Kommentar af 
Jonas Herby

Jonas Herby: Staten er nødt til at betale borgerne for at blive coronatestet

KOMMENTAR: Regeringen har igen lanceret en teststrategi. For at holde coronasmitten nede bør staten kombinere strategien med at tilbyde borgerne betaling for at lade sig teste, skriver Jonas Herby.

Realistisk set skal mindst 80 procent af befolkningen deltage i en teststrategi, hvis den skal være effektiv, skriver Jonas Herby.
Realistisk set skal mindst 80 procent af befolkningen deltage i en teststrategi, hvis den skal være effektiv, skriver Jonas Herby.Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Regeringen lancerede tirsdag igen en teststrategi – en såkaldt "offensiv teststrategi" – som ud over test af personer med symptomer også indbefatter kontaktopsporing, så myndighederne deltager i arbejdet med at finde frem til dem, som de smittede har været i kontakt med.

Om det var den nye offensive teststrategi, som fik direktør i Statens Serum Institut, Kåre Mølbak, til at aflyse den andenbølge, som hans egne folk bare få dage tidligere havde anset for at være en "betydelig risiko", er uvist.

Men man kan godt få den mistanke, at sundhedsmyndighederne, der ikke – som blandt andet økonomer – er trænet i at tænke i incitamenter og tilskyndelse, kan se test, kontaktopsporing og isolation som en ren teknisk løsning, som blot kræver, at der er kapacitet nok.

Hvis det er tilfældet, kan de risikere at blive negativt overrasket. For mennesker er ikke brikker, som man flytter rundt, som man ønsker.

Fakta
Jonas Herby (født 1978) er specialkonsulent i Cepos og debatterer med en klar liberal kant. Han har især fokus på betydningen af den offentlige regulering og prioriteringer i den offentlige sektor. Jonas Herby er cand.polit.

Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler. 

Debatindlæg kan sendes til: [email protected].

Mennesker reagerer på incitamenter og information, og det betyder, at det kan blive langt sværere at få nok til at deltage i teststrategien, end det er at bygge kapaciteten op.

Allerede i dag vurderer seruminstituttet, at cirka 40 procent af de indkaldte undlader at booke tid og møde op. Det tal kan sagtens stige, når nyhedsinteressen for covid-19 til efteråret er mindre.

Som enkeltperson har du nemlig mange gode grunde til ikke at lade dig teste. Helt jordnært er der mange steder i landet meget langt til nærmeste testcenter.

Bor du for eksempel i Skive, skal du køre cirka en halv time i bil til Viborg for at blive testet, og skal du med kollektiv transport, er rejsetiden betydeligt større. Desuden er det nok ikke særlig smart at sætte sig ind i bussen eller toget, hvis du potentielt er smittet med covid-19.

Hvis det underliggende smittetryk – hvor mange personer som en smittet person selv smitter (R0) – er 2,5, betyder 40 procents ikke-deltagelse, at vi er under det teoretiske niveau for, hvor stor en andel af befolkningen der skal deltage, for at vi kan holde smitten i ave alene ved hjælp af en teststrategi.

Realistisk set skal mindst 80 procent af befolkningen, eller i hvert fald de smittede, deltage i en teststrategi, hvis den skal være effektiv.

Sagt på en anden måde: Hvis en person i Skive konstateres positiv og har været i kontakt med ti personer, skal mindst otte af dem køre til Viborg for at blive testet, hvis vi på nogen måde skal kunne holde smitten i ave. Og helst samme dag. Ikke noget med at udskyde til næste dag.

Det forekommer urealistisk at nå så høje tal, medmindre man giver folk en betydelig belønning for at deltage. Og selv i disse tilfælde kan det være problematisk at nå så høje tal.

Til sammenligning har kun 20 procent taget stilling til organdonation, og kun cirka halvdelen af de ældre tager imod den gratis influenzavaccine, der potentielt kan redde deres liv.

Hvis smitten skal holdes nede, så vi kan danse med covid-19, til der måske er en vaccine engang i fremtiden, er der brug for at kombinere teststrategien med andre tiltag.

Her kan det blive et problem, at en effektiv teststrategi fungerer som et subsidie til risikobaseret adfærd. Det var lidt teknisk formuleret, men i bund og grund betyder det, at den enkelte har mindre tilskyndelse til at passe på med for eksempel god håndhygiejne, hvis en effektiv teststrategi holder smittetrykket nede.

