Lokale diplomater åbner døre i Bruxelles og resten af verden

FORSKNING: Kommuner og regioner begår sig stadig mere selvsikkert som lobbyister og diplomater i såvel EU som andre dele af verdenen. Og ’bydiplomatiet’ er kommet for at blive, lyder det fra professor i statskundskab.

Det fik international omtale, da Apple og Viborg Kommune i 2015 kunne fortælle om planerne for et nyt stort datacenter i Foulum. Kommunens internationale erfaring havde ifølge kommunen selv banet vejen.
Det fik international omtale, da Apple og Viborg Kommune i 2015 kunne fortælle om planerne for et nyt stort datacenter i Foulum. Kommunens internationale erfaring havde ifølge kommunen selv banet vejen.Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Udenrigspolitik er i stadig stigende grad blevet et lokalpolitisk anliggende. I hvert fald er såvel kommuner som regioner, både hver for sig og i fællesskab, blevet stadigt mere aktive på den internationale scene.

Det er budskabet fra statskundskabsprofessor Martin Marcussen fra Københavns Universitet, der som redaktør for et temanummer af tidsskriftet ’Økonomi og Politik’ retter fokus på såkaldt ’bydiplomati’.

En overset disciplin inden for dansk forskning, men ikke blandt lokale og regionale politikere og embedsmænd.

”Udenrigspolitik er traditionelt noget, staten har monopol på. Men verden har udviklet sig. Det betyder, at der er mange internationale aktører i det danske samfund, som i et eller andet omfang udfører udenrigspolitik i det daglige. Ikke mindst kommuner og regioner,” siger Martin Marcussen.

Han peger på, at der i dag måske er lige så mange internationale medarbejdere i kommuner, regioner og byer, som der er professionelle diplomater i den danske udenrigstjeneste.

”Det sætter det i perspektiv, at der er en så stor aktivitet andre steder end de traditionelle diplomatiske kanaler. Og også et stort potentiale,” siger Martin Marcussen.

Fra jagt på EU-midler til globale handelsmænd
Internationale relationer er ikke noget nyt fænomen i den kommunale verden.

Venskabsbyer har været udbredt i hvert fald siden Anden Verdenskrigs afslutning. Og i slutfirserne og de tidlige halvfemserne fik det lokale Danmark for alvor øjnene op for betydningen af Det Europæiske Fællesskab.

Ikke mindst regional- og strukturfondenes store pengekasser tiltrak sig en særlig opmærksomhed som en mulig kilde til medfinansiering af lokalt og regionalt forankrede projekter.

Sådan er det fortsat i dag, hvor kommuner og regioner i fællesskab har oprettet flere selvstændige kontorer med base i Bruxelles.

Men hvor den lokale lobbyisme i Bruxelles i 1990’erne var fragmenteret og båret af enkelte ildsjæle blandt embedsmænd og politikere, så er den nu godt 25 år senere langt mere etableret og professionaliseret.

Det gælder også, når ikke mindst kommuner i stadig højere grad de seneste år påtager sig arbejdet med at åbne internationale døre for deres lokale virksomheder eller på anden måde varetager lokale interesser uden for landets grænser.

”Danmark er et lille åbent land og er derfor på alle mulige måder i kontakt med det internationale. Det er klart, at ikke mindst EU spiller en stor rolle. Men kommunerne når også langt længere ud, og de gør det mere professionelt, kompetent og transparent, end hvad man tidligere har set,” siger Martin Marcussen.

Et politisk tilvalg
Københavns Kommunes internationale engagement har lidt en særstatus i Danmark, i kraft at der er tale om landets hovedstad og eneste egentlige metropol.

Her arbejder man med et målrettet EU-spor gennem hovedstadsregionens fælles EU-kontor, hvor også centrale forskningsinstitutioner som DTU og Københavns Universitet er med. Samtidig arbejders der på tværs af de dansk-svenske grænser i regi af samarbejdsforummet Greater Copenhagen.

Og herudover kører København en selvstændig international dagsorden, hvor ikke mindst deltagelsen i det globale storbynetværk C40 er med til at rette opmærksomhed mod de globale klimatrusler og København som foregangsby.

Også i Aarhus har man særligt i kølvandet på finanskrisen lagt sig an for selv at tage teten for at bruge internationale samarbejder til at fremme den lokale vækstdagsorden.

Men som sammenligningsgrundlag for landets øvrige kommuner er Viborg mere oplagt, mener Martin Marcussen.

