Nye brændstofslugende kampfly smadrer Forsvarets klimaambitioner

KLIMA: Danmarks nye kampfly bruger 60 procent mere brændstof end de fly, som de skal afløse, viser nye tal. Det sender Forsvarets klimabelastning i den forkerte retning.

Et bredt politisk flertal har ellers besluttet, at Danmark frem mod 2030 skal nedbringe sin udledning af drivhusgasser med 70 procent. 
Et bredt politisk flertal har ellers besluttet, at Danmark frem mod 2030 skal nedbringe sin udledning af drivhusgasser med 70 procent. Foto: Lockheed Martin
Andreas Krog

De nye F-35-kampfly, som Danmark vil modtage mellem 2023 og 2027, kommer til at gøre det svært for Forsvaret at nedbringe sin udledning af drivhusgasser. 

F-35-kampflyene bruger nemlig 60 procent mere brændstof og udleder 60 procent mere CO2 per gennemsnitlig flyvetime end de op til 45 år gamle F-16-fly, som F-35-flyene skal afløse.

Det oplyser det norske forsvarsministerium til Altinget. Norge modtog i 2018 de første F-35-fly og har ligesom Danmark F-16-fly. 

Et bredt politisk flertal har ellers besluttet, at Danmark frem mod 2030 skal nedbringe sin udledning af drivhusgasser med 70 procent. Forsvarsminister Trine Bramsen (S) har flere gange slået fast, at Forsvaret skal deltage i det arbejde.

Forsvarets kerneopgave er selvsagt sikkerhed. Derfor kan vi ikke bare stoppe vores vigtige indsats med kampfly trods den klimamæssige slagside.

Trine Bramsen (S)
Forsvarsminister

"Forsvarets kerneopgave er selvsagt sikkerhed. Derfor kan vi ikke bare stoppe vores vigtige indsats med kampfly trods den klimamæssige slagside," siger ministeren og fortsætter:

"På den korte bane kommer vi til at udlede mere med de nye F-35. Derfor er det vigtigt, at vi bidrager til udviklingen af nye og grønnere teknologier på brændstofområdet."

Forsvarsministeren gør samtidig opmærksom på, at der er igangsat et arbejde med at udvikle en ny og mere ambitiøs klimastrategi for Forsvaret.

Mindre flyvetid trækker ned
De nye fly skal i år uden internationale missioner flyve tilsammen 6.750 timer mod de 7.100 timer, som F-16-flyene i dag er planlagt til at flyve i år uden internationale opgaver. De færre planlagte årlige flyvetimer betyder, at kampflyflådens samlede brændstofforbrug og CO2-udledning ikke stiger med 60 procent, men kun med 52 procent.

Hvis brændstofforbruget for kapaciteter som blandt andet transportfly, helikoptere, skibe, kampvogne og lastbiler i de kommende år forbliver på samme niveau som de seneste tre år, så vil de nye kampfly øge Forsvarets samlede brændstofforbrug med mellem 11 og 14 procent. 

Kampflyenes dårligere brændstoføkonomi betyder, at andre dele af Forsvaret vil skulle reducere sit brændstofforbrug og sin CO2-udledning markant.

Læs hele historien på Altinget Forsvar.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Trine Bramsen

MF (S), fhv. forsvarsminister, transportminister og minister for ligestilling
cand.scient.soc. (Roskilde Uni. 2007)

0:000:00