Debat

Elberth: Nipper og den digitale gabestok

KLUMME: Der kom overtryk på pumperne hos Grundfos’ topchef Mads Nipper, da en skole endte i den digitale gabestok på Twitter. Problematisk. Benjamin Rud Elberth analyserer.

Spanskrøret er afskaffet, til gengæld kan topchef, Mads Nipper, bruge sin Twitter-konto som digital gabestok. Og det virker, skriver Benjamin Elberth
Spanskrøret er afskaffet, til gengæld kan topchef, Mads Nipper, bruge sin Twitter-konto som digital gabestok. Og det virker, skriver Benjamin ElberthFoto: Annett Bruhn/Scanpix
Benjamin Rud Elberth
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Vi fik da konstateret i weekenden, at Grundfos’ topchef Mads Nipper tweeter selv. Fredag aften kl. 21.03 i den allerbedste Vild Med Dans-tid, valgte Mads Nipper, at hans cirka 1100 følgere, de 3400 journalister, 154 politikere og store mængde af lobbyister og andet godtfolk på Twitter skulle se hans forargelse over sin søns matematik-prøve, med tre udråbstegn.

Nipper er kommet på Twitter i februar 2015 med den meget business-rettede lille biotekst (der hvor man skriver, hvem man er på Twitter): ”CEO Grundfos Holding A/S. AC/DC fan and a passionate advocate for business engagement in reaching UN's SDGs”. Alligevel synes Nipper altså, at Twitter er nærmeste kanal, hvor han skal fortælle de formastelige, at de skal arte sig. Spanskrøret er afskaffet, til gengæld kan Nipper bruge sin Twitter-konto som digital gabestok. Og det virker – kig selv efter, hvor mange der retweeter og udtrykker deres medforargelse i lemmingeklubben.

Når man er rigtig stærk …
… skal man også være rigtig sød, som Pippi Langstrømpe siger. Eller som de siger i Horton og Støvfolket (eller Frederiksberg-byrod Gunvor Wibroe): ”De store skal passe på de små”. Det må være Nipper selv, der tweeter her, for ingen dygtig kommunikatør eller rådgiver hos Grundfos ville nogensinde råde en af Danmarks største og mest anerkendte topchefer til at kaste sin troværdighed og styrke ind på sociale medier og meningsdannernes kanal, journalisternes intranet, lobbyisternes legeplads, Twitter, for at udtrykke en forargelse, der skulle have være rettet udelukkende til en skole, en lærer eller evt. den udgiver af prøven, der har formuleret matematik-prøver om guldøl, kokain og heroin. For det skal den ansvarlige selvfølgelig have at vide, selvom det skulle være ment som en joke eller et forsøg på at få opmærksomheden hos eleverne.

I øvrigt er læreren fremragende, skriver Nipper selv som efterspil på Twitter. Og så har læreren sikkert også taget telefonen, fordi han eller hun elsker sit fag – for Mads Nipper har forhåbentligt også ringet? Altså rettet opmærksomheden til rette instans, så de kan tage sig af det, så Mads Nipper kan skærme resten af Danmarks børn fremadrettet mod at få opgaver, hvor det synes legitimt at lave regnestykker med narko – tilbage til æbler og pærer, der er så forbandet uskyldige at regne med. Min Liva på ni eller min Vitus på seks skal heller ikke have de opgaver, så tak for det.

Jeg er i øvrigt også dødtræt af at fortælle mine unger, hvad sexlegetøj er, når det brager ud over alle de radiokanaler, der har sagt ja til at køre ”Kan du lide sexlegetøj” ud over radioen, når jeg sidder i bilen med mine unger. Sådan er verden desværre brolagt med alskens forhindringer, som vores små børn som curlingsten skal fejes let hen over.

Jamen, jeg er der jo for egen regning og det er min private konto, lyder det tit, alt for tit, fra medarbejdere eller topchefer, der har skrevet noget dumt på sociale medier.

