DI raser over hovsa-afgift på affald

AFFALD: For at finansiere de ændrede energiafgifter og den nedsatte multimedieskat, foreslår VKO en ny afgift på farligt affald. En hovsa-løsning, der vil ødelægge genvindings-industrien, raser DI.
En ny affaldsafgift truer med at ødelægge genvindingsbranchen, mener DI.
En ny affaldsafgift truer med at ødelægge genvindingsbranchen, mener DI.
Anders Jerking

Det her er en hovsa-løsning, hvor man slet ikke har overvejet konsekvenserne.

Svend-Erik Jepsen
Chefkonsulent i DI

Det var ikke alle, der var glade, da regeringen og Dansk Folkeparti i fredags besluttede at nedjustere multimedieskatten og energiafgifterne. For at finansiere justeringen foreslår politikerne nemlig nye afgifter på farligt affald for i alt 185 millioner kroner årligt. Den regning skal betales af en lille håndfuld virksomheder, som dermed bliver truet på deres eksistens, mener DI.

Et af firmaerne er H. J. Hansen Genvindingsindustri på Fyn, der har specialiseret sig i at fin-dele og sortere skrot.

"Forslaget vil betyde en ekstra-regning for os på 30-40 millioner kroner. Det kan vi jo slet ikke bære. Sådan en afgift, der kommer ind fra højre, er et stort slag for en virksomhed som vores," siger firmaets adm. dir. Jens Hempel-Hansen, der er overbevist om, at forslaget vil betyde tabt omsætning og fyringer af medarbejdere.

Dokumentation

UDDRAG AF SKATTEFORSLAGET: 

2.9. Ændringer i affaldsafgiften

2.9.1. Gældende ret

Den nuværende affaldsafgift omfatter affald til deponering og brændbart affald. Afgiften på affald til deponering er 375 kr./t. og afgiften på forbrænding er 330 kr./t. Deponeringsafgiften har ikke været ændret siden 1999.

Farligt affald er fritaget for afgift. Dette har været begrundet med, at man med en afgift risikerer, at det farlige affald skaffes af vejen på en ureguleret måde. Farligt affald bliver behandlet både her i landet og i andre lande. Og i det mindste farligt affald med kulbrinter, der bruges til energiformål, bør formentlig pålægges afgift efter EU's energibeskatningsdirektiv.

Afgiften på brændbart affald er under omlægning, jf. regeringens lovforslag L 126, forslag til lov om ændring af lov om afgift af affald og råstoffer, lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v. og forskellige andre love (Omlægning af affaldsforbrændingsafgiften). Ved det fremsatte forslag til lov om ændring af lov om afgift af affald og råstoffer, lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v. og forskellige andre love (Omlægning af affaldsforbrændingsafgiften), L 126, foreslår regeringen afgiften på affald, der forbrændes, omlagt til en energiafgift. Med forslaget til omlægning ophæves afgiftsfritagelsen for farligt affald i affalds- og råstofafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1165 af 27. november 2006 med senere ændringer, og foreslås videreført i kulafgiftsloven. Afgiften vil fremover blive beregnet ud fra energimængderne fra affald.

2.9.2. Forslagets indhold

Afgiftssatsen for deponering af affald er ikke blevet ændret siden 1999 og er således blevet udhulet af inflationen. Det foreslås at forhøje afgiften med 100 kr. pr. ton affald, der deponeres, således at satsen ændres fra 375 kr. pr. ton til 475 kr. pr. ton.

Afgifterne på energi indekseres. Afgifterne på affald indekseres ikke efter de gældende regler. Med regeringens fremsatte forslag i Folketinget til omlægning af affaldsafgiften til en energiafgift, L 126, vil de samlede afgifter på energi i affald i 2010 stort set være på niveau med afgifterne på energi i kul og gas. Afgifterne på gas og kul mv. vil imidlertid herefter stige i forhold til afgifterne på affaldsenergi, der afløser den nuværende afgift på brændbart affald, da ikke alle elementer i affaldsenergi (tillægsafgift og CO2-afgift) bliver indekseret.

For at fastholde balancen mellem afgiften på fossile brændsler og affald foreslås det at forhøje affaldsvarmeafgiften, der indekseres, til samme niveau som for kul og olie m.v., men med et fast fradrag for tillægsafgiften, der ikke indekseres. Da der er tale om forslag til ændringer i L 126 der endnu ikke er vedtaget af Folketinget, vil der blive fremsat ændringsforslag til nærværende lovforslag, når L 126 er vedtaget af Folketinget.

Der henvises i øvrigt til bemærkningerne under 2.1. om indeksering af energiafgifterne.

Det foreslås at ophæve afgiftsfritagelsen for farligt affald. Den hidtidige fritagelse for affaldsafgift har været begrundet med, at det kan være betænkeligt, at farligt affald skaffes af vejen via ureglementerede kanaler, hvor der ikke betales afgift. Omvendt er der risiko for, at afgiftsfritagelsen fører til, at visse affaldsproducenter "sviner" affaldet til, så det herved bliver farligt affald, hvorved affaldsafgift undgås. Genanvendelse af farligt affald foreslås fortsat fritaget for afgift. Henset til det ovennævnte om omlægningen af affaldsafgiften vil forslaget om at ophæve afgiftsfritagelsen for farligt affald blive fremsat med som et ændringsforslag til dette lovforslag.

Det foreslås således, at der indføres affaldsvarmeafgift på farligt affald pr. 1. januar 2010 på 19,6 kr. pr. GJ. Fra 1. januar 2015 indføres tilsvarende energiafgifter som for andet affald. Dertil kommer deponeringsafgift på farligt affald på 475 kr. pr. ton.


Altinget logoMiljø
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget miljø kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00