Partier ikke klar til politiske reklamer på flow-tv

VIDEO: De danske vælgere kan i stor stil se politiske tv-reklamer på internettet. Men hverken Venstre, Radikale eller Dansk Folkeparti er parat til at tillade politiske tv-reklamer på flow-tv.

Politiske tv-reklamer kører i stor stil foran tv-indslag på nettet.
Politiske tv-reklamer kører i stor stil foran tv-indslag på nettet.
Andreas Krog

De danske tv-seere og vælgere bombarderes i disse dage med politiske reklamefilm. Ikke når de tænder for TV 2, TV3 eller Kanal 5. For her er politiske reklamer ikke tilladt. Men når de eksempelvis ser tv-indslag på TV 2's hjemmeside, så står indslagene ofte med reklamer for partier og kandidater. Politiske tv-reklamer er nemlig ikke forbudt på internettet og i biograferne. Og det benytter partierne sig i stor grad af i den igangværende folketingsvalgkamp.

Hos Venstre er man dog ikke parat til at ensarte reglerne og tillade politiske reklamer på almindeligt tv. Partiet frygter nemlig, at det vil kunne føre til et ”våbenkapløb” mellem partierne.

”Jeg frygter, at man vil bruge en masse økonomiske ressourcer på at optimere tv-reklamer, der vil gå ind og konkurrere med de objektive tv-debatter, der er mellem partilederne. Partilederdebatterne er en passende mængde af dækning på flow-tv. Så kan man bagefter gå ind på nettet og lære mere om sine kandidater,” siger Venstres medieordfører, Marcus Knuth.

Amerikanske tilstande
Hos de radikale advarer man om, at politiske reklamer på tv kan true det folkelige demokrati.

”Hvis der bliver reklamer på flow-tv, og partierne byder hinanden op, fordi alle vil være med, så får du en økonomisk spiral, som jeg vil advare imod, hvis vi fortsat skal have et folkeligt demokrati,” siger Radikales medieordfører, Marianne Jelved.

Dansk Folkeparti tilslutter sig frygten for et økonomisk våbenkapløb og ser samtidig en anden fare ved politiske reklamer på flow-tv.

"Vi kan være bange for amerikanske tilstande, hvor man også bruger det negativt mod sine politiske modstandere," siger Dansk Folkepartis medieordfører, Morten Marinus.

Han erklærer sig dog parat til at kigge på reglerne for tv-reklamer efter valget.

Kreativt og manipulerende
Når de politiske partier i dag kaster penge efter reklamefilmene, så er det, fordi tv-reklamer kan noget helt unikt, som avisannoncer og bannerannoncer ikke kan, påpeger en ekspert.

"En reklame på TV eller Youtube har et stærkt følelsesmæssigt potentiale, primært fordi du kan vække fascination og identifikation hos seeren ved at fortælle historier og informationer både auditivt og visuelt. Det er en kommunikationsform, der både kan ’show and tell’ på effektiv vis,” forklarer direktør Ronni Madsen fra M2 Film og fortsætter:

”Og så har du at gøre med et kreativt og også manipulerende medie, hvor nærbilleder, musik og klippeteknik blot er nogle af de få virkemidler, du kan udnytte til at opnå den ønskede reaktion."

Klavermusik og flotte billeder er da også en fast ingrediens i hovedparten af de film, som de danske partier har fået produceret til valgkampen. Ofte er partilederen den gennemgående figur, der med alvorlig mine taler ind over billeder af børn, ældre, vindmøller, eller hvad emnet nu er. Hos Venstre har man fået lavet en helt lille serie på seks film på hver 31 sekunder. Her taler statsminister og Venstres formand Lars Løkke Rasmussen om emner som lederskab, migration, sundhed og velfærd.

Hos Socialdemokratiet har man blandt andet små kun seks-syv sekunder lange film, hvor formand og statsministerkandidat Mette Frederiksen ganske kort forklarer partiets synspunkt i en specifik sag. Hos Enhedslisten er partiets frontfigur, Pernille Skipper, den gennemgående figur i flere film. Men partiet har også fået lavet små fortællinger med almindelige mennesker.

Venstre og Socialdemokratiets videoer har fået flere hundrede tusind visninger på Youtube, mens andre partiers videoer kun er vist få hundrede gange.

Starte en atomkrig
I USA er politiske tv-reklamer noget nær en kunstart. Ofte med negative budskaber om ens politiske modstander.

Et af de mest effektfulde eksempler er også det første af sin slags. Det er den såkaldte Marguerite-reklame fra 1964, hvor en lille pige tæller ned, mens hun piller blade af en blomst. Pludselig overtager en mekanisk mandestemme nedtællingen, mens der zoomes ind på pigens øje. Til sidst eksploderer en atombombe, og en paddehattesky stiger til vejrs.

Reklamen kørte kun én gang i bedste sendetid. Afsenderen var Demokraterne, der ikke nævnte den republikanske præsidentkandidat Barry Goldwater med ét ord, men spillede på risikoen for at Goldwater ville starte en atomkrig, hvis han blev præsident.

Et andet berømt eksempel på en politisk tv-reklame er den daværende præsidentkandidat Hillary Clintons reklame fra 2008, om hvem der tager telefonen klokken tre om natten i Det Hvide Hus. I en urolig tid er det ikke ligegyldigt. Der er brug for lederskab og fast hånd på roret, er budskabet fra Clinton.

I den aktuelle danske folketingsvalgkamp har Venstre lavet en tv-reklame, der formentlig er inspireret af ”3 am in The White House”-reklamen. Den handler også om behovet for lederskab i en urolig tid og viser statsminister Lars Løkke Rasmussen i en række ”statsmandssituationer” på FN's talerstol, i et fly på vej til vigtige møder og på besøg hos danske soldater.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Marcus Knuth

Fhv. MF (K)
ba.oecon. (Uni. of Virginia 2002), MBA (Uni. of Navarra 2007), MPA (Harvard Uni. 2013)

Marianne Jelved

Fhv. økonomiminister, kultur- og kirkeminister, MF 1987-22 og politisk leder (R), fhv. viceborgmester i Gundsø 1982-85
lærer (Hellerup Seminarium 1967), cand.pæd. i dansk (Danmarks Lærerhøjskole 1979)

Morten Marinus

Fhv. MF (DF), fhv. 1. viceborgmester, Jammerbugt Kommune
ubefaren skibsassistent (Svendborg Søfartsskole. 1996), sygehusportør (Aalborg Sygehus)

0:000:00