Debat

Kontraktsnøvl hindrer udlicitering af universitetrådgivning

DEBAT: Aarhus Universitet og Miljøministeriet snøvler med formalia og hindrer dermed udlicitering af sektorforskningsopgaver, skriver dagens debattør på Altinget.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Preben Boock,
Chefkonsulent, Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI)

Det er med stor interesse, at Foreningen af Rådgivende Ingeniører følger debatten i ministerierne om de tidligere sektorforskningsinstitutioners virke efter fusionen med universiteterne.

Der er indtil nu åbenbart ikke set synergieffekter mellem de fusionerede institutioner. Miljøministeriet udtrykker ønske om, at sektorforskningsinstitutioner som DMU inddrager andre ekspertiser i deres myndighedsrådgivning - og her står den samlede rådgiverbranches miljøeksperter til rådighed.

Det har igennem årtier været vanskeligt at deltage i den almindelige rådgiverpræget opgaveløsning for Miljøministeriet. Opgaverne er årligt overdraget til DMU uden konkurrenceudsættelse, og dermed også uden muligheder for inddragelse af den private rådgiverbranchens miljøekspertise ved valg af løsning.

Få nu de administrative forhold i orden ved en gensidig godkendelse af kontrakten mellem ministeriet og DMU. Igangsæt udliciteringen og lad os indgå i den nødvendige dialog.

Preben Boock
Chefkonsulent, FRI

Mulighederne åbnede sig 
Efter fusionen mellem DMU og Aarhus Universitet (AU) har mulighederne åbnet sig, og FRI har efter dialog med Miljøministeriet fået klar tilkendegivelse om, at de traditionelle driftsopgaver i miljøministeriet kan og skal udliciteres og ikke automatisk tilflyde DMU.

FRI har udarbejdet en liste over de driftsmæssige myndighedsopgaver, der omfatter rådgivning, herunder f.eks. driftsmæssig overvågning af natur og vandmiljø i Danmark, modeludviklingsopgaver, database- og applikationsudviklinger til fagdatabaser, som supplement til de øvrige opgaver, der udføres for ministeriet i relation til planlægning, naturgenopretning, udredninger m.v. Disse områder er naturlige for inddragelse af andre eksperter - og dermed for at opnå en række af de gevinster, der i dag ikke er opnået med de fusionerede institutioner.

Kontraktsnøvl
Den største hindring for at opnå disse gevinster er, at den nye resultatkontrakt: "Kontrakt mellem Aarhus Universitet (DMU) og Miljøministeriet 2009 - 2012" ikke er underskrevet og godkendt, til trods for at den er styrende for de opgaver, DMU udfører i 2009.

Kontrakten er forudsætningen for, at ministeriet kan iværksætte udlicitering af opgaver, idet den tidligere kontrakt for 2008 - 2011 (den 4-årige kontrakt fornys hvert år) forudsætter over 1 års varsling af udlicitering af DMU's opgaver - langt over et rimeligt varslingniveau.

På den anden side anlægger FRI den holdning, at når DMU's opgaver i 2009 naturligt er iværksat, uden at der foreligger kontrakt, så kan ministeriet vel også sagtens nu iværksætte udliciteringer af opgaver.

Sikrer sammenhængskraft 
Udlicitering vil sikre, at de ikke-forskningsorienterede opgaver i ministeriet løses med deltagelse af de danske miljørådgivere, som hermed kan sikre, at de operationelle løsningsmuligheder matcher myndighedernes behov for planlægning og forvaltning samt fokusering på praktisk myndighedsudøvelse ud fra store erfaringer med rådgivning overfor offentlige myndigheder.

Denne model sikrer endvidere en god sammenhængskraft mellem de vedtagne metoder for god overvågning, planlægning, modelforudsætninger etc. som DMU har udarbejdet, og de miljøansøgninger, egenkontroller og dialog med myndigheder, som erhverv og virksomheder har brug for, og som de private rådgivere hjælper dem med.

Tilsvarende eksporterer FRI's medlemmer i stor stil viden til hele verden, og heri indgår i høj grad viden inden for Miljøministeriets områder - så jo mere viden og bedre dialog om løsning af operationelle miljøopgaver i Danmark, jo bedre eksportmuligheder har de danske miljørådgivere.

Igangsæt nu udlicitering
Opfordringen fra FRI til Miljøministeriet og DMU skal derfor lyde: Få nu de administrative forhold i orden ved en gensidig godkendelse af kontrakten mellem ministeriet og DMU.

Igangsæt udliciteringen og lad os indgå i den nødvendige dialog. FRI har allerede peget på en simpel konkurrenceudsættelsesmodel som overholder såvel EU's som statens udbudsregler, Miljøministeriets interne forhold omkring udlicitering, og samtidigt sikrer en simpel prækvalificering og udbudsmodel, således at vi ikke kommer i en situation, hvor selve udliciteringen bliver en omfattende og kompliceret øvelse - når det nu kan gøres enkelt og simpelt til alles fordel, ikke mindst.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Preben Boock

Projektleder, Hillerød Forsyning, fhv. chefkonsulent, FRI
cand.agro. (Den kongelige Veterinær- og Landbohøjskole 1980)

0:000:00