Bødskov bekræfter ubetalt blå regning for billigere biler

KASSETJEK: Den tidligere VLAK-regering fik aldrig sikret den fulde finansiering til aftalen om at lempe bilafgiften i 2017. Det bekræfter skatteministeren, som nu vil undersøge, hvor dybt hullet i kassen er. Det kan være i milliardklassen.

Den tidligere VLAK-regering og Dansk Folkeparti sikrede danskerne billigere biler, men fik aldrig fulgt op på den forudsatte finansiering og fremtidssikring af bilafgifterne.
Den tidligere VLAK-regering og Dansk Folkeparti sikrede danskerne billigere biler, men fik aldrig fulgt op på den forudsatte finansiering og fremtidssikring af bilafgifterne.Foto: Dennis Lehmann / Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Den socialdemokratiske regering står til at skulle samle op på en regning i milliardklassen, som den tidligere regering har efterladt.

Regningen stammer fra den politiske aftale om at lempe bilafgifterne fra oktober 2017, hvor VLAK-regeringen og Dansk Folkeparti blev enige om at reducere blandt andet registreringsafgiften på biler.

Skatteminister Morten Bødskov (S) kalder det naturligt, at en ny regering overtager "ubetalte regninger" fra den tidligere regering.

"Det her er et eksempel på det," skriver ministeren i en mail til Altinget. Han skal nu have undersøgt, hvor stor regningen reelt er.

Hvis vi havde haft regeringsmagten, ville vi have sat os ned og undersøgt, hvad vi så kan gøre. Men det har vi jo ikke.

Louise Schack Elholm (V)
Skatteordfører

"Vi vil føre en ansvarlig økonomisk politik. Så vi vil naturligvis også se denne aftale efter i sømmene," siger Morten Bødskov.

EU blokerer ny vejafgift
Ud over de lempede afgifter forudsatte aftalen fra 2017 en række initiativer, som skulle skaffe den nødvendige finansiering og fremtidssikre bilafgifterne.

Men to centrale finansieringselementer nåede regeringen ikke at levere inden folketingsvalget halvandet år senere. Blandt andet indebar aftalen, at der skulle findes 300 millioner kroner ved at indføre en såkaldt periodebaseret vejafgift inspireret efter en tysk model.

Den konkrete model blev aldrig fremlagt, og i juni fandt EU-Domstolen den tyske model i strid med EU-retten. Det fik FDM til at erklære ambitionen om en dansk vejafgift for død.

Aftalen om billigere biler forudsatte også, at man skulle finde ud af, hvordan man fremover vil dække det hul, der opstår i indtægterne, fordi bilerne bliver mere og mere miljøvenlige.

For jo længere en bil kører på literen, desto større fradrag får den i registreringsafgiften. Det vil alt andet lige udhule statens indtægter fra registreringsafgiften og trække op mod to milliarder kroner ud af det finanspolitiske råderum frem mod 2025.

Venstre: Den nye regering må tage det op
Hos Venstre er skatteordfører Louise Schack Elholm helt på det rene med, at det nu er den nye regerings hovedpine at følge op på, hvor pengene skal komme fra.

"Hvis vi havde haft regeringsmagten, ville vi have sat os ned og undersøgt, hvad vi så kan gøre. Men det har vi jo ikke, så det er den nye regering, som må tage det op og se, hvad man så vil gøre ved det," siger hun.

Elholm mener dog ikke nødvendigvis, at EU-Domstolen har dømt en danske periodebaseret afgift helt ude.

Få hendes forklaring i den fulde artikel på Altinget: transport

Dokumentation

Vejafgifter og registreringsafgift

VLAK-regeringen og Dansk Folkeparti indgik i september 2017 aftale om omlægning af bilafgifterne.

Aftalen indeholdt først og fremmest en reduktion af registreringsafgiften. Hertil kommer blandt andet en forhøjelse af den såkaldte reparationsgrænse.

De to ting fordrede tilsammen ny finansiering for 300 millioner årligt fra 2020 og frem. Disse penge skulle sikres ved at indføre en vejafgift baseret på erfaringerne fra en tysk model. Den tyske model blev imidlertid kendt i strid med EU-retten af EU-Domstolen tidligere på ugen.

VLAK-regeringen har endnu ikke fremsat sit forslag til en dansk vejafgift.

Ud over vejafgiften mangler VLAK-regeringen også at fremlægge en metode til den i aftalen forudsatte justering af registreringsafgiften, som skal sikre, at afgiften ikke udhules i takt med bilernes generelt stigende energieffektivitet.

Fraværet af denne model betyder, at de økonomiske vismænd i deres seneste rapport om dansk økonomi har valgt at nedjustere forventningerne til de kommende års indtægter fra registreringsafgifter.

”Det indebærer, at den strukturelle saldo forværres med ca. 0,1 pct. af BNP gradvist fra 2019 til 2025,” skriver Det Økonomiske Råd i rapporten 'Dansk Økonomi, forår 2019' (s. 87).

En nedjustering af den strukturelle saldo på 0,1 procent vil ifølge regeringens konvergensprogram for 2019 medføre, at råderummet frem mod 2025 reduceres med to milliarder kroner.

Regeringens egne økonomiske prognoser bygger på en forudsætning om, at aftalen om bilafgifter fra 2017 bliver fuldt gennemført. Derfor indregner disse prognoser højere indtægter fra registreringsafgiften end Det Økonomiske Råd.

Skatteministeriets notat om opgørelsen af de strukturelle indtægter fra registreringsafgiften kan findes her.

Kilder: Det Økonomiske Råd, Finansministeriet og Skatteministeriet


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Louise Schack Elholm

MF (V), fhv. kirkeminister, minister for landdistrikter og for nordisk samarbejde
cand.polit. (Københavns Uni. 2006)

Morten Bødskov

Erhvervsminister, MF (S)
BA i samfundsfag (Aalborg Uni. 1994)

0:000:00