Forlig på transportområdet: Tissepausen var en knast

OK20: Forlig på transportområdet sikrer de største lønstigninger siden finanskrisen. Det var dog tissepauser til buschaufførerne, som gjorde mest ondt på arbejdsgiverne. 

Med forliget på transportområdet har den nye DI-direktør Lars Sandahl Sørensen (i midten) taget sit andet stik hjem ved overenskomstforhandlingerne. Men om spillet er vundet, vil først stå klart til foråret, når resultatet har været til urafstemning.
Med forliget på transportområdet har den nye DI-direktør Lars Sandahl Sørensen (i midten) taget sit andet stik hjem ved overenskomstforhandlingerne. Men om spillet er vundet, vil først stå klart til foråret, når resultatet har været til urafstemning.Foto: Thomas Arnbo/Dansk Industri
Søren Elkrog Friis

Efter over en måneds forhandlinger faldt der sent fredag aften en aftale på plads mellem Dansk Industri og 3F Transport om ny overenskomst på transportområdet.

Ifølge topforhandlerne har der været tale om komplicerede og særdeles hårde forhandlinger.

"Det her nok været den hårdeste omgang, jeg har været igennem," siger Jan Villadsen, der som formand for Transportgruppen i 3F siden 2007 har forhandlet adskillige overenskomster.

Tissepause kan ende i Arbejdsretten
Spørgsmålet om arbejdsmiljø har stået i centrum for forhandlingerne.

Vi er blevet hårdt presset. De niveauer, vi har fået lagt på lønudvikling og fordeling af løn, er i den høje ende, men stadig ansvarlige.

Lars Sandahl Sørensen
Administrerende direktør i Dansk Industri

Mest opsigtsvækkende er nok, at det fremover kan ende i Arbejdsretten, hvis ikke buschauffører har adgang til ordentlige pause- og toiletfaciliteter.

Noget, som ellers er garanteret i lovgivningen, men som for mange chauffører alligevel er en daglig udfordring.

"Når lovgivningen svigter, og man for eksempel ikke har det rigtige arbejdstilsyn, så går det jo ud over vores medlemmer. Så det har vi været nødt til at lave en aftale om. Og det har ikke været helt let," siger Jan Villadsen.

Modparten hos Dansk Industri understreger, at forhandlingerne på dette punkt har været udfordret af, at kravene i de offentlige udbud til buskørsel er så hårdt strenget op, at det levner minimalt manøvrerum for arbejdsgiverne.

DI: Vi er blevet presset på lønnen
Med lønstigninger på 2.200 kroner om måneden over den treårige overenskomstperiode mener parterne at kunne garantere en reallønsstigning.

Udsagnet bakkes op af arbejdsmarkedsforsker Søren Kaj Andersen fra FAOS, som over for Berlingske vurderer, at lønforhøjelsen udgør den største stigning siden 2008.

"Vi er blevet hårdt presset. De niveauer, vi har fået lagt på lønudvikling og fordeling af løn, er i den høje ende, men stadig ansvarlige," siger Lars Sandahl Sørensen.

Dette er en forkortet version af en artikel fra Altinget Arbejdsmarked. I den oprindelige artikel kan du blandt andet læse, hvorfor social dumping ikke har fyldt noget i forhandlingerne, og hvorfor en lokalafdeling på forhånd opfordrer sine medlemmer til at stemme nej til aftalen. 

Dokumentation

Hovedpunkter i forliget om overenskomst på transportområdet

  • Normaltimelønnen stiger med i alt 9,55 kroner over de næste tre år. Heraf kan 0,50 kroner af lønstigningen hvert år udmøntes via lokale lønforhandlinger.
  • Fritvalgskontoen, den særlige konto, der sikrer hver enkelt ansat frit valg mellem pension, frihed eller udbetaling som løn, hæves fra fire til syv procent af lønnen.
  • Den enkelte medarbejder får nu udvidet sin ret til brugen af fritvalgskontoen, så vedkommende også kan få fri ved barns anden sygedag, eller hvis barnet skal til lægen.
  • Genetillægget stiger 1,6 procent 1. marts 2020, 1,6 procent 1. marts 2021 og 1,6 procent 1. marts 2022.
  • Lærlinge: Lønnen til lærlinge hæves årligt med 1,7 procent de næste tre år. Lærlinge får desuden ret til pensionsindbetaling, fra de fylder 18 år, frem for når de fylder 20 år.
  • Perioden med sygeløn til ansatte forøges fra 56 til 70 dage. Medarbejdere med over tre års anciennitet kan ikke opsiges i den periode, de har ret til sygeløn.
  • Forældreorloven udvides, så der tilføjes tre ugers øremærket forældreorlov til den anden forælder. Det betyder i alt 16 ugers forældreorlov.
  • Ansatte på transportområdet får nye muligheder for fleksibel planlægning af uddannelse i samarbejde med virksomhederne.
  • Fyrede får bedre muligheder for uddannelse ved opsigelse.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jan Villadsen

Gruppeformand, Transportgruppen, 3F
(martec søfartsskole)

Lars Sandahl Sørensen

Adm. direktør, Dansk Industri, næstformand, PensionDanmark

0:000:00