Jo mere effektiv teststrategien og andre tiltag er, jo færre smittede er der ude i samfundet, og jo mere kan vi alle opføre os, som vi gjorde, før covid-19 blev kendt i Danmark.

Denne adfærdstilpasning kan meget vel være en af forklaringerne på, at Tyskland har set et stigende smittetryk på det seneste.

Det betyder ikke, at en teststrategi er en dårlig idé. For det første vil et lavere smittetryk gennem en teststrategi være en fordel uanset hvad.

Blandt andet fordi det har omkostninger for den enkelte at holde social afstand. Selvom folk fra epidemiologisk synspunkt modarbejder formålet med en teststrategi, vil det ikke være værdiløst set fra et samfundsøkonomisk synspunkt, fordi det giver os bedre mulighed for eksempelvis at mødes med bedsteforældre.

Men det betyder, at det er noget, som man bør forholde sig til politisk, hvis målet er en lang dans med covid-19. For det første skal adfærden tænkes ind i de politikker, som man indfører for at supplere teststrategien.

Det er ikke nemt at finde løsninger, som samtidig giver folk tilskyndelse til at passe bedre på, men som minimum bør regeringen melde ud, hvis det er dansen, som den går efter, så danskerne kan gå i takt med landets mål.

For der har været stor usikkerhed om, hvad det langsigtede endepunkt for regeringen er, og det er på tide, at den usikkerhed fejes tydeligt af banen.

Læs også

Dernæst bør man overveje politikker, der kan øge deltagelsen i testprogrammet. Der er mange måder at forbedre deltagelsesraten i et testprogram på gennem for eksempel nudging og økonomiske tilskyndelser.

Enhver sælger vil for eksempel fortælle dig, at det er bedre at ringe til folk end at sende dem mails eller sms'er, og enhver økonom vil fortælle dig, at folk er mindre tilbøjelige til at deltage, hvis de tvinges i isolation bagefter mod deres vilje.

Tilbyder man dem til gengæld betaling for at deltage for eksempel svarende til overtidsbetaling, vil de være mere tilbøjelige til at deltage.

Jeg kan derfor kun anbefale, at sundhedsmyndighederne indkalder nudgingeksperter, økonomer og andre, der er vant til at tænke i adfærd og tilskyndelse.

Ellers kan resultaterne af testprogrammet meget vel vise sig at skuffe til efteråret, når vi går mere indenfor, og covid-19 derfor igen presser sig på for alvor.

Sidder der en læser derude og tænker, at vi da bare kan tvinge folk i karantæne, da det er i samfundets interesse, så tænk lige over, at det, som du reelt foreslår, er at sætte folk i en form for fængsel baseret på en test, der vil have fejl – både medicinsk og administrativt.

Hvis der bare er en procent falsk-positiv, risikerer vi at sætte tusindvis af personer i karantæne uden gyldig grund. Bør vi virkelig acceptere det? Og så har vi ikke engang diskuteret omkostningerne ved at gennemtvinge den slags.

Hvor meget skal vi ofre på få folk til at deltage i testprogrammet? Svaret på det spørgsmål afhænger af alternativet. Hvis alternativet er, at vi til efteråret lukker samfundet ned endnu engang, så bør pengepungen stå vidt åben.

Det er svært at forestille sig en teststrategi, hvor omkostningerne løber op i flere milliarder om ugen.

Men alternativet kan også være, at vi bruger pengene andre steder i sundhedssektoren. Og her er tommelfingerreglen, at en ny behandling højst må koste fire til fem millioner kroner per vundet kvalitetsjusteret leveår, også kaldet Qaly.

Er det dyrere at spare covid-19-dødsfald, siger al logik og retfærdighed, at vi hellere bør anvende ressourcerne generelt på bedre behandlinger i sundhedssektoren.

Det er sommer, smittetrykket er relativt lavt, og indtil videre ser genåbningen ikke ud til at skabe problemer. Det giver os tid til at tænke os om.

Det er vigtigt, at vi bruger denne tid fornuftigt, så vi bedst muligt kan håndtere næste bølge af covid-19.

-----

Jonas Herby (født 1978) er specialkonsulent i Cepos og debatterer med en klar liberal kant. Han har især fokus på betydningen af den offentlige regulering og prioriteringer i den offentlige sektor. Jonas Herby er cand.polit. Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jonas Herby

Specialkonsulent, Cepos
cand.polit. (Univerisity of Wisconsin-Madison og Københavns Uni. 2006)

0:000:00