Kampen mod trafikpropper er en Sisyfos-opgave

TRÆNGSEL: Det er en håbløs målsætning at komme trængselsproblematikken til livs. Men nye teknologier kan øge borgernes mobilitet og dermed livskvalitet, påpeger forskere.

Foto: Colourbox
Peter Pagh-Schlegel

Det er ikke kun irritationen over søvndyssende ryk på motorvejen i morgentrafikken eller dunsten af armsved i proppede togkupéer, der gør den stigende trængsel til et samfundsproblem. Flere politikere og virksomheder taler om myldretidernes trængselsproblemer som en regulær vækstdræber, der bør tages hånd om.

Des mere bekvemt det er at køre fra A til B, des flere folk vil gøre det. Så den teknologiske udvikling er god for både samfundsøkonomien og menneskers personlige frihed. Men den giver også mere trafik

Andreas Egense
Afdelingsleder, Vejdirektoratet

Men hvordan kommer man problemerne med trængsel til livs? Svaret er, at det gør man ikke.

Sådan lyder det fra trafikforsker og professor ved Københavns Universitet Mogens Fosgerau. Vil man vitterligt udrydde trafikpropperne, ser han faktisk kun en løsning:

”Hvis vi forbyder al trafik og fjerner vejene, så kommer man trængslen til livs. Det er den eneste måde, man kan gøre det på.”

Efterspørgslen er umulig at imødekomme
Samme synspunkt har Per Homann Jespersen, der er trafikforsker ved RUC og tidligere medlem af Trængselskommissionen.

”Hvis vi snakker om områderne omkring København eller Aarhus, så er efterspørgslen efter plads på vejene meget større, end hvad vi nogensinde bliver i stand til at udbyde. Så hvis vi udvider vejene eller laver intelligente trafikløsninger, ja så kommer der blot flere nye biler til,” siger Per Homann Jespersen.

Som eksempel fremhæver han, at andelen af folk, der vælger bilen til arbejde i København ligger på cirka 28 procent, mens tallet i de jyske provinsbyer er omtrent det tredobbelte.

”Med mindre københavnere pr. definition er mere grønne, og det tror jeg ikke på, så betyder det, at der er efterspørgsel efter tre gange så meget biltrafik, hvis bare man kunne komme lettere frem og parkere tæt ved sin arbejdsplads,” siger han.

Asfalt-boom i L.A. virkede ikke
Los Angeles er en af de byer i verden, hvor man har gjort den største indsats for at udvide kapaciteten og komme trængselsproblemerne til livs.

0:000:00