Debat

Arla: Unge kan stole på, at vi tager grøn omstilling alvorligt

DEBAT: Der er en troværdighedskrise, når kun 15 procent af de unge tror, at virksomheder vil sætte handling bag ordene, når det gælder bæredygtighed og klima. Der er behov for at bygge bro og vise de unge, at de kan stole på os, skriver Arla-direktør Jakob Knudsen.

Vi forsker i foder til dyrene, som vil sikre mindre CO2-udslip, skriver Arla.
Vi forsker i foder til dyrene, som vil sikre mindre CO2-udslip, skriver Arla.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Lise-Lotte Skjoldan
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jakob Knudsen
Direktør for Arla Danmark

84 procent af danske efterskoleelever har angivet miljø og klima som det vigtigste emne for politikere. Ikke sundhed, skolevæsen eller flygtninge, men klima. Det er første gang nogensinde, vi har fået et præcist tal på de unges kæmpestore klimafokus. Og det er måske endnu større end forventet.

Det viser en dugfrisk undersøgelse lavet blandt 898 danske efterskoleelever i maj og juni på vegne af Efterskoleforeningen og Arla Foods.

Samtidig med det store fokus på klimaproblemet er de unge også meget realistiske omkring, hvad det vil kræve at løse udfordringerne. De mener, at klima er et problem, som vi alle skal løse i fællesskab. 

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected]

Begge tal svarer fuldstændig til den oplevelse, jeg selv havde på Folkemødet på Bornholm i juni, hvor et brændende engagement i klimasagen skinnede igennem hos de unge debattører, som gerne vil se handling nu. Samtidig oplevede jeg på tværs af generationer, at der var en bred enighed om, at vi står med en udfordring sammen. Og at vi skal løse den, sammen.

Derfor ærgrer det mig også, at undersøgelsen viser en stor udfordring, som vi som virksomhed bliver nødt til at handle på. Der er en troværdighedskrise. De unge stoler nemlig ikke på, at vi som virksomheder mener, at vi vil tage ansvar for klimaet. Kun 15 procent af de unge, eller godt hver syvende, stoler på, at virksomheder vil sætte handling bag ordene i forhold til bæredygtighed og klima.

Klimaproblematikken skal løses i fællesskab, som de unge også selv påpeger. Derfor er det et grundlæggende problem, at der ikke er tillid til, at vi reelt arbejder fokuseret og målrettet på at blive mere bæredygtige og reducere klimatrykket.

Jakob Knudsen
Direktør for Arla Danmark

Det tal er vi ikke glade for.

Der skal tillid til at samarbejde
Jeg kan med sikker overbevisning sige, at alle de virksomhedsledere, som jeg støder på i mit arbejde, har et kæmpe fokus på klima. Der er ikke nogen mere dominerende dagsorden i Danmark netop nu, og jeg kender ingen, der kun på skrømt arbejder for at mindske klimatrykket. Virksomheder overalt i Danmark tager den dagsorden meget seriøst.

Det gælder også Arla. Vi er Danmarks største fødevarevirksomhed, og skabt ud af andelsbevægelsen og med 2.800 danske landmænd som ejere. Derfor kan vi heller ikke leve med den troværdighedskrise på tværs af generationerne.

Det kan vi ikke af flere årsager, men en overskygger de andre:

Tillid er en helt afgørende forudsætning for at samarbejde. Klimaproblematikken skal løses i fællesskab, som de unge også selv påpeger. Derfor er det et grundlæggende problem, at der ikke er tillid til, at vi reelt arbejder fokuseret og målrettet på at blive mere bæredygtige og reducere klimatrykket.

Hvis vi som virksomhed ikke formår at bevise over for de unge, at vi mener, hvad vi siger, risikerer vi, at energien bruges de forkerte steder. På at diskutere i stedet for at samarbejde. Vi risikerer at gå glip af styrken i at skabe fælles fodslag og få nye idéer, fordi fokus er på mistillid i stedet for tillid. Vi har brug for de unges engagement, idéer og støtte for at nå vores mål.

Vi gør, hvad vi siger
De unge kan godt stole på, at vi som virksomhed gør, hvad vi siger. Mængden af nye initiativer er meget lang og omfatter bæredygtige aktiviteter gennem hele kæden lige fra gård til emballage, madspild og affald.

Hos Arla har vi iværksat klimatjek på hundredvis af Arlagårde, så hver enkelt landmand kan holde øje med sit klimaregnskab. Vi har lavet grønnere emballage til flere milliarder produkter, blandt andet med emballage lavet af sukkerrør. Vi forsker i foder til dyrene, som vil sikre mindre CO2-udslip. Vi reducerer madspildet markant gennem kunstig intelligens og samarbejder med madspildsorganisationer. Og ikke mindst arbejder vi på, at det skal blive lettere for forbrugerne at tage de klimavenlige valg, når de står i butikken og skal vælge fra hylden.

Og alt dette er bare nogle få af de initiativer, som vi har iværksat som en del af Arlas overordnede mål om, at virksomheden skal være helt klimaneutral i 2050.

Noget tyder bare på, at vi skal blive bedre til at fortælle om det. For vi skal have bygget bro til de unge og resten af befolkningen og skabe den nødvendige tillid, der skal til, for at vi kan arbejde mod samme mål.

Fælles fokus
Arla står ikke alene med den udfordring. Andre danske virksomheder skal også række ud mod de unge og vise, at ordene ikke står alene. Landet over bliver ord bakket op af vilje og initiativ. For ligesom de unge ikke kan løse klimaproblemerne alene, kan vi som virksomhed heller ikke.

Vi har brug for fælles fokus, så vi sammen kan arbejde på at løse den klimaudfordring, som 84 procent af de unge ser som det vigtigste for politikere at håndtere. Det kan vi, og det vil vi. Og vi har brug for de unges tillid for at skabe det bedst mulige resultat. Så lad os vise de unge og alle andre, at vi som virksomheder tager vores del af ansvaret i den fælles kamp for en mere bæredygtig fremtid.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jakob Bernhard Knudsen

Senior Vice President, Commercial Operations Europe, Arla Foods
HA (CBS 1991), cand.merc. (1993)

0:000:00