Q&A med GoMore-direktør: Transport som service bliver mere interessant end bilen som objekt

TRANSPORT OM 30 ÅR: Vores erfaring er, at det, som afholder folk fra at sætte sig ind i en bil med andre, er det sociale. Men at det, som giver dem mest værdi, også er det sociale. Matias Møl Dalsgaard svarer på fem spørgsmål fra Altinget: magasin.

Altinget: magasin har talt med Matias Møl Dalsgaard, der er grundlægger og direktør for startupvirksomheden GoMore.
Altinget: magasin har talt med Matias Møl Dalsgaard, der er grundlægger og direktør for startupvirksomheden GoMore.Foto: Pressefoto/GoMore
Esben Schjørring

Hvad er den store tendens inden for biler, som vi vil se om 30 år? 

For 30 år siden stod Berlinmuren stadig, ingen almindelige mennesker brugte internettet. Facebook kom først i 2004. Det er svært at sige noget klogt om, hvad der sker om 30 år. Det er for os mere interessant, hvilken udvikling man vil se de næste 5 år.

Men det er helt sikkert, at den måde vi tænker persontransport vil ændre sig. Den status, der før var i at eje bil, vil i fremtiden kun have interesse for de få. Det ser man allerede nu. De fleste foretrækker friheden fremfor besværet ved at eje. Generelt taler alle i bilindustrien nu om mobilitet frem for biler. Transport som service bliver mere interessant end bilen som objekt. De, der kan levere den bedste service, vinder.

Det er et rigtig godt udgangspunkt for at ændre vaner.

Der bliver flere og flere biler i verden. Samtidig holder en bil i gennemsnit stille i 23 timer ud af døgnets 24 timer, og når den endelig kører, sidder der for det meste kun én i bilen. 

Matias Møl Dalsgaard
Grundlægger og direktør for GoMore

Hvad er det så om fem år?

Om få år vil man gå ned på gaden i storbyerne og inden for to minutter have adgang til en bil eller på få minutter finde et lift i nærheden. Bilen bliver en funktion, som mange helt naturligt deler med hinanden. Peer-to-peer-løsninger bliver en del af billedet, men mange forskellige mobilitetsudbydere kommer til at tilbyde løsninger til forskellige transportformål og segmenter.

Vi taler alle om selvkørende biler, men før de for alvor bliver mainstream, vil andre nye teknologier bidrage til udviklingen af mobilitetsløsninger. For eksempel vil man inden for kort tid erstatte nøgler med en app, så man lettere får adgang til naboens bil. Rejseplanen vil inkludere flere mobilitetsløsninger, som gør det lettere for folk at kombinere forskellige transportformer, for eksempel samkørsel og taxa.

Får vi selvkørende biler?

Absolut. Jeg tror, der går en del år, inden bilerne er fuldt automatiserede. Men vi vil se biler, der kan køre visse strækninger uden fører. Det sker jo allerede nu. Biler skal ikke tænkes ud fra det transportmønster, vi har i dag. En udfordring med førerløser biler er, at de potentielt vil kunne skabe endnu mere trafik og fylde på vejene. Det er derfor vigtigt, at mentaliteten ændrer sig fra, at bilen er noget, man oftest tilbringer tid i alene, til en ressource, vi deler med hinanden. Jeg ser det som en oplagt mulighed, at førerløsebiler kan blive en del af samkørselshjulet.

0:000:00