Debat

Medicoindustrien: Forslagene til fremtidens beredskab er urealistiske

DEBAT: Forslagene om en øget egenproduktion af værnemidler og et bedre koordineret beredskab i EU virker gode, men forslagene bliver svære at realisere, skriver Medicoindustriens direktør.

Coronakrisen øgede behovet for respiratorer, men den næste epidemi kan føre til, at en helt anden produkttype bliver kritisk, skriver Peter Huntley.
Coronakrisen øgede behovet for respiratorer, men den næste epidemi kan føre til, at en helt anden produkttype bliver kritisk, skriver Peter Huntley.Foto: /Pressefoto/Medicoindustrien
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Peter Huntley
Direktør, Medicoindustrien

Coronakrisen er endnu ikke drevet over, så det er for tidligt at lave endegyldige konklusioner.

Men ser vi tilbage på de seneste tre måneder, må vi konstatere, at vi – indtil videre – er sluppet nådigt, hvad angår dødsfald i Danmark.

Årsagen kan vi endnu ikke være sikre på, men det har formentlig haft betydning, at vi har haft kompetente sundhedsmyndigheder, kompetente politikere og en befolkning, der i stor grad har fulgt anbefalingerne fra myndighederne.

Forventes der bedre koordinering fra EU, vil det indebære, at nationalstaterne anerkender, at EU skal blande sig i sundhedsanliggender.  

Peter Huntley
Direktør, Medicoindustrien

Dertil kommer, at vi har haft et velfungerende offentligt-privat samarbejde, som har vist sit værd, når der skulle skaffes værnemidler, kritisk udstyr, herunder respiratorer, og tests.

Men det centrale spørgsmål, som vi må stille os selv, er: Hvordan kunne vi have forberedt landets epidemiberedskab endnu bedre? Og er disse muligheder realiserbare?

Urealiserbare idéer er på tegnebrættet
Der har været flere idéer fremme til et forbedret epidemiberedskab.

Herunder en øget egenproduktion af værnemidler, kritisk udstyr og tests, øget lageropbygning af værnemidler og kritisk udstyr, øget centralisering af processen med at skaffe værnemidler kritisk udstyr og et bedre koordineret beredskab i EU.

Idéerne virker umiddelbart gode, men bliver svære at realisere i praksis. En øget grad af egenproduktion flugter ikke med måden, hvorpå medicinsk udstyr indkøbes i Danmark og i det øvrige EU, hvor det enøjede fokus på indkøbspris alene fordrer, at leverandører opsøger de omkostningsmæssigt mest fordelagtige produktionssteder.

Det er samtidig ikke realistisk at tro, at vi på den måde kan være selvforsynende, da produktionskapacitet i så fald skal spænde over ganske mange produkttyper. Det er jo ikke givet, at den næste sundhedskrise kalder på samme udstyr, som denne krise har gjort.

Lageropbygning er svært at afgrænse
Lageropbygning, som har til formål at sikre samfundet mod at blive løbet over ende af et behandlingsbehov, der overstiger kapaciteten, er naturligvis en mulighed, men vanskeligt at afgrænse.

Ser man bort fra værnemidler, som alle epidemier kræver, kan det være vanskeligt at afgøre, hvilket udstyr lagerkapaciteten skal bestå af.

Hvilket udstyr skal regnes for kritisk udstyr, som skal være på lager? Og hvilken lagerkapacitet – det vil sige hvilken overkapacitet i forhold til normalen – skal der sigtes mod?

Det kan hurtigt blive en ganske omfattende pengebinding, der skal præsteres. Denne gang var det blandt andet respiratorer, men næste gang kan det være en helt anden produkttype, som kan blive kritisk.

Sundhed er et nationalt anliggende
Det er også blevet fremhævet, at vi i Danmark skulle have centraliseret processen bedre.

Det står i skærende kontrast til, at den koordinerede handlekraft især blev sat på skinner af de regionale indkøbere, som har indsigt i, hvordan medicinsk udstyr indkøbes.

Samspillet mellem branchen og en central koordinering af de regionale enheder viste sig – i vores optik – at være den mest effektive metode til at sikre værnemidler og kritisk udstyr til sundhedsvæsenet.

Der er ingen tvivl om, at EU har fået noget at arbejde med for at stå bedre rustet til den næste tværeuropæiske sundhedskrise.

