Kommentar af 
Benny Damsgaard

Benny Damsgaard: Pas på, hvis du byder partierne indenfor i valgkampen

KOMMENTAR: Politikerne har det sidste halve år stået i kø for at komme på besøg "ude i virkeligheden". Den stigende opmærksomhed har dog en potentiel bagside for dem, der byder politikerne indenfor, skriver Benny Damsgaard.

Politikernes besøg på virksomheder og institutioner kan have en bagside, skriver Benny Damsgaard (Billedet: Lars Løkke besøger Slagelse Sygehus, jan. 2019).
Politikernes besøg på virksomheder og institutioner kan have en bagside, skriver Benny Damsgaard (Billedet: Lars Løkke besøger Slagelse Sygehus, jan. 2019).Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Den tidligere konservative justitsminister, Erik Ninn-Hansen, er citeret for at have sagt "I politik skal man ikke bære nag, men man skal huske, hvad de hedder."

Selvom Ninns kommentar først og fremmest var møntet på interne magtopgør, så indrammer citatet også et evigt grundvilkår i toppolitik. Følelser og irrationel personlig modvilje spiller en langt større rolle i politik end i for eksempel erhvervslivet, og gammelt nag sidder ofte fast på Christiansborg i rigtig lang tid.

Dansk politik er overfyldt med eksempler på, at gammelt nid og nag har haft indflydelse årtier efter, at stridighederne først opstod. Et godt eksempel er de konservative stridigheder i slutningen af 90'erne. Selvom udløseren var Hans Engells spirituskørsel i februar 1997, så kunne mange af konfliktlinjerne føres tilbage til en strid om partiets holdning til Sydslesvig og synet på Christmas Møller i årerne umiddelbart efter Anden Verdenskrig.

Et andet og mere friskt eksempel er de følgevirkninger, som Venstre stadig kæmper med oven på oprøret mod Løkke i 2014. Et oprør, som stadig deler Venstres folketingsgruppe i fløje, som vogter nidkært på hinanden, og hvor selv mindre politiske uenigheder bliver tolket ind i fløjmæssige sammenhænge og vurderes på baggrund af, hvem man støttede dengang i 2014.

Fakta
Benny Damsgaard (født 1971) er director, public affairs hos konsulenthuset Geelmuyden Kiese. Fra 2013 til 2016 var han kommunikationschef for Konservative og inden da politisk rådgiver for DI's administrerende direktør, Karsten Dybvad.

Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til: [email protected]

Frem mod valget 5. juni vil politikere af alle slags stå i kø for at komme på besøg "ude i virkeligheden". Virksomheder, institutioner, sygehuse og gymnasier vil blive bestormet for at lægge lokaler til besøg, rundvisninger og debatter. Målet er alle steder det samme: at møde potentielle vælgere og ikke mindst få gode billeder af politikeren sammen med "almindelige danskere" eller – bedst af alt – de så eftertragtede "varme hænder". Og alle steder inviteres pressen med.

Et godt eksempel på det, man besøgsmæssigt stræber efter, fandt sted, få dage inden valget blev udskrevet. 30. april var statsministeren på besøg hos underholdningskoncernen RFRSH Entertainment, hvor han spillede Counterstrike mod e-sport-verdensstjernerne fra Astralis.

Er man for gode venner med den ene side, risikerer man, at der er lukket for det varme vand, hvis det er den anden side, der vinder valget.

Benny Damsgaard

Et besøg, der var spækket med gode billeder af en afslappet statsminister i skjorteærmer og højt humør, hvor der udelukkende var lette spørgsmål, og hvor den primære nyhed var, at statsministerens "gamer-navn" (ens alias, hvis man spiller computerspil online) åbenbart er "NoosePOD" (oversættelse til ikke-gamere: Løkke = Noose. POD = Prime Minister of Denmark). Resultatet var et perfekt eksekveret arrangement målrettet førstegangsvælgere, hvor e-sport er en af de allermest populære sportsgrene.

Hvis man får en opringning fra et kampagnekontor, er det dog en god idé at huske på gamle Ninns leveregel. Alle partier følger nemlig intensivt med i, hvad de andre partier laver op til og under valgkampen, og man holder nøje regnskab med, hvem der hjalp, og især, hvem der ikke hjalp, da det gjaldt. Og er man for gode venner med den ene side, risikerer man, at der er lukket for det varme vand, hvis det er den anden side, der vinder valget.

Telefonen bliver pludselig ikke taget så tit som tidligere, ens input og forslag strander i mailbakken, og pludselig kan man ikke få ministre til sine arrangementer. For selvom politikere siger, at de tager sådan noget professionelt, og at de ikke lader sig gå på af det, så er det langtfra rigtigt.

Til forskel fra hvad mange vælgere tror, så er det meget få politikere, som er gået ind i politik af karrieremæssige årsager. Politikere er gået ind i politik, fordi de brænder for at ændre verden. Der er noget, der har rørt dem så meget, at de ikke kan lade være med at engagere sig i, hvor samfundet skal hen. Også selvom lønnen slet ikke står mål med arbejdstiden, og alt og alle konstant ser skævt til en.

Derfor har politikere også følelserne og nerverne ekstra uden på tøjet, når der er valgkamp. Det er dem selv, deres holdninger og deres livssyn, der er til eksamen. Og derfor er regningen ekstra høj for dem, som træder ved siden af de næste godt tre uger.

--------------

Benny Damsgaard (født 1971) er director, public affairs hos konsulenthuset Geelmuyden Kiese.  Fra 2013 til 2016 var Benny Damsgaard kommunikationschef for Konservative og inden da politisk rådgiver for DI's administrerende direktør, Karsten Dybvad. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Benny Damsgaard

Partner og director, conXus Public Affairs, politisk kommentator, ekstern lektor, Københavns Uni., fhv. kommunikationschef, Konservative
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2005)

0:000:00