Debat

Frie Grønne i København: Kommunens ansatte skal have højere takst for at cykle i arbejdstiden

DEBAT: Vi er nødt til at fremme cyklisme ved erhvervskørsel for ansatte i Københavns Kommune. Men kørselsgodtgørelsen for at cykle og for at tage bilen er skæv, mener Niko Grünfeld.

Københavns Kommune skal i gang med at se på, hvordan den vil gøre kørselsgodtgørelsen ved bil- eller cykelkørsel for kommunens ansatte retfærdig, skriver Niko Grünfeld.
Københavns Kommune skal i gang med at se på, hvordan den vil gøre kørselsgodtgørelsen ved bil- eller cykelkørsel for kommunens ansatte retfærdig, skriver Niko Grünfeld.Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Niko Grünfeld
Gruppeformand for Frie Grønne i Borgerrepræsentationen i Københavns Kommune

Det siges, at København er verdens bedste cykelby, men i hverdagen fylder, larmer og forurener bilerne. Det er helt skævt og udtryk for manglende politisk mod til at træffe de nødvendige beslutninger.

Tager en kommunalt ansat i København for eksempel cyklen for at køre ud til et møde, får vedkommende 0,54 kroner per kilometer i kørselsgodtgørelse. 

Vælger han eller hun i stedet bilen, er taksten oppe på 3,52 kroner per kilometer. Frie Grønne vil derfor ændre taksterne og højne det økonomiske incitament til at anvende cyklen blandt ansatte i Københavns Kommune.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Luftforureningen i København er et alvorligt problem for folkesundheden og miljøet. Hvert år er luftforurening årsag til cirka 460 for tidlige dødsfald – alene i København – og cirka 440.000 årlige sygedage for københavnerne.

Luftforureningen kommer især fra biltrafikken. Det er helt skævt, og derfor fremsatte Frie Grønne et medlemsforslag på et møde i Borgerrepræsentationen 19. november, der skulle være med til at fremme cyklisme ved erhvervskørsel i arbejdstiden for ansatte i Københavns Kommune. 

København er først og fremmest en cykelby

Niko Grünfeld
Gruppeformand for Frie Grønne i Borgerrepræsentationen i Københavns Kommune

Kommunen er gået i gang med arbejdet
Forslaget fra Frie Grønne blev godkendt, og kommunen kan nu gå i gang med arbejdet om at se på, hvordan kørselsgodtgørelsen ved erhvervskørsel (bil- og cykelkørsel) for kommunens cirka 45.000 ansatte kan ændres, så det gøres langt mere attraktivt at benytte cyklen og mindre attraktivt at benytte bilen. 

Vi har over 385 kilometer cykelsti i København, og dem skal vi udvide og blive endnu bedre til at bruge. Lige nu cykler omkring 44 procent af københavnerne til og fra arbejde og uddannelse. Det tal skal blive endnu højere – også ved erhvervskørsel. 

Frie Grønne vil hæve taksten markant for cykelkørsel og samtidig sænke taksten for bilkørsel eller som minimum sidestille de to kørselstakster, så det bliver mere attraktivt for medarbejdere i Københavns Kommune at benytte cyklen fremfor bilen, når de skal transportere sig i arbejdstiden. Det er almindelig sund og grøn fornuft. 

Vil ikke blot fremme folkesundheden
Flere cyklister – og dermed færre bilister – vil ikke blot være med til at fremme folkesundheden ved mindre luftforurening.

Vi ved udmærket godt alle sammen, at det er sundt at cykle. Faktisk sparer man samfundet otte kroner, hver gang man cykler en kilometer.

Besparelsen skyldes, at sundhedseffekterne ved at cykle er så store i stedet for at tage bilen, bussen eller toget. Ved at røre sig sænker man risikoen for at få en lang række sygdomme, herunder type 2-diabetes, hjertesygdomme og flere former for kræft.

I Frie Grønne er vi glade for, at vi fik opbakning af samtlige partier til medlemsforslaget, og at arbejdet om at fremme cyklisme nu kan gå i gang.

København er først og fremmest en cykelby.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Niko Grünfeld

Direktør, Blossom
HD i organisation og ledelse (Handelshøjskolen i Aarhus 2004)

0:000:00