”En kommune som Viborg har i princippet ikke de samme ressourcer til rådighed som de største kommuner. Men alligevel kan vi se nogle af de faktorer, der er kommer i spil, når man i Viborg lokalt aktivt har tilvalgt det internationale for at løse nogle problemer,” siger han.

Viborg Kommune har da også i en længere årrække arbejdet ud fra en klar strategi om at gøre sig bemærket som en af landets mest internationalt orienterede kommuner.

Forudsætning for Apple-aftale
En strategi, der ifølge kommunen selv har været en væsentlig forudsætning for, at det i 2015 lykkedes at lande en aftale med Apple om at placere et kæmpemæssigt datacenter ved byen Foulum.

”Det er jo om noget en samskabelsescase, hvor vi var den lokale koordinator. Og vi er overbeviste om, at vores internationale arbejde har givet os en parathed, som blev en kæmpe fordel. Vi var vant til at lave alle de engelske præsentationer og at have et flow af mennesker fra mange dele af verden gennem kommunen,” siger Henrik Holmskov, der er international projektleder i Viborg Kommune.

Afsættet for den internationale politiske opmærksomhed i netop Viborg Kommune skal ikke mindst findes tilbage i midt 90’erne. Her blev der fra det lokale erhvervsliv ytret et ønske om, at kommunen kunne hjælpe til med at opnå adgang til markeder i andre lande.

Det blev til begyndelsen på et arbejde målrettet ’systemeksport’, hvor kommunen søgte at åbne markeder i blandt andet Baltikum omkring ekspertise inden for vand- og spildevandsområdet.

”Med murens fald åbnede der sig nogle muligheder for at arbejde med vidensoverføring til Østeuropa og Baltikum. Det var det, der fik os i gang,” siger Henrik Holmskov.

Siden da har det internationale engagement grebet om sig og har ført til projekter i såvel Jordan som Kina. En international strategi blev vedtaget politisk i 2009 og fornyet i 2012 med ekstra fokus på at støtte det lokale erhvervsliv.

Ikke bare rejseglade politikere
I dag er den internationale opmærksomhed først og fremmest rettet mod erhvervsfremme uden for landets grænser og tiltrækning af udenlandske virksomheder, arbejdskraft og udviklingen af kommunens uddannelsestilbud.

”Vi er så heldige, at vi har nogle uddannelsesinstitutioner, som tænker meget internationalt. Både i forhold til de studerende og udviklingen af uddannelserne i Viborg, men også i forhold til eksport af uddannelses-know-how,” siger Henrik Holmskov.

Mens internationalt orienterede initiativer i nogle øjne kan have et skær af luksustiltag for rejseglade embedsfolk og politikere, så har man i Viborg gjort det til en dyd og nærmest et brand.

I KL er man imidlertid meget opmærksom på, at de fælles kommunale interesser først og fremmest retter sig mod Folketinget og Slotsholmens ministerier.

”Der er ret stor forskel på, hvad kommuner gør, og hvad KL gør. Når udenrigspolitik i dag er meget netværksbaseret, så er borgmestre i nogle sammenhænge den naturlige kanal for internationale samarbejder. Men det er ikke noget, KL som sådan har noget med at gøre,” siger Kristian Heunicke, direktør i KL.

KL går den formelle vej
Det er dog ikke ensbetydende med, at KL ikke også virker internationalt.

Det sker bare først og fremmest gennem de institutionaliserede roller, organisationen har fået i EU-regi. Ikke mindst som en del af Det Europæiske Regionsudvalg, der er høringspart på EU-lovgivning.

Men også som offentlig arbejdsgiver og i et begrænset omfang som lobbyist for særlige lokalpolitiske interesser.

”Vi arbejder jo først og fremmest gennem de institutionaliserede kanaler, og vi har kun et lille kontor i Bruxelles. Men i kraft af vores tilstedeværelse beskæftiger vi os jo også med det, man kan kalde interessevaretagelse med nogle af de processer, der starter her og ikke på Christiansborg,” siger Kristian Heunicke.

Som eksempel peger han på lovgivning vedrørende forsyningssektoren, hvor kommunerne har meget stærke interesser.

”Her er vi ikke altid enig med staten. Fra central hånd efterlyser man mere liberalisering af sektoren, og det er vi ikke enige i. Derfor kan vi køre et selvstændigt spor på den dagsorden,” siger Kristian Heunicke.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kristian Heunicke

Direktør, KL, næstformand, VIVE’s bestyrelse
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 1999)

Martin Marcussen

Professor, Institut for Statskundskab, Københavns Universitet
ph.d.

0:000:00