Gyldendal splitter organisationen og ansætter nye direktører

Gyldendal deler forlaget i en kommerciel og en redaktionel afdeling.

Karen Bender
Karen Bender Kommerciel direktør, Gyldendal
Simon Pasternak
Simon Pasternak (47) Forlagschef, forfatter, Gyldendal

Danmarks største forlag omstrukturerer og har valgt at splitte organisationen i to søjler: en redaktionel og en kommerciel. 

Karen Bender bliver kommerciel direktør og overtager ansvar for de kommercielle aktiviteter. Hun kommer fra en stilling som e-commerce- og marketingdirektør i Københavns Lufthavn. Marketingdirektør Mette Holbæk har samtidig opsagt sin stilling og forlader forlaget primo 2019. 

Den redaktionelle afdeling vil bestå af seks redaktioner, og Simon Pasternak får ansvaret som forlagschef for dansk skønlitteratur. Merete Borre fortsætter som forlagschef for oversat litteratur. Elin Algreen-Petersen fortsætter som redaktionschef for børn og unge-redaktionen, og Lise Nestelsø bliver direktør for tre nonfiktion-redaktioner.

"Med den nye organisation styrker og forenkler vi på en og samme gang forlagets virke. Vi skal være meget klogere på, hvor og hvordan vi møder vores læsere og samtidig forbedre vores digitale markedsføringsindsats. Det er jeg sikker på, at Karen er den helt rette til at hjælpe os med. Samtidig har vi på indholdssiden sat et stærkt redaktionelt hold, der kan møde forfatternes ambitioner om at udgive bøger af høj kvalitet," udtaler administrerende direktør Morten Hesseldahl, i pressemeddelelsen.

arnfred@altinget.dk

Tilbage til navnenyt »

Prøv civilsamfund gratis i 14 dage

  • Artikler
  • Debat
  • Politisk kalender
  • Spørgsmål og svar
Gratis prøveabonnement