Debat

S-kandidat: Kulturen skal være vækstdriver i Viborg Kommune

MÆRKESAG: Kulturens værdi er vigtig at holde sig for øje i kommunalvalget, da den både kan være en god socialpolitik og en vækstdriver i kommunen, skriver Mette Nielsen (S), der er byrådsmedlem og kandidat til Viborg Byråd.

Rådhuset i Viborg var tæt pakket med gratulanter, der gerne ville hylde de danske fodboldkvinder, der vendte hjem fra EM i kvindefodbold i Holland.
Rådhuset i Viborg var tæt pakket med gratulanter, der gerne ville hylde de danske fodboldkvinder, der vendte hjem fra EM i kvindefodbold i Holland.Foto: /ritzau/Ernst van Norde
Peter Pagh-Schlegel
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Mette Nielsen (S)
Byrådsmedlem og kandidat til Viborg Byråd 

Kulturen har mange ansigter, og mange har en holdning til kulturen, og ofte diskuteres det ude i landets kommuner, hvor mange penge vil vi give til kulturen, og sidst men ikke mindst –hvad får vi igen?

Kulturen kan noget, som ikke kan gøres op i penge – og det kan være svært at sætte beløb på, hvad det er, kulturen kan. For kultur danner, giver muligheder og styrker fællesskaber. Kultur kan også nedbryde barrierer og give oplevelser på tværs af alder, interesser, nationalitet og social og økonomisk status.

Kultur skaber tilhørsforhold
En god kulturpolitik kan være en god socialpolitik – fordi kultur kan inkludere og skabe tilhørsforhold til noget fælles tredje, og det kan være inden for alt muligt forskelligt for eksempel inden for musik, teater, drama og sport.

Biblioteket i Viborg er også andet end blot bøger, det er omdrejningspunkt for alverdens aktiviteter – en slags folkets hus. I sidste uge deltog jeg i ”Viborg spiser sammen”, hvor man efter først til mølle princippet kan melde sig til og købe en spisebillet for 40 kroner, og ved arrangementet kan man møde andre, som man måske ikke ville have mødt, hvis ikke man havde deltaget i arrangementet. Der var også lyrik bingo, ud over samtalen som det bærende element i arrangementet.

Vækst og markedsføring
Kulturen kan også skabe vækst – derfor har vi i Viborg Kommune satset på kulturen som vækst driver – ud fra den begrundelse at vi gerne vil skabe vækst og få flere skattekroner i kommunekassen, som vi kan bruge til mere velfærd til borgerne altså i daginstitutioner, skoler, unge og ældre. Denne satsning giver også Viborg Kommune en god markedsføring, hvilket kan aflæses direkte på blandt andet mediedatabasen Infomedia.

Når vi i Viborg Kommune har kulturen som vækstdriver, så betyder det, at kulturen har to ben at gå på, fordi den giver merværdi i form af flere tiltag – fordi vi sammen kan mere – men også at den giver vækst i ordets bogstavelige forstand. Bag dette ligger der følgende tre ting:

- Blue Ocean strategi – de eneste er de bedste!

- Viborg- DNA – lokale styrkepositioner.

- Ekstern partner som investor.

Vi har også fokuseret på, hvad der er ”Viborg DNA”: Kulturarv/domkirke, håndbold, animation. Der holdes årligt en uges Snapsting (kulturfestival med mangfoldigt program), Pilgrimsvandring langs hærvejen, kalkmineløb (marathon under jorden), der er lavet en julefilm med Lars Hjortshøj (branding), Generation Handball (sportsfestival med deltagelse af mange nationaliteter), derudover har kvindefodboldlandsholdet hjemmebane i Viborg.

Animationen har sin egen strategi, som er besluttet af byrådet, og der holdes årligt en animationsfestival, og der har også været en iværksætter der gjorde sig fortjent til en oscarnominering – nemlig med animationsfilmen ”Song of the sea”, og da det var aktuelt, blev filmen vist som forpremiere i biografen, og det er derfor et helt konkret eksempel på, hvordan vækst blandt andet gennem animation kan give et kulturtilbud til Viborg Kommunes borgere.

Kulturens værdi er vigtig at holde sig for øje i kommunalvalget – fordi med kultur kan vi så meget mere sammen!

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00