Mindeord: Trykker Jørgen Hansen (71)

Forfatter Lars Movin skriver mindeord for trykker Jørgen Hansen, der sov ind 4. september efter længere tids sygdom.

Mange af de historier, der fortælles om trykkeren Jørgen Hansen, egner sig bedre til værtshussnak end avisnekrolog. Så lad os nøjes med at sige, at han i venners lag var en farverig skikkelse. Hvilket kunne virke paradoksalt, eftersom han professionelt var diskretionen selv, en usynlig bagmand og igangsætter, trykker for eksempelvis Per Kirkeby helt tilbage fra slutningen af 1960’erne og hen over årene en kreativ sparringspartner for talrige andre: Robert Jacobsen, Kurt Trampedach, Bjørn Nørgaard, Lars Ravn, Knud Odde med flere. 

Jørgen Hansen var søn af en anden legendarisk skikkelse i dansk kunstliv, Svend Hansen, som i mange år drev Jysk Kunstgalerie, først i Aarhus, siden i Bredgade i København. Svend Hansen var kunsthandler for Per Kirkeby og banede i den forbindelse vejen for sønnen, som var udlært typograf, men som hen ad vejen udviklede sig til en af landets fineste silketrykspecialister. Ikke mindst den mappe, han trykte for Jens Birkemose i 1993, ’Brev til Birkemose’, var en mesterlig opvisning i den multifarvede serigrafis muligheder. Mappen havde navn efter et digt af Dan Turèll, en anden af Jørgen Hansens faste legekammerater.

Faktisk var hans vej ind i serigrafiens verden de berømte kæmpeplakater, som han skabte til Café Victors række af oplæsningsarrangementer – begyndende med den ikoniske plakat med netop Onkel Danny i januar 1982. Og senere samme år tog Jørgen Hansen, der var en passioneret gambler, initiativ til et projekt omkring Brevduebanen ved Damhussøen i Rødovre, som – foruden en kæmpemæssig serigrafi af Erik Hagens – mundede ud i en lille bog om spillemiljøet med tekst af Turèll.

Altinget logoKultur
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget kultur kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00