Wermelin klar med plan for cirkulær økonomi

AFFALD: Regeringen er klar med en ny handleplan for cirkulær økonomi. Den indeholder i alt 126 initiativer. Vi skal bruge ressourcerne smartere, siger miljøministeren.

Foto: Morten Stricker/Ritzau Scanpix
Hjalte T. H. Kragesteen

Miljøminister Lea Wermelin (S) er klar med en ny national handleplan, der frem mod 2032 skal sikre et mere bæredygtigt forbrug af ressourcer i Danmark

Planen handler overordnet set om at begrænse forbruget og sikre mere genanvendelse, som EU stiller skrappe krav til.

”Vores forbrug sætter også store aftryk på kloden. Faktisk ville det kræve omkring fire jordkloder, hvis alle skulle leve, som vi gør i Danmark. Det er uholdbart, og vi skal bruge vores naturressourcer smartere og mere ansvarligt, hvis vi vil overlevere en grønnere fremtid til vores børn og børnebørn, siger miljøminister Lea Wermelin i en pressemeddelelse.

Dokumentation
Oversigt over initiativer i regeringens handlingsplan for cirkulær økonomi

Målsætningen om mindre affald og bedre udnyttelse af naturressourcer understøttes gennem

følgende initiativer:
  1. Styrket indsats for cirkulær økonomi i regi af Ecodesign-direktivet
  2. Styrket fokus på cirkulær økonomi i miljømærkekriterierne
  3. Styrke den danske deltagelse i europæisk arbejde med cirkulære standarder
  4. Styrket indsats i udvikling af EU's metode til at opgøre produkters miljømæssige fodaftryk
  5. Styrket indsats over for skadelige stoffer i PVC og arbejde for substitution til andre materialer
  6. Styrket indsats over for flourerede forbindelser (PFAS)
  7. Udvikling af kunstig intelligens, der kan screene internettet for farlige produkter
  8. Styrke beføjelserne og kontrollen med produktsikkerhed og kemikalier
  9. Styrket tværgående kontrol og håndhævelse, herunder blokering af fuphjemmesider
  10. Forenkling af reglerne om frivillige tilbagetagningsordninger hos virksomheder
  11. Tilskudsordning for cirkulære forretningsmodeller i små og mellemstore virksomheder
  12. Landsdækkende indsatser for cirkulær økonomi i små og mellemstore virksomheder
  13. Pilotprojekter med sporbarhed i leverandørkæder til at fremme cirkulær økonomi
  14. Tilskud til grøn omstilling gennem programmet SMV:Digital
  15. Krav om miljømærket indkøb for udvalgte produkter
  16. Krav om anvendelse af TCO for udvalgte produkter
  17. Styrket indsats for at fremme brug af TCO-vurderinger
  18. Digitalt værktøj til beregning af totalomkostninger for indkøb
  19. Styrkelse af Sekretariat for Grønne Indkøb
  20. Revitalisering af Den Ansvarlige Indkøber
  21. Måling af udviklingen i det grønne indkøb
  22. Standardisering og strukturering af grønne data i e-handel
  23. Partnerskab for grønne tekstiler i det offentlige
  24. Krav til engangsprodukter og emballage
  25. Vejledende krav til fokus på længere levetid via garanti
  26. Udbrede vejledningen om bæredygtigt indkøb af plastemballage og engangsplastprodukter
  27. Fremme cirkulære indkøb under Partnerskab for offentlige grønne indkøb og Forum for bæredygtig indkøb
  28. Videreudvikle rejseholdet for grønne indkøb med øget fokus på cirkulær økonomi
  29. Understøtte digitale cirkulære muligheder ved kommercielt brug af data og challenges
  30. Udvikle en digital indberetningsløsning for digitale deleøkonomiske platforme
  31. Understøtte bæredygtig emballage i e-handlen under det kommende krav om udvidet producentansvar for emballage
  32. Undersøgelse af Ja-tak-ordning for husstandsomdelte reklamer
  33. Udarbejde vejledning om blødgøring (reduktion af kalk) i drikkevandsforsyninger
  34. Styrke arbejdet med anerkendte metoder til at måle og dokumentere produkters levetid og muligheden for at reparerer dem
  35. Mere direkte genbrug og klare rammer for kommunale genbrugsbutikker
  36. Afdækning af muligheder for at fritage frivillige velgørende organisationer for gebyr ved brug af genbrugspladser
    Målsætningen om mere og bedre genanvendelse understøttes gennem følgende initiativer:

