Ekspert: Statens udbudsregler skaber lønpres og nye konflikter

UDBUD: Det rammer medarbejderne, når et offentligt udbud som dét, Arriva vandt sidste år, presser virksomheder til at underbyde sig selv. Det mener en arbejdsmarkedsforsker, der bliver bakket op af Enhedslisten. Venstre ønsker ikke at blande sig.

DB-ejede Arriva har drevet tog i Danmark siden 2003. Dengang slog de blandt andet DSB i en udbudsrunde. 
DB-ejede Arriva har drevet tog i Danmark siden 2003. Dengang slog de blandt andet DSB i en udbudsrunde. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Niels Frederik Rickers

Konflikten mellem Arriva og Dansk Jernbaneforbund spidser til i disse dage, hvor man stadig ikke kan blive enige om løn og arbejdsvilkår i de nye lokalaftaler.

Men der er ikke noget at sige til, at man er havnet i den situation.

Det mener professor og arbejdsmarkedsforsker på Aalborg Universitet Henning Jørgensen, der noterer, at statens tilskud til togkørsel er faldet med 36 procent i forhold til tidligere.

Det presser selskaberne, vurderer han.

"Når det bliver privatiseret på den her måde, så vil det alt andet lige ende sådan, at lønmodtagerne bliver dårligere stillet," siger han.

Samme analyse lød også i sidste uge fra Dansk Jernbaneforbunds formand, Henrik Horup, der i øjeblikket sidder over for Arriva og Dansk Industri ved forhandlingsbordet.

"Det ser ud til, at det er vores medlemmer, der skal betale det her. Det synes jeg simpelthen ikke er rimeligt," lød det fra Henrik Horup til Altinget.

Arriva vandt i december 2018 for tredje gang i træk det offentlige udbud af togtrafikken i Midt- og Vestjylland og overtog samtidig ansvaret for togdriften på Svendborgbanen og strækningen mellem Vejle og Struer. 

I den nye otteårige kontrakt, som træder i kraft i slutningen af 2020, vil Arrivas tilskud fra staten dog gennemsnitligt være reduceret med en tredjedel sammenlignet med den gamle aftale.

Venstre: Vi skal ikke blande os
I Venstre-lejren understreger transportordfører Kristian Pihl Lorentzen, at "masser af jurister" har sørget for, at udbuddet er gået helt efter reglerne.

Desuden mener han ikke, at det er politikernes opgave at blande sig i tildelingen af udbuddet.

"Det her er Arrivas ansvar. Det er dem, der har bolden. De har budt, de har fået opgaven, og så må de se at få det løst. Sådan er systemet, og hvis ikke det var sådan, ville alt bryde sammen. Den politiske aftale skal efterleves," siger V-ordføreren.

Er det din vurdering, at Arriva er i stand til at køre den lovede togdrift med en reduktion i tilskud på knap 36 procent?

"Det vil de blive holdt op på. De skal levere varen præcis, som den er udbudt. Ellers så er der konsekvenser ved det. Der er jo nogle konkurrenter, der ikke har fået opgaven. Og hvis ikke Arriva kan levere varen, så er de andre firmaer blevet snydt," siger Kristian Pihl Lorentzen.

Enhedslisten: Arriva har brændt nallerne
Hos Enhedslisten, der som det eneste parti i Folketinget ikke var en del af aftalen om genudbud af togdriften i 2017, er den klare holdning, at Arriva har "brændt nallerne" ved at vinde udbuddet.

"De har følt sig nødsaget til at gå så langt ned i pris, at det måske ikke hænger sammen for dem længere. De har simpelthen afgivet for billigt et tilbud. Det er én af grundene til, at de nu sidder i forhandlinger med Dansk Jernbaneforbund, som er gået i hårdknude," siger transportordfører Henning Hyllested (EL).

Arriva vandt udbuddet for første gang i 2001. Dengang bød DSB også ind på strækningen, men deres bud blev afvist af ministeriet, da det blev vurderet til ikke at være rentabelt.

Artiklen er et uddrag af en længere artikel fra Altinget Transport, hvor du får flere kommentarer og mere perspektiv. Du kan tegne et prøveabonnement her

Dokumentation

Om Arriva

Tyskejede Arriva har været en del af den kollektive trafik i Danmark siden 1997, hvor det britiske selskab købte danske Unibus. Siden er flere selskaber og forretningsben kommet til, og Arriva er i dag Danmarks største busoperatør og næststørste togoperatør. 

I 2001 vandt Arriva danmarkshistoriens første togudbud, da de slog konkurrenterne om at få lov til at køre på strækningerne i Midt- og Vestjylland. I 2003 begyndte Arriva derefter at køre i Danmark.

Arriva vandt i december 2018 – for tredje gang i træk – udbuddet om at køre disse togstrækninger. Virksomheden har i den nye kontrakt fået tilføjet strækningerne Odense-Svendborg og Vejle-Struer, der i dag drives af DSB. Samlet set betyder det, at Arriva øger køreplanskilometerne med cirka en tredjedel, når der er driftsstart på den nye kontrakt i december 2020. 

Kontrakten løber frem til 2028 med mulighed for to års forlængelse.

Kilde: Arriva 


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Henning Hyllested

Fhv. MF (EL), transportordfører, landdistrikts- og øordfører, turismeordfører
Havnearbejder (Esbjerg Havn)

Henning Jørgensen

Forskningsansvarlig,University College North Jutland. forfatter inden for forskning og kunst
cand.phil., lic.scient.adm.

Henrik Horup

Formand, Brancheorganisationen Luftfart og Jernbane (BLJ), forbundsformand, Dansk Jernbaneforbund, bestyrelsesformand, Min A-kasse, Bestyrelsesformand TJM Forsikring
maskinarbejder (DSB Centralværksted), lokomotivinstruktør (DSB)

0:000:00