LA udelader mærkesag: Ingen lempelser af bilafgift på finanslov

MÆRKESAG: Regeringens finanslovsudspil indeholder ingen lempelser af registreringsafgiften. Men LA kæmper videre efter et valg, bedyrer økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll-Bille.

Økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll-Bille (LA) har fået flettet et lille afsnit ind i regeringens seneste økonomiske redegørelse om bilafgifter. Men ikke et ord i regeringens finanslovsudspil.
Økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll-Bille (LA) har fået flettet et lille afsnit ind i regeringens seneste økonomiske redegørelse om bilafgifter. Men ikke et ord i regeringens finanslovsudspil.Foto: Jonas Olufson/Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Der er ikke udsigt til flere lempelser af registreringsafgiften under den nuværende VLAK-regering.

Det står klart, efter regeringen torsdag præsenterede sit forslag til næste års finanslov, hvor registreringsafgiften ikke blev nævnt en eneste gang.

En lempelse af afgiften har ellers været en tilbagevendende mærkesag for Liberal Alliance ved de tre seneste finanslovsforhandlinger. Og allerede i foråret slog partiformanden registreringsafgiften an som et kommende valgkampstema.

Men det afspejler sig ikke i det finanslovsforslag, LA selv har været med til at skrue sammen for 2019.

Liberal Alliances politik er uændret, men det har ikke noget med denne finanslov at gøre på bilområdet.

Simon Emil Ammitzbøll-Bille (LA)
Økonomi- og indenrigsminister

”Liberal Alliances politik er uændret, men det har ikke noget med denne finanslov at gøre på bilområdet,” siger økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll-Bille, som også er gruppeformand for Liberal Alliance.

Flere større biler
Få timer efter at finansminister Kristian Jensen (V) havde præsenteret regeringens finanslovsudspil, kunne Simon Emil Ammitzbøll-Bille ellers fremlægge en økonomisk redegørelse, hvor der blandt andet var blevet plads til at se nærmere på konsekvenserne af de tidligere gennemførte afgiftslempelser.

Her påpeger man fra regeringens side, at der de senere år er sket et skifte i retning af, at flere mennesker køber større og dermed også mere sikre biler.

Men på trods af at lempelserne ifølge regeringen har fungeret efter hensigten, så kommer der ikke flere fra samme skuffe i den her omgang.

”Vi tror, at der er kommet de afgiftsnedsættelser, som kan komme igennem i den her valgperiode. Derfor har vi set på det her for at gøre status. Det skulle føre til, at folk købte større og mere sikre biler. Har de gjort det? Ja, det har de,” siger Simon Emil Ammitzbøll-Bille.

Dokumentation

Lempelser af registreringsafgiften

Registreringsafgiften er blevet lempet tre gange i perioden 2015-18.

Først blev den høje sats sat ned fra 180 pct. til 150 pct. som led i FL16.

Dernæst blev grænsen for, hvornår en ny bil pålægges den høje sats – det såkaldte skalaknæk – forhøjet med 22.000 kr. for personbiler på FL17.

Endelig blev registreringsafgiften lempet yderligere i forbindelse med Aftale om Omlægning af bilafgifterne i september 2017.

Blandt andet blev den lave sats sat ned fra 105 pct. til 85 pct., og skalaknækket hævet med yderligere 78.500 kr., så grænsen for, hvornår der skal betales høj sats udgjorde 185.100 kr. (2017-niveau).

Kilde: Skatteministeriet


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Simon Emil Ammitzbøll-Bille

Radiovært, 24syv, fhv. MF, fhv. økonomi- og indenrigsminister (LA)
ba.scient.soc. (Roskilde Uni. 2003)

0:000:00