Fremtidsforsker: Virksomheder skal belønne mod – ikke succes

KOMMENTAR: Vil du gerne skrue op for din innovationskapacitet? Så gerne. Du kan starte med at sige mindre nej, forstå din urhjerne og de bias, der forvrænger din tænkning, skriver Louise Opprud Jakobsen. Her får du to key insights fra kulturresearch i Silicon Valley.

De, der tør tage kvalificerede spring ud i ukendt territorium, skal fremhæves – uanset udfaldet – for deres vilje til at være frontløbere, skriver Louise Opprud Jakobsen.
De, der tør tage kvalificerede spring ud i ukendt territorium, skal fremhæves – uanset udfaldet – for deres vilje til at være frontløbere, skriver Louise Opprud Jakobsen.Foto: Arthur J. Cammelbeeck/Altinget
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Louise Opprud Jakobsen
Foredragsholder, forfatter, ejer af New Ways of Working 

Stanford d.school er verdens mest succesfulde målt i kommercielle lanceringer af startups og produkter.

En af deres undervisere er Googles chief innovation evangelist, og ham mødte jeg sidste uge til en snak om innovationsmindsettet anno 2019 – og hvad der skal til for at skabe en kultur, som fremmer nye tiltag, innovation og kreativitet generelt.

Her får du to af hans bedste råd til at geare dit og dine medarbejderes mindset.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected]

Den modige pingvins pris
Pingviner tænker vi måske ikke lige over er modige – men når de står på bredden i flok, er der én, der skal springe først i vandet og finde ud af, om der er føde. Eller om man bliver ædt.

Sådan er det også lidt i virksomheder. For hvem ’springer i’ og satser renomme og karriere for at finde ud af, om en ny satsning er genial og beriger virksomheden innovativt, eller om det er en finansiel deroute og en fejlsatsning?

Hvad ville det betyde for din virksomhed, hvis perspektivet var optimistisk, og opmærksomheden blev tildelt mulighederne og pingvinerne?

Louise Opprud Jakobsen
Foredragsholder, forfatter, ejer af New Ways of Working 

Mod skal hyldes, hvis det skal blive en del af kulturen. De, der tør tage kvalificerede spring ud i ukendt territorium, skal fremhæves – uanset udfaldet – for deres vilje til at være frontløbere.

Hvis ikke vi hylder en kultur, der honorerer risiko, nye muligheder og satsninger, ender vi med at stå stille med status quo, og det er endnu farligere.

En pingvinpris gives til en person, der har taget kvalificeret risiko og turdet gøre noget nyt, ikke kun inden for teknologi og innovation, men i det hele taget.

Hvad ville det betyde at hylde mod, ikke succes, i din virksomhed? Hvor mange ville blive indstillet som pingviner hvert kvartal? Hvad ville prisen være? Hvilke nye signaler ville det sende til resten af virksomheden? Og hvad ville det have gjort for kulturen efter et år – eller to?

Din urhjernes negative fokus
2+2 = 4. 5+3 = 8. 6+2 = 9. 2+4 = 6.

Hvad fanger dit øje? Fejlen? Jaså? Men hvad med de tre rigtige, skal man ikke fokusere på dem? Det er faktisk 75 procent af regnestykkerne.

Vores hjerner er mestre i at fokusere på fejlen, på det, der mangler, på det, vi ikke bryder os om, og det er der faktisk en rigtig god grund til. For tusinder af år siden var det nemlig nødvendigt, når vi skulle overleve ude på stepperne. Hvis ikke vores hjerner fangede fare (negativitet) i tide, var det ude med os.

I dag er vores hjerner stadig indrettet til præcis det samme – og de er hamrende dygtige til at fange det, der ikke fungerer, det, der mangler, det halve glas og den dårlige idé.

Men innovation og radikal kreativitet kræver optimisme, kræver, at vi folder idéen ud, bygger videre på den, cirkulerer den uden at skyde den ned for at kunne vurdere dens potentiale.

Faktisk siges det, at en del af mindsettet, der gør Silicon Valley til et unikt sted, er, at attituden er baseret på yes before no. En idé er en god ide, indtil den er bevist dårlig.

"If it sounds like a good idea, I’m not interested in investing in it," sagde en venturekapitalist til mig under en snak. Jeg afbrød ham "Huh?! You live of good ideas, right?" Hvortil han forklarede mig, at når noget lyder plausibelt, er det nok ikke der, den virkelig store gevinst ligger; den ligger i de vilde, skøre og utrolige ideer. Der gemmer der sig ægte breakthroughs.

Med 48 procent af verdens 326 unicorn-virksomheder placeret i USA, primært Silicon Valley, er der nok noget om snakken. Hans råd var at insistere på at forstå vilde idéer og deres potentiale – og kunsten at kunne vente med at vurdere idéen, til man har stillet nok spørgsmål til virkelig at forstå tanken.

Vores urhjerner skaber negativity bias i vores tænkning, så vi skal være uhyre opmærksomme på, hvordan vores egen tænkning foregår. Så: Skift perspektiv! Hvad fokuserer du på til hverdag (eller hvad gør din hjerne)? Hvordan kan du give mere opmærksomhed til mulighedsrummet og til de idéer, der måske kunne være geniale? Hvad ville det betyde for din virksomhed, hvis perspektivet var optimistisk, og opmærksomheden blev tildelt mulighederne og pingvinerne?  

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00