Benjamin Elberth

Din kommunikative mixerpult
Når man er en stærk organisation, har man en række kommunikationsværktøjer at gribe fat i. Se det som en stor mixerpult. Af og til skal man indtelefonere en solo-historie til Ritzau, andre gange skal man tweete den og håbe på, at MX eller Politiken finder den og skriver den. Andre gange skal man tage et møde i et lukket rum. De største organisationer er garvede og mestre i, hvornår de skal spille det rigtige kort, trykke på den rigtige knap og vælge det rigtige på mixerpulten. Hos Forbrugerrådet TÆNK har de faktisk en ”mediedirigent”, der hjælper med at se på tværs af kanaler, så der kan skabes maksimal benzin på gode historier, eller en kritisk historie kan bremses på den mest effektive måde.

Hos Jyske Bank var de under #panamapapers rigtig gode til at bruge Anders Dam på Twitter (eller han valgte at han ville bruge sig selv) til at svare på kritik, mens Nordea sad og forsøgte at svare hver eneste kunde på Facebook. Det slap Jyske Bank umiddelbart bedst fra. Til gengæld fik Anders Dam høvlet et billede op på Twitter, mens han kørte bil. Det er sådan noget, der sker, når chefen eksperimenterer med ”nye” medier.

 Havde du været min medarbejder, var du blevet kaldt ind til det lukkede møde på kontoret og blevet fortalt, hvilke implikationer det har for brandet, når du vælger at gøre, som du gør. 

Benjamin Elberth

 


Topchefen, der ikke kan tåle at have for mange knapper
Hvis man virkelig er topchef i en stor dansk virksomhed, hvor man hver dag arbejder med at finde den rigtige vej ind til mere indflydelse hos politikere, skabe vækst med gode samarbejdspartnere, være en rollemodel for sine medarbejdere, så er man vant til at vide præcis, hvilket forum, hvilken arena, man skal tage debatten i. Der er en grund til, at man ikke fyrer en medarbejder pr. sms. Det fortrolige møde med politikeren foregår ansigt til ansigt, og den hyggelige hilsen på Twitter. Genlæs lige om social media-DNA, der er et meget godt pejlemærke for en topchef til at afgøre, om han har for mange knapper på mixerpulten og lige pludselig med de muligheder, sociale medier giver, ikke længere kan finde ud af at trykke på de rigtige.

Du får en tur i min digitale gabestok her på Altinget, Mads Nipper. Det er ikke engang forargelse, selvom begge mine forældre har været folkeskolelærere i cirka to gange 30 år. Det er bare undren over, at du og andre topchefer gør det her igen og igen. Havde du været min medarbejder, var du blevet kaldt ind til det lukkede møde på kontoret og blevet fortalt, hvilke implikationer det har for brandet, når du vælger at gøre, som du gør. Du får tre udråbstegn med på vejen, for jeg kan ikke fyre dig – for dine sociale medier er arbejdsretsligt dine egne. Men jeg kan jo bestemme, ”hvor i koncernen du skal arbejde fremover”, som vi siger i Jylland.

For egen regning, min bare …
Jamen, jeg er der jo for egen regning og det er min private konto, lyder det tit, alt for tit, fra medarbejdere eller topchefer, der har skrevet noget dumt på sociale medier eller trykket på en forkert knap. Den holder ikke mere – for nogen. Twitter er LinkedIn for meningsdannere, journalister og politikere, og du ville aldrig skrive noget om din søns narko-matematik-prøve på LinkedIn, fordi du ved, at det er fagligt stof, der skal skrives på LinkedIn. På sociale medier er vi kommet dertil nu, at det er blevet en kommunikationskanal på linje med brev, e-mail eller tv-optræden, og der agerer man også som en del af sit brand. Denne gang kommer vi til at huske for et lille stykke tid, at Grundfos er sådan nogle, hvor topchefen udtrykker sin forargelse til journalister, når hans søn i skolen møder en linje i en prøve, der kan misforstås. Held og lykke med samarbejdet fremover.

---

Benjamin Rud Elberth rådgiver om digitale og sociale medier og er fast politisk digital ekspert på TV 2. Han er tidligere digital chef i Geelmuyden Kiese og digital chef for Socialdemokraterne. Han har rådgivet en lang række ministre, partier og politikere. Hver uge skriver han klummen "Borgen digitalt" på Altinget. Klummen er alene udtryk for skribentens egne holdninger.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00