  37. Indberetning og opgørelse af den reelle genanvendelse
  38. Årlig opgørelse af kommunernes genanvendelse
  39. Indarbejde cirkulær økonomi i den makroøkonomiske model GrønREFORM
  40. Strømlining af indsamlingsordninger for husholdningsaffald
  41. Strømlining af sorteringskriterier og piktogrammer for husholdningsaffald
  42. Affaldssortering i det offentlige rum
  43. Dialog med erhvervsliv om affaldspiktogrammer på produkter og emballager
  44. Krav om eftersortering af storskrald
  45. Analyse af omkostningsreduktion for affaldshåndtering
  46. Strømlinet sortering af husholdningslignende affald fra virksomheder
  47. Risikobaseret affaldstilsyn og samling af administrations- og tilsynsopgaver
  48. Udvikling af nationale End-of-Waste-kriterier
  49. Partnerskab om nye teknologier og digitale løsninger i affaldssektoren
  50. Udbud af genanvendeligt affald
  51. Overgangsperiode for kommunalt ejerskab til genanvendelsesanlæg
  52. Forbud mod kommunale investeringer i nye genanvendelsesanlæg
  53. Slutdato for kommunale dispensationer til at modtage erhvervsaffald
  54. Frit valg for mindre virksomheder til at bruge kommunale indsamlingsordninger
  55. Øget mulighed for at aflevere affald til andre end kommunen
  56. Skærpet økonomisk tilsyn
  57. Tilpasning af forbrændingskapaciteten
  58. Analyse af afgifter der understøtter cirkulær økonomi
  59. Henteordning for tekstilaffald hos husholdninger
  60. Særskilt indsamling af tekstilaffald hos virksomheder
  61. Partnerskab om bæredygtige kredsløb i tekstilbranchen
  62. Taskforce for bæredygtig omstilling af mode og tekstil
  63. National implementering af det udvidede producentansvar for emballage
  64. Henteordning for mad- og drikkekartoner hos husholdninger
  65. Sortering til særskilt indsamling af mad- og drikkekartoner hos virksomheder
  66. Modernisere producentansvaret for elektronikaffald for at fremme genbrug, genanvendelse og korrekt registrering
  67. Revidere producentansvaret for bærbare batterier for at fremme miljørigtigt design og reducere administrative byrder
  68. Implementering af EU's affaldsdirektivs nye minimumskrav for de eksisterende udvidede producentansvarsordninger for biler
  69. Ændring af dækbekendtgørelsen
  70. Klassificering af farligt affald i forhold til økotoksisk kriterie (HP14)
  71. Opdatering af vejledning om klinisk risiko affald
  72. Undersøgelse af nationale løsninger til håndtering af asbestholdigt affald, der indeholder farlige stoffer for eksempel PCB, PA'er og tungmetaller
  73. Afdækning af muligheder for øget genanvendelse og energinyttiggørelse af shredderaffald
  74. Internationalt samarbejde om reduceret miljøbelastning fra skibsophugning
  75. Effektiv og digital sagsbehandling for import/eksport af affald
  76. Strandoprydningspulje til understøttelse af lokale initiativer
  77. Kommunikationsindsats om affald i naturen
  78. Nationalt forbud mod ikke-nedbrydelige haglskåle
  79. Udvidet producentansvar og oprydningsansvar for cigaretfiltre
  80. Udvidet producentansvar og oprydningsansvar for visse engangsplastikprodukter
  81. Fastmonterede låg på drikkevarebeholdere
  82. Mærkningskrav på engangsplastikprodukter
  83. Optimeret energiudnyttelse på forbrændingsanlæggene
  84. Udvikling af løsninger til Carbon Capture Storage and Usage
