Bredt flertal bag ny aftale om Det Kongelige Teater: Musicals bliver en del af repertoire

AFTALE: Musicals blev det helt store stridspunkt i forhandlingslokalet, da kulturministeren skulle samle et flertal bag en flerårig aftale om Det Kongelige Teater. 

Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Maja Hagedorn

Med et års forsinkelse er der igen ro i orkestergraven hos Det Kongelige Teater.

Fredag er et bredt flertal af Folketingets partier nemlig nået til enighed om en ny aftale for Danmarks nationalscene, der sætter rammerne for de kommende fire år.

Dermed har kulturminister Joy Mogensen (S) løst én af de større opgaver, der ventede hende, da hun flyttede fra borgmesterkontoret i Roskilde til ministeriet.

Særligt tre områder glæder ministeren: At teatret skal satse på mere børneindhold, mere digital tilstedeværelse og mere musikdramatik. Det vil sige eksempelvis musicals. Kerneopgaverne skal dog være de samme tre: Opera, ballet og skuespil – og altså ikke musicals.

Fakta
Fakta: Halvdelen af publikum i Det Kongelige Teater er over 60 år
  • Teatret har cirka 780 forestillinger årligt inden for genrerne ballet, skuespil, opera og klassiske koncert.
  • I 2019 havde Det Kongelige Teater ifølge årsrapporten lidt over 500.000 besøgende til egne aktiviteter.
  • Regeringen foreslår i sit bud på en finanslov at afsætte 536,6 millioner kroner til teatret i 2021.
  • Det Kongelige Teaters publikum er i forhold til landsgennemsnittet underrepræsenteret, når det kommer til lav indkomst, lavt uddannelsesniveau og bopæl vest for Storebælt. Derudover er halvdelen over 60 år gamle, og cirka syv ud af ti er bosat i hovedstadsområdet. Kun en femtedel er børn og unge.

Kilde: Kilder: Kulturministeriet og Det Kongelige Teater

"Jeg synes, vi har fået en rigtig god aftale. Den giver det, jeg rigtig gerne ville: En klar bekræftelse af, at Det Kongelige Teater har kerneopgaver – men at de har også en opgave med at række ud efter nye målgrupper," siger hun til Altinget.

"Musikdramatik er en måde at nå ud til nye målgrupper på, og det skal Danmarks nationalscenen også læne sig frem i, for det er vigtigt, at teatret ikke kun er for dem, der er kulturvante. Alle kan finde en glæde ved alle teatergenrer, men det her er en måde at række hånden ud til dem på."

Musicals splittede partierne
Det var forslaget om at åbne for flere musicals på de skrå brædder, der i dén grad splittede partierne i forhandlingslokalet – selv om Det Kongelige Teater faktisk gerne må opføre den slags forestillinger under den nuværende aftale.

Hos nogle af støttepartierne gik betænkelighederne på, at man med aftalen ville detailstyre teatret i en grad, man ellers ikke ser i kulturlivet. Samtlige partier har dog ønsket flere musicals – og glæder sig over den endelige aftale.

For Enhedslisten har det i forhandlingerne blandt været "afgørende at sikre, at teatret i højere grad får mulighed for at opføre musicals", udtaler kulturordfører Søren Søndergaard i pressemeddelelsen.

Hos SF glæder kulturordfører Charlotte Mølbak sig først og fremmest over "en ambitiøs aftale", der sætter et større fokus på børn og unge og får teatret mere ud i hele landet.

"Det er også godt, at der bliver bedre mulighed for, at Det Kongelige Teater kan opsætte og udvikle musicals. Det bliver en spændende tid, som jeg glæder mig til at følge," siger hun.

Stampe: Det tog tid at finde god løsning
Radikales ordfører, Zenia Stampe, lægger ikke skjul på, at det "især har taget tid at finde en god, balanceret løsning på spørgsmålet om musicals".

Partiet har lagt vægt på, at det skal ske under hensyn til private producenter, og at man skal kunne forvente sig noget andet af en musical sat op på Det Kongelige Teater.

"Det er lykkedes at ramme den balance, og vi er derfor rigtig glade for, at det er et bredt flertal, der står bag aftalen. Sådan skal det også helst være, når det handler om en kulturbærende institution som Det Kongelige Teater," siger hun i pressemeddelsen.

Borgerligt sammenhold
Modstanden mod musicals var da også noget større blandt de borgerlige oppositionspartier. Her gik det særligt på, at muligheden ville ødelægge det for private musicalteatre, sådan som blandt andre Det Ny Teater har advaret om. Og sammenholdet har været stærkt:

"Det har været en godt forhandlingsteam fra Dansk Folkeparti, Konservative og Venstre," siger Venstres kulturordfører, Kim Valentin, og Jan E. Jørgensen, der er medlem af Kulturudvalget.

For Venstre har det været vigtigt, at de private musicalteatre ikke udsættes for unfair konkurrence fra Det Kongelige Teater, der får en halv milliard kroner i statsstøtte.

