Debat

Red Barnet: Influencer-industrien skal samlet tage ansvar for at beskytte børn

DEBAT: Influencer-industrien bør samlet forpligte sig til at overholde fælles, klare retningslinjer, som håndhæves af et nævn, skriver Johanne Schmidt Nielsen. 

Politikerne bør sikre, at markedsføringsloven også beskytter børn i en digital tid, skriver generalsekretær i Red Barnet, Johanne Schmidt-Nielsen. 
Politikerne bør sikre, at markedsføringsloven også beskytter børn i en digital tid, skriver generalsekretær i Red Barnet, Johanne Schmidt-Nielsen. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Marie Lagoni Pedersen
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Johanne Schmidt-Nielsen
Generalsekretær i Red Barnet

Hver dag får tusindvis af danske børn og unge masser af gode idéer, viden og underholdning fra populære influencere, som de ser op til. Af og til får de også reklamer for sugardating, brazilian butt lift-operationer og ulovligt casinospil.

Det er desværre et stigende problem, at børn og unge eksponeres for reklamer, som kan være skadelige for dem. Det er dybt bekymrende.

For børn skal kunne følge deres yndlingsyoutuber eller logge på Instagram uden at få forvrænget deres selvværd og uden at risikere spillegæld eller et knæk i livet, fordi de følger influencernes opfordringer til casinospil eller sugardating. 

Efter i årevis at have diskuteret forskellige sager med enkelte influencere, må det efterhånden være tid til, at vi får nogle fælles, klare retningslinjer, som for alvor beskytter børn og unge.  

Johanne Schmidt-Nielsen
Generalsekretær i Red Barnet

Derfor bør den samlede influencer-industri tage ansvar.

Det skal ikke kun være op til den enkelte blogger eller youtuber. De virksomheder, der vælger at bruge influencere som reklamesøjle, de bureauer, som influencerne arbejder for, og de sociale medier, som lægger platform til influencerne, må også tage et ansvar. Alle er forpligtede. 

Tid til fælles retningslinjer
Efter i årevis at have diskuteret forskellige sager med enkelte influencere, må det efterhånden være tid til, at vi får nogle fælles, klare retningslinjer, som for alvor beskytter børn og unge.

Forbundet for Influenter og Bloggere under Dansk Journalistforbund har for nylig vedtaget 13 etiske retningslinjer. Det er godt og vigtigt. Men retningslinjerne er ikke klare og præcise nok, og der mangler også en instans til at håndhæve dem og sanktionere overtrædelser.

Det kunne for eksempel ske i et nævn med faglig ekspertise og repræsentanter for børn. Nævnet skal ikke kun stille influencere, men også virksomheder, bureauer og sociale medier til ansvar. 

Inspiration i Norge
Derudover bør politikerne sikre, at markedsføringsloven også beskytter børn i en digital tid.

I dag er det ulovligt at reklamere for eksempelvis alkohol over for børn, men hvad med sugardating, plastikkirurgi eller skadelig tandblegning?

I Norge er det muligt at klage over influencere på sociale medier, hvis de reklamerer for kosttilskud og plastikkirurgi og har mange følgere under 18 år. Den model kan vi lade os inspirere af.

Og så er der en gruppe af influencere, som vi skal blive langt bedre til at passe på. De mindreårige. Netop fordi de er børn.

De kan have svært ved at overskue konsekvenserne af deres handlinger, og mange af dem har delt deres helt private tanker og følelser med tusindvis af følgere gennem mange år. I modsætning til børneskuespillere spiller de ikke en rolle. De er den person, de portrætterer online.  

Forældre skal involvere sig mere
Flere af dem fortæller om stress, angst og depression, og i Red Barnets rådgivning SletDet får vi flere og flere henvendelser fra unge, som gerne vil have hjælp til at få slettet gamle profiler med film og billeder.

Disse influencere – både de mindreårige og dem, som nu er voksne, men begyndte som influencere i en tidlig alder – har vi en særlig forpligtigelse til at tage hånd om.

Bureauer og virksomheder, som arbejder med dem, bør være forpligtede til at sikre dem støtte og vejledning og eksempelvis et kursus i at passe på sig selv og andre online.

Og at vi alle har et ansvar, er en selvstændig pointe. Pilen peger i mange retninger. Forældre skal involvere sig mere i deres børns liv på nettet og beskyttelsen der. Og både børnenes, lærernes og pædagogernes uddannelse på området skal styrkes.

Det er tid til, at vi alle rykker sammen og tager ansvar. Sociale medier bidrager til en masse positivt i børn og unges liv, men skadelige reklamer i børnehøjde er simpelthen ikke i orden. Så lad os sikre børn og unge en bedre beskyttelse. Det har de faktisk ret til.

Dokumentation

Temadebat: Hvordan skal influencerne reguleres? 

Med reklamer for blandt andet sugardating har influencer Fie Laursen endnu en gang sat gang i debatten om, hvad influencere må reklamere for, og hvordan de skal reguleres.  

Sagen er nået helt ind i regeringskontorerne, hvor justitsminister Nick Hækkerup (S) for nylig har annonceret, at han vil se på sagen. Forargelsen og bekymringerne er dog fortsat ikke mundet ud i et decideret politisk udspil.

Derfor tager vi debatten på Altinget Børn frem mod sommerferien. 
For hvad mener centrale aktører, der kan og skal gøres? 

Her er aktørerne:   

  • Ellen Trane Nørby (V), børneordfører 
  • Hanne Hartoft, næstformand, Børnerådet 
  • Johanne Schmidt-Nielsen, generalsekretær, Red Barnet  
  • Jonas Ravn, seniorrådgiver og projektleder, Center for Digital Pædagogik  
  • Lisbeth Kiel, formand, Danske Bloggere  
  • Lisbeth Knudsen, tværgående chefredaktør, Altinget og Mandag Morgen 
  • Rasmus Kjeldahl, direktør, Børns Vilkår  
  • Rosa Lund (EL), retsordfører
  • Stine Liv Johansen, formand, Medierådet for børn og unge.  

I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.     

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.     

Debatindlæg kan sendes til [email protected]


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Johanne Schmidt-Nielsen

Generalsekretær, Red Barnet
ba.scient.soc. (Roskilde Uni 2007)

0:000:00