Debat

Rådgiver: Østergaards tilgang har været et stilstudie i katastrofal kommunikation

DEBAT: Morten Østergaards "katastrofale krisekommunikation" om krænkelsessagen i Radikale Venstre endte med at koste ham posten som politisk leder, men betyder også, at krisen langt fra er ovre for partiet, skriver kommunikationsrådgiver Claus Jørgensen. 

Morten Østergaard endte selv med at blive fanget i det røgslør, han forsøgte at lægge ud over Radikales metoo-sag, skriver kommunikationsrådgiver Claus Jørgensen. 
Morten Østergaard endte selv med at blive fanget i det røgslør, han forsøgte at lægge ud over Radikales metoo-sag, skriver kommunikationsrådgiver Claus Jørgensen. Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Daniel Bue Lauritzen er uddannet journalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og har været ansat hos Altinget siden 2017.

Daniel er redaktør for Altinget By & Bolig og Altinget Transport. Han har tidligere været ansvarlig for Altinget Udvikling og Altinget Christiansborg og været tilknyttet både forside- og debatsektionen. 

Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Claus Jørgensen 
Kommunikationsrådgiver, Renommé Kommunikation

Er en hånd på et lår nok til, at man skal forlade sin toplederposition?

Nej. I så fald ville tusindvis af ledere skulle fratræde.

Både i det politiske liv og i erhvervslivet. Og både mænd og kvinder i øvrigt.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Som De Radikale selv har betonet, er det da heller ikke hånden, der har fældet Morten Østergaard. Det er håndteringen. Bortset fra afskedsmeddelelsen foran Det Kongelige Bibliotek har Østergaards tilgang til partiets metoo-krise været et lærestykke i katastrofal krisekommunikation.

Den nu forhenværende radikale leders tøvende og uklare reaktion på journalisternes spørgsmål gjorde De Radikale regulært til grin i offentligheden.

Hvorfor ville Morten Østergaard først svare ja eller nej til, om han selv havde krænket Lotte Rod, da det var for sent?

Claus Jørgensen 
Kommunikationsrådgiver, Renommé Kommunikation

Hvorfor ville partiet af princip ikke sætte navn på en intern krænker, når man uden problemer kunne skyde direkte på Jeppe Kofod?

Hvorfor ville Morten Østergaard først svare ja eller nej til, om han selv havde krænket Lotte Rod, da det var for sent?

Og hvem havde givet hvem en påtale?

Svarene var alt for længe indhyllet i et røgslør så tæt, at Morten Østergaard endte med selv at blive fanget i tågen.

Hvad med de "andre sager"? 
Morten Østergaard har nu taget konsekvensen, men krisen er på ingen måde overstået for Det Radikale Venstre.

Dels var smilet på den nye leder Sofie Carsten Nielsen efter manges opfattelse lidt for bredt, da hun skulle tale til pressen for første gang efter Østergaards exit.

Dels er der ifølge Morten Østergaard også ”andre sager”.

Dem skal vi nok komme til at høre mere om. Og måske har vi ikke set den sidste radikale gå bodsgang med tabte ordførerskaber og lignende til følge.

Stjæler opmærksomheden
Det værste for Det Radikale Venstre er imidlertid, at metoo-sagerne har taget opmærksomheden fra den sag, som partiet skulle profilere sig afgørende på – nemlig klimasagen.

Uanset hvor meget De Radikale forsøger at sætte den radikale klimamærkesag på de sociale mediers agenda, handler en stor del af kommentarsporene om partiets håndtering af metoo-sagerne.

Hyklerisk, dobbeltmoralsk, uanstændigt, uværdigt, kupmageri – sådan bliver der skrevet om den radikale tilgang til krænkelserne og disses foreløbige konsekvenser.

Tre principper
Så hvad kan man som organisation eller virksomhed lære af Det Radikale Venstres håndtering af de aktuelle metoo-sager?

  1. Husk at se indad
    Hvis I vil fare hårdt frem med en direkte og måske personlig kritik af andres handlinger, så sørg for på forhånd at analysere, om jeres kritikpunkter kan ramme jer selv som en boomerang. Og det gælder både inden for politik og erhvervsliv. Det kan være fristende at kritisere en konkurrent. Men kritikken kan slå dobbelt tilbage, hvis I selv tidligere har rodet jer ud i handlinger i samme boldgade som dem, I problematiserer.
     
  2. Vær tydelig
    Vær klar og konsistent i tale og handling. Tøvende og uklare svar får folk til at gisne. Rygter og gisninger kan udvikle sig til ”sandheder” og ”offentlige hemmeligheder”, som det kan være rigtig svært at afmontere, hvis de først har bidt sig fast. Ved at kommunikere klart og tydeligt kan I selv bedre påvirke folks opfattelse af, hvad der er sket.
     
  3. Undgå syltekrukker
    Afkort vejen fra tanke til handling. Hvis der er et problem hos jer, så erkend det og kom i gang med at gøre noget ved det. Undersøgelser og kommissioner bliver opfattet som syltekrukker. Og helt galt går det, hvis man tror, at løsningen er at brede problemstillingen ud.

”Vi har jo andre sager,” sagde Morten Østergaard, dagen før han overlod formandsposten til Sofie Carsten Nielsen.

Disse ”andre sager” får hun nu lov til at styre De Radikale igennem. Metoo-krisen i partiet er langtfra drevet over. Deres håndtering har medført, at de stadig står midt i den.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Morten Østergaard

Klimarådgiver, cBrain, fhv. politisk leder (R), MF og minister
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2006)

Sofie Carsten Nielsen

Underdirektør, DI Biosolutions
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2002), MA i europæisk politik og administration (Brügge, Belgien, 2001)

0:000:00