Koordineringen af de nationale beredskabsindsatser har ikke været særlig iøjnefaldende, men det er dog samtidig væsentligt at minde om, at sundhedsområdet ikke defineres som et fælleseuropæisk anliggende.

Sundhed er et nationalt anliggende, hvilket de fleste medlemslande havde det godt med i hvert fald inden krisen.

Forventes der bedre koordinering fra EU, vil det indebære, at nationalstaterne anerkender, at EU skal blande sig i sundhedsanliggender.

Danmarks effektivitet hviler på tillid
Den danske effektivitet viste sig fortrinsvis at hvile på andre forhold end egenproduktion, lagerkapacitet, centralisering og EU-koordinering.

Den hvilede især på et særligt dansk særkende, som vi skal værne om og samtidig udnytte som en styrkeposition.

Vi udnyttede, at vi besad et højt tillidsniveau. Relativt hurtigt fandt politikerne, sundhedssektoren og industrien sammen om løsninger, der effektivt kunne mobilisere et kriseberedskab.

Vi udnyttede, at vi tillidsfuldt kunne samarbejde om at mobilisere beredskabet. Dermed bragte vi os hurtigt på forkant med epidemien, så vi forblev på den grønne kurve.

Det offentlige og private ruster hinanden
Fremtidens beredskabsplan bør derfor sætte af på denne nationale komparative fordel, som vores velfærdssamfund i høj grad er bygget på.

Vi skal sikre transparens i de beslutningsprocesser, som gennemføres, og vi skal skalere indsatsen i forhold til den samlede offentlige og private ressource. Sammen er de to sektorer godt rustet.

Med et tillidsfuldt samarbejde kan vi sikre en hensigtsmæssig arbejdsdeling, hvor hver sektor byder ind med deres unikke kompetencer.

Krisen har vist, at vi i fællesskab kan overvinde de barrierer som eksisterer, når vi har tillid til hinanden. Her ligger en spændende opgave for den nye coronastyrelse. Medicoindustriens medlemmer er klar til at bidrage.

Dokumentation

Temadebat: Hvad er den bedste model for fremtidens epidemiberedskab?

Coronakrisen har afsløret, at Danmarks beredskab mod epidemier på visse områder er sårbart.

Beredskabet har været en politisk dagsorden på Christiansborg. Enhedslisten og SF har presset på med ønsket om en statslig vaccineproduktion, mens S-regeringen med en ny styrelse vil styrke indsatsen mod coronavirussen og fremtidige epidemier med bedre forsyning af værnemidler og øget testkapacitet.

Ud over Danmarks beredskab er EU's beredskab sårbart. Venstre har foreslået et EU-beredskab, som blandt andet skal koordinere fælles lagre af udstyr, kontakt til eksperter og assistancemandskab.

Nu giver Altinget ordet til centrale aktører, som vil give bud på, hvordan de vil indrette beredskabet til at kunne håndtere fremtidens epidemier.

Hvilke dele af Danmarks beredskab bør vi justere? Er beredskabet for spredt ud blandt forskellige myndigheder? Og hvilke dele af beredskabet kan indgå i et fælles EU-beredskab?

Her er aktørerne:
  • Andreas Rudkjøbing, formand, Lægeforeningen
  • Dorthe Boe Danbjørg, næstformand, Dansk Sygeplejeråd
  • Else Smith, formand for Dansk Selskab for Medicinsk Prioritering og forhenværende direktør i Sundhedsstyrelsen
  • Jacob Bundsgaard (S), formand for KL og borgmester i Aarhus Kommune
  • Kjeld Møller Pedersen, professor i sundhedsøkonomi og -politik, Syddansk Universitet
  • Liselott Blixt (DF), medlem af Folketinget og sundhedsordfører
  • Peder Hvelplund (EL), medlem af Folketinget og sundhedsordfører
  • Per Larsen (K), medlem af Folketinget og sundhedsordfører
  • Peter Huntley, direktør, Medicoindustrien
  • Rikke Løvig Simonsen, formand, Fagforeningen Pharmadanmark
  • Stephanie Lose (V), formand, Danske Regioner
  • Torben Klitmøller Hollmann, sektorformand, social- og sundhedssektoren, FOA.

I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Peter Huntley

Afgående direktør, Medicoindustrien (15/6-24), formand, National Association Council, bestyrelsesmedlem, MedTech Europe
civilingeniør (DTU 1982), ph.d. (DTU 1986), hd i finansiering (CBS 1988), young managers program (Insead 1991)

0:000:00