske forbrugere og det private erhvervsliv. Senest offentliggjorde Kommissionen 6. maj et strategioplæg til et indre digitalt marked i EU.

Der er al mulig grund til at hilse et øget fokus på samfundets digitale hjørnesten velkommen, men samtidig rummer reformiveren også nogle steder en fare for, at man kommer til at skylle barnet ud med badevandet.

Ophavsretten synes at blive betragtet som en hæmsko for en sund digital udvikling. Det strider imidlertid direkte imod de erfaringer, den skandinaviske musikbranche har gjort sig med digitalisering inden for de seneste år.

Jakob Plesner Mathiasen
Direktør for musikselskabernes brancheorganisation IFPI

Forrest i den globale bus
Et af de områder, som EU-Kommissionen har kastet sin kærlighed på, er ophavsretten. Ophavsretten synes at blive betragtet som en hæmsko for en sund digital udvikling. Det strider imidlertid direkte imod de erfaringer, den skandinaviske musikbranche har gjort sig med digitalisering inden for de seneste år. Faktisk har Sverige, Norge og Danmark formået at placere sig forrest i den globale bus, når det kommer til at skabe vækst og samtidig sikre forbrugerne fleksible og tidssvarende muligheder for at tilgå musik.

Efter en mørk periode med store fald i omsætningen, oplever danske musikselskaber for første gang siden årtusindeskiftet vækst for andet år i træk. Samtidig har forbrugerne flere muligheder for at gå på opdagelse i musikken end nogensinde. Den positive udvikling kan entydigt forklares med nye digitale forbrugsmønstre. Digitale indtægter stod i 2014 for 74,3 procent af musikselskabernes samlede omsætning, mens den i 2011 blot udgjorde 39,1 procent. Ser man udelukkende på indtægter fra streaming af musik, er omsætningen i samme periode vokset med næsten 500 procent. Det faktum skyldes alene, at forbrugerne vælger de nye digitale tjenester til.

Positiv udvikling i kraft af ophavsretten
Den hastige og positive udvikling er ikke sket på trods af ophavsretten. Den er sket i kraft af ophavsretten. Rettighedshaverne har nemlig arbejdet fokuseret på at udstede nye licenser, når spændende lovlige tjenester som Spotify, Play og Deezer har set dagens lys.

Hermed når vi til en vigtig lære fra musikbranchens karruseltur gennem nullerne og frem til i dag. Ophavsretten er ikke problematisk. Tværtimod sikrer den investeringsvilje fra både producenter og distributører. Og den har vi brug for, hvis vi skal styrke forbrugernes muligheder, samfundsøkonomien og udviklingen af ny kultur, som kan binde os sammen.

Hvad, der derimod kan være problematisk, er måden, hvorpå man som rettighedshaver forvalter sine rettigheder i en ny og mere digital virkelighed. Hvis man vil have en plads i den nye digitale virkelighed, kræver det nemlig udsyn, forandringsvilje og et oprigtigt ønske om at forstå den moderne forbruger. Det kan man imidlertid ikke regulere sig ud af fra politisk hold.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00