Hvordan beskærer man en lovjungle?
Anne Burlund
JournalistpraktikantNår EU-reglerne ikke nødvendigvis passer sammen med den danske lovgivning, er der en tendens til, at man forsøger at finde steder, hvor man kan placere bestemmelserne - men så bliver det et kludetæppe og lappeløsninger. Det bliver meget uoverskueligt og giver en masse problemer i praksis.
Helle Tegner Anker
Juraprofessor, KU Life
548 dage. Så lang tid tog det i gennemsnit Miljøklagenævnet at afgøre en industriklagesag sidste år. Det er bare et enkelt eksempel på, hvor indviklet og kompliceret miljølovgivningen er blevet.
Nu efterlyser flere politikere og branchefolk gennemgribende ændringer og en effektivisering af love og regler. Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) talte ved Folketingets åbning i 2009 om, at det var "tid til at give regelbunken et kritisk eftersyn". Men ønsket om afbureaukratisering af lovgivningen er langt fra nyt.
Allerede tilbage i 1988 satte daværende miljøminister Lone Dybkjær (R) under overskriften "enkelt og effektivt" et kæmpe arbejde i gang, der skulle gennemgå miljølovgivningen fra ende til anden. Et arbejde, der varede i flere år, men som kun medførte mindre ændringer. Angiveligt fordi der ikke kunne opnås enighed blandt politikere og aktører om arbejdsgruppens anbefalinger.