Debat

HK i Postnord: 100 millioner er ingen redningsbåd

DEBAT: De 100 millioner, som transportministeren vil tildele Postnord Danmark, er ikke nær nok til at løse problemerne. At redde posten er et politisk valg, skriver HK'ernes formand, Eigil Johannesen.  

Hvis danskerne fortsat skal kunne sende breve til rimelig pris, skal der langt mere til end 100 millioner, skriver Eigil Johannesen, der er klubformand HK'erne i Postnord Danmark.
Hvis danskerne fortsat skal kunne sende breve til rimelig pris, skal der langt mere til end 100 millioner, skriver Eigil Johannesen, der er klubformand HK'erne i Postnord Danmark.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Eigil Johannesen
Klubformand for HK'erne i Postnord Danmark

Transportminister Benny Engelbrecht (S) vil betale 100 millioner kroner for, at Postnord Danmark fortsætter befordringspligten i et halvt år, men 100 millioner kroner er simpelthen ikke nok.

En af de mest indsigtsfulde eksperter, professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet Per Nikolaj Bukh, har tidligere vurderet, at befordringspligten er ufinansieret med op mod 500 millioner kroner.

Kort sagt: at portoindtægterne ikke dækker omkostningerne ved at dele post rundt i hele Danmark.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

At en landsdækkende forpligtigelse ikke er nogen god forretning, kan konstateres ved, at ingen andre virksomheder gør det.

Postnord Danmarks konkurrenter koncentrerer sig om de dele af Danmark, hvor brevkasserne sidder tættest på hinanden.

De mange internetkøb i Kina, som betaler en urimelig lav porto, giver i sig selv et underskud, som er større end de 100 millioner kroner. Som medarbejdere vil vi ikke længere være med til at dække det underskud.

Eigil Johannesen
Klubformand for HK'erne i Postnord Danmark

Et politisk valg
Om alle danskere fortsat skal kunne sende og modtage breve til en rimelig pris, er et politisk valg.

De mange internetkøb i Kina, som betaler en urimelig lav porto, giver i sig selv et underskud, som er større end de 100 millioner kroner. Som medarbejdere vil vi ikke længere være med til at dække det underskud.

Disse forhold var også kendt under den tidligere regering. Som også allerede har brugt en (dyr) international konsulentkoncern til at granske Postnord.

Hvis befordringspligten skal i udbud, er vor forventning, at der stilles krav om virksomhedsoverdragelse af medarbejderne i Postnord Danmark. Ellers kan finansminister Nicolai Wammen (S) godt finde yderligere et par milliarder til at udlevere fyresedler for.

Fakta er, at politiske valg som eksempelvis digitalisering, afskaffelse af udligningsordning og momsudlægsregel har fjernet omsætning fra Postnord Danmark. Omsætning, som var med til at betale for befordringspligten i urentable områder.

At staten har forpligtet Postnord Danmark til, at det er billigere at sende et brev fra Kina til Skagen end fra Køge – også efter 2025.

At Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen (V), gerne vil betale GLS (ejet af Royal Mail) eller Bring (ejet af Posten Norge) for arbejdet med befordringspligten, men ikke Postnord Danmark.

Et flertal i Folketinget er heldigvis enige om, at der skal sikres kommunikation mellem myndigheder og borgere, mellem familier og venner samt mellem virksomheder og kunder.

Det er værdier, mange ansatte i Postnord Danmark deler.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00