  85. Lokale tiltag til reduktion af CO2e-udledning fra deponeringsanlæg
  86. Risikovurderingsprojekt og fremtidens cirkulære deponering
    Målsætningerne om at sikre mere værdi fra fornybare råvarer og reducere mængden af madaffald fra alle led af værdikæden for fødevarer understøttes gennem følgende initiativer:
  87. Analyse af biomasse og bioraffinering
  88. Videreførelse af Tænketank om Forebyggelse af Madspild og Fødevaretab
  89. Frivillig aftale med fødevarebranchen
  90. Madspildsjægerne 2.0. i detailhandlen – faglig bistand til at mindske madspild
  91. Udvikling af internationale standarder for måling af madaffald
  92. National madspildsdag
  93. Henteordning for madaffald fra husholdninger
  94. Analyse og tiltag med henblik på 20 procent eller mere CO₂e-reduktion fra behandling af haveaffald
  95. Skærpede grænseværdier for tungmetaller og fysiske urenheder i madaffald til gødning
  96. Ændring af bekendtgørelsen om biomasseaffald med henblik på at fremme omstilling til cirkulær økonomi
  97. Ændring af bekendtgørelsen om bioaske med henblik på at recirkulere flere næringsstoffer
  98. Skabe økonomisk incitament til genanvendelse af fosfor fra spildevandsslam
  99. Analyse af fremtidig slamhåndtering til gavn for miljø og klima
    Målsætningen om at reducere miljøbelastningen fra byggeri og nedrivning understøttes gennem
    følgende initiativer:
  100. Strategi for bæredygtigt byggeri
  101. Livcyklusberegninger og reduceret brug af virgine råstoffer til anlæg af veje
  102. Videncenter for Cirkulær Økonomi i Byggeriet
  103. Implementering af den frivillige bæredygtighedsklasse i bygningsreglementet
  104. Udarbejdelse af modeller for et standardiseret bygningspas
  105. Langsigtet renoveringsstrategi
  106. Digital understøttelse af energirenoveringsindsatsen
  107. Krav om standardiserede nedrivningsplaner og kompetencekrav til selektiv nedrivning af byggerier
  108. Fastsættelse af nationale grænseværdier for problematiske stoffer i beton og tegl
  109. Krav om sortering af asfalt samt opdateret asfaltcirkulære
  110. Entydige regler og bedre sporbarhed for byggeaffald
  111. Øget sporbarhed på håndteringen af affald fra vindmøllevinger
  112. Ny regulering af jord som er affald
    Målsætningerne om at reducere forbruget og forbedre genbrug og genanvendelsen af plastik
    understøttes gennem følgende initiativer:
  113. Forbud mod markedsføring af visse engangsplastikprodukter
  114. Mål om 50 procents reduktion af visse take-away-emballager af plastik
  115. Nationalt plastikcenter
  116. Sektorsamarbejder inden for landbrug og byggeri, restauration og detailbranchen
  117. Forum for emballageplastik
  118. Dedikeret dansk indsats i den europæiske plastikpagt
  119. Forskningsmission om cirkulær økonomi med fokus på plastik og tekstiler
  120. Realisering af krav om brug af 25 procent genanvendt plastik i plastikflasker 2025 og om 30 procent i 2030
  121. Realisering af engangsplastikdirektivets mål om særskilt indsamling af drikkeflasker
  122. Henteordning for plastikaffald hos husholdninger
  123. Krav om minimum 60 procent reel genanvendelse af plastikaffald fra husholdningerne
  124. Udvidet producentansvar for fiskeredskaber, der indeholder plastik
  125. Viden om mikroplast i spildevandsslam
  126. Forskningsnetværk om mikroplast

0:000:00