Debat

Bilisterne betaler skattelettelser

DEBAT: Danmarks Automobilforhandler Forening anklager regeringen for at løbe Auken i hælene og føre socialdemokratisk afgiftspolitik.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Preben Kjær
Adm. direktør, Danmarks Automobilforhandler Forening 

Det kommer til at koste landets bilister omkring 5 mia kr., at regeringen for nylig fik gennemført den såkaldte skattepakke.

Meget behændigt har regeringen fået gennemført en skattelettelse og (bort)forklaret det således, at alle tror, at de fremover vil få en lavere skat. Fordi vi har fået et højere velstandsniveau, der giver mulighed for det.

Teknisk set vil nogle måske også få penge tilbage, men de 2,5 mio. bilejere i Danmark kommer til at betale det meste af gildet.

Da daværende miljøminister Svend Auken i midten af 1990'erne omtalte et sådant prisniveau som en nødvendig trussel mod den omsiggribende bilisme, rystede alle - inklusive de nuværende regeringspartnere - på hovedet og sagde, at det måtte da være udtryk for den værst tænkelige socialistiske tankegang til skade for alt undtagen den kollektive trafik. Nu er det så en borgerlig regering, der får det gennemført.

Preben Kjær
Adm. direktør i Danmarks Automobilforhandler Forening

De vil således opleve, at de måske får en krone retur den ene vej, men til gengæld skal betale 1,50 kr. den anden vej.

Hvordan ordene skattelettelser, råd til mere, flere penge mellem hænderne og mange andre floskler om top-, mellem- og bundskat kommer ind i dette billede, kan kun spindoktorer og andet retorisk godtfolk give en forklaring på.

De nøgne facts vil være, at landets bilister vil opleve en såkaldt indeksering af benzin-og dieselafgifterne. Hvor statens afgifter på brændstof siden 2001 har været fastlåst af skatte- og afgiftsloftet, vil indekseringen betyde, at der løbende vil blive foretaget en prisjustering opad. Foreløbig indtil år 2015.

Borgerlig dobbeltmoral
Det vil således ikke være utopi, hvis benzinpriserne til den tid vil være 15 kr. pr. liter, uanset hvad de olieproducerende lande så får for en tønde råolie.

Da daværende miljøminister Svend Auken i midten af 1990'erne omtalte et sådant prisniveau som en nødvendig trussel mod den omsiggribende bilisme, rystede alle - inklusive de nuværende regeringspartnere - på hovedet og sagde, at det måtte da være udtryk for den værst tænkelige socialistiske tankegang til skade for alt undtagen den kollektive trafik.

Nu er det så en borgerlig regering, der får det gennemført.

Overføres til kunderne
Landets største vognmandsforening, DTL, har beregnet, at denne indeksering alene vil koste lastbilerne 1,8 mia kr., og hvis vi tillægger afgifterne fra de mindre vare- og lastbiler samt hele personbilparken, vil skattelettelserne så i første omgang fremstå som en regning til bilisterne på ca. 5 mia kr.

Disse penge bliver naturligvis ikke betalt af vognmænd og bilister alene. De vil overføre de øgede omkostninger til kunderne i form af højere fragtpriser, større befordringstilskud, højere servicepriser o.s.v.

Så resultatet af regeringens skattelettelser har alle udsigter til at blive, at nogen får for meget - og endnu flere for lidt ud af det.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00