Enige eksperter: Flyrejser er underbeskattede

AFGIFTER: Prisen på en flybillet afspejler ifølge eksperter langtfra de negative konsekvenser for klimaet, og i stedet favoriseres fly frem for andre transportformer. Nye afgifter kan gøre en forskel for klimaet.

Partier i rød blok presser regeringen for at få indført flyafgifter. Radikale vil bruge det til at skaffe penge i finanslovsforhandlinger.
Partier i rød blok presser regeringen for at få indført flyafgifter. Radikale vil bruge det til at skaffe penge i finanslovsforhandlinger.Foto: Mads Claus Rasmussen / Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Fraværet af afgifter presser prisen på flyrejser i bund, og dyrere billetter vil få flere til at vælge flyene fra til gavn for klimaet.

Det vurderer flere eksperter over for Altinget, efter at Radikale i forbindelse med sit sommergruppemøde onsdag gjorde det klart, at partiet vil kæmpe for at få indført flyafgifter ved de forestående finanslovsforhandlinger.   

”Når vi flyver, så betaler vi langtfra en pris, som står mål med omkostningerne ved CO2-udledningen. Og sammenlignet med almindelig vejtransport så er flytransporten underbeskattet,” siger Peter Birch Sørensen, der er professor i økonomi ved Københavns Universitet og tidligere formand for Klimarådet.

Også professor Mogens Fosgerau fra Københavns Universitet vurderer, at fly er underbeskattet i forhold til andre transportformer. Han peger først og fremmest på, at der ikke skal betales moms af flyrejser.

Der er ingen tvivl om, at flyvning er underbeskattet i forhold til klimabelastningen.

Henrik Gudmundsson
Seniorkonsulent i tænketanken Concito

”Det fungerer som et indirekte subsidie for flytrafikken, som det er svært at finde en god begrundelse for,” lyder det.

Hos den grønne tænketank Concito kalder seniorkonsulent Henrik Gudmundsson det ”markant”, at man har en stor sektor, hvor CO2-udledningen ikke beskattes direkte.

”Der er ingen tvivl om, at flyvning er underbeskattet i forhold til klimabelastningen. Og EU’s kvotesystem er endnu ikke kendt for at lægge nogen særlige begrænsninger på udledningen af CO2,” siger Henrik Gudmundsson.

Læs også

Positiv klimaeffekt
Ifølge både Peter Birch Sørensen og Mogens Fosgerau er der ikke den store tvivl om, at dansk flyafgift vil kunne få positive klimaeffekter.

"Jeg anbefaler, at man indfører en dansk flyafgift, så prisen for at flyve i højere grad afspejler den reelle miljøomkostning. Afgiften bør så vidt muligt afspejle CO2-udledningen, så man belønner flyselskaber, der skifter til grønne, syntetiske brændstoffer," siger Peter Birch Sørensen.

Læs hele artiklen på Altinget: transport, hvor du får endnu flere perspektiver og kommentarer.

Dokumentation

Sådan vil Radikale sikre CO2-betaling for alle fly

Radikales forslag om en flyafgift bygger på et krav om, at alle fly, der letter fra Danmark, skal betale 250 kroner for hvert ton CO2, flyet udleder.

Afgiften skal indfases gradvist over fem år.

Lange flyvninger skal kun betale for de første 1.500 km for at begrænse risikoen for, at folk flyver til et andet land for derefter at tage et langdistancefly.

For flyselskabet skal afgiften afhænge af CO2-udledningen, og flyselskabet skal dermed betale den samme pris, uanset hvor fyldt flyet er.

Hvis flyet bruger 50 pct. bæredygtige brændstoffer, så skal betalingen halveres.

Når flyafgiften er fuldt indfaset, vil Radikale bruge halvdelen af indtægterne på en skovfond, der skal plante træer, som kompensation for flyenes CO2-udledning. Den anden halvdel skal føres tilbage til branchen, men målrettet forskning og tiltag, der understøtter en mere bæredygtig udvikling af fly.

Kilde: Radikales udspil 'Klimaet kalder' fra marts 2019.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Michael Svane

Formand, Rådet for Sikker Trafik
cand.jur. (Københavns Uni. 1982)

Mogens Fosgerau

Professor, Økonomisk Institut, Københavns Universitet
cand.scient.oecon. (Aarhus Uni. 1990), ph.d. i matematik (UCL 1992)

Peter Birch Sørensen

Professor, Økonomisk Institut, Københavns Universitet
lic.polit. (Københavns Uni. 1985), cand.polit. (Københavns Uni. 1980)

0:000:00