"Den nye aftale afgrænser klart, at nye musicals på Det Kongelige Teater kun må sættes op, hvis det ikke er i direkte konkurrence med ønskerne hos en privat producent," siger de.

Blandt andet er det begrænset, hvad Det Kongelige Teater må spille. I aftalen fremgår det, at "repertoirevalget skal altid tage hensyn til private producenter på markedet".

Eksempelvis skal teatret varsle private teatre mindst tre år før, hvis det ønsker at spille en musical. Og hvis en privat producent i Storkøbenhavn har opført et værk inden for de seneste syv sæsoner, skal Det Kongelige Teater pakke kostumerne væk.

K glæder sig over en "solid økonomi"
Konservatives kulturordfører, Birgitte Bergman, roser også samarbejdet mellem de borgerlige.

"Vi sikrer med aftalen, at vi både har et privat kulturmarked og en stærk national scene. Det er vigtigt, at Det Kongelige Teater fokuserer på sine kerneopgaver og ikke tager brødet ud af munden på dem, som lever af musicals," siger hun i pressemeddelesen.

"Det er vi heldigvis stået sammen om i Det Konservative Folkeparti, Venstre og Dansk Folkeparti."

Bevilling stiger med flere millioner
Birgitte Bergman henviser desuden til, at partierne bag har sikret en "solid økonomi" for Det Kongelige Teater. 

Det er nemlig lykkedes partierne bag aftalen at sikre, at en særbevilling, der stod til at udløbe i 2023, bliver videreført.

Dermed stiger Det Kongelige Teaters bevilling fra 528 millioner kroner i år til 536 millioner i 2021 og 542 millioner resten af aftaleperioden.

Særbevillingen lød på på 52 millioner kroner over fire år fra 2018. Den blev i første omgang givet som et plaster på såret oven på flere års besparelser grundet det nu skrottede omprioriteringsbidrag.

Bag aftalen står regeringen og Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, SF, Enhedslisten, Konservative, Frie Grønne og Alternativet.

Dokumentation

Her er reglerne, hvis Det Kongelige Teater vil lave musicals

En ny politisk aftale om Det Kongelige Teater er fredag aften blevet vedtaget af et bredt flertal af partierne i Folketinget.

Det er regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti og Alternativet, der står bag aftalen.

Den træder i kraft 1. januar 2021 og udløber 31. december 2024 og rummer en række målsætninger og de økonomiske rammer for teatret i perioden. Du kan få overblikket her:

Nye regler for musicals

  • Aftalen slår fast, at Det Kongelige Teaters kerneopgaver er ballet, opera og skuespil.
  • Men teateret skal også "udvikle en nutidig scenekunst, hvilket indebærer, at der kan vises andre genrer inden for scenekunsten og musikken".
  • Det kan eksempelvis omfatte "musikdramatiske værker, herunder revy og musicals".
  • Der gælder dog en lang række krav for musicals, som træder i kraft fra sæsonen 2024/2025.
  • Repertoirevalget skal "altid tage hensyn til private producenter på markedet".
  • Musicals skal opføres på en måde, som private producenter ikke ville kunne.
  • Og Det Kongelige Teater må blandt andet ikke sætte en musical på plakaten, hvis en privat producent i Storkøbenhavn inden for de seneste syv sæsoner har opført værket – med mindre den private producent giver samtykke.
  • Teatret skal desuden varsle over for private producenter i hele landet tre år før, at Det Kongelige Teater vil opsætte en given musical.
  • Hvis en privat producent vil spille forestillingen i Storkøbenhavn inden for tre år og giver besked senest tre måneder efter varslet, skal Det Kongelige Teater afstå fra at sætte forestillingen op.

Flere børn og unge

  • Partierne er desuden enige om, at Det Kongelige Teater har et ansvar for nå bredere ud til flere forskellige publikummer.
  • Blandt andet skal teatret opnå en mere jævn køns- og aldersfordeling blandt publikum og få flere uden videregående uddannelser og danskere, der bor uden for hovedstaden, til at købe billet.
  • Teatret skal intensivere samarbejder med aktører i hele landet – eksempelvis gennem co-produktioner på andre scener eller ved at udleje egne scener.
  • Det Kongelige Teater skal fortsætte og øge arbejdet med digital formidling af forestillinger på forskellige platforme.
  • Derudover skal teateret introducere flere børn og unge med forskellig baggrund i hele Danmark til scenekunst og klassisk musik. Eksempelvis gennem musikskoler.

Du kan læse hele aftalen her.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Birgitte Bergman

Fhv. MF (K)
Bachelor of International Branding & Communication, Copenhagen Business Academy, bestyrelsesuddannelsen, CBS

Charlotte Broman Mølbæk

MF (SF)
pædagog

Jan E. Jørgensen

MF (V), rådmand, medlem, Magistraten, Frederiksberg Kommune
advokat (L), cand.jur. (Københavns Uni. 1995)

0:000:00