Regeringen lander aftale om lønværn i transportbranchen i forlænget spilletid

MINDSTELØN: Lønniveau for danske og udenlandske chauffører skal fremover følge den mest repræsentative overenskomst. Aftalen kan få afgørende betydning ved de private overenskomstforhandlinger, hvor social dumping udgør et hovedtema.

Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix
Søren Elkrog Friis

Det var med tydelig lettelse, at beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) og transportminister Benny Engelbrecht (S) onsdag formiddag kunne præsentere en bred politisk aftale, som skal forhindre løndumping på landevejene.

Tirsdag efterlyste både arbejdsgivere og fagforbund i klare vendinger, at Christiansborg fik sat punktum for aftalen, da de indledte overenskomstforhandlinger for over 100.000 chauffører og lagerarbejdere.

"Vi er med på, at klokken er ét minut over 12 i forhold til overenskomstforhandlingerne. Det er vigtigt, at parterne hver især ved, hvad de har at tage højde for, når de stiller krav til hinanden. Så jeg er rigtig glad for, at vi har kunnet nå at lande aftalen, inden forhandlingerne for alvor er kommet i gang," siger Peter Hummelgaard.

Indfører de facto lovbestemt mindsteløn
Aftalen betyder, at vognmænd for at få licens til at køre gods i Danmark skal følge lønniveauet i den mest repræsentative overenskomst på området.

Det vil i praksis sige 3F's overenskomster med arbejdsgiverforeningerne DTL og ATL, som tilsammen dækker 87 procent af transportbranchen. De facto indfører man med aftalen en form for lovbestemt mindsteløn − som gælder både for danske og udenlandske chauffører. Kravet retter sig dog mod de samlede lønomkostninger − og omfatter dermed også pension, ferie, tillæg og kan derfor ikke oversættes direkte til en lovfastsat minimumstimeløn.

Læs også

Selv om udgangspunktet har været et fælles udspil fra Dansk Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), har regeringen haft svært ved at nå i mål med aftalen.

I Venstre, Dansk Folkeparti og Radikale har det nemlig vakt bekymring, at forslaget ville medføre et overenskomstmonopol til 3F.

Lille formulering med stor betydning
Det er en lille formulering om, at lønniveauet hos en vognmand "ikke afviger entydigt og væsentligt fra det samlede omkostningsniveau i de retningsgivende overenskomster", som nu har fået partierne til blåstemple aftalen.

"I Venstre har vi været optaget af at sikre, at man ikke indførte et de facto monopol til 3F. Men med den her formulering mener jeg stadig, at er plads til både ITD og KA og deres modparter, fordi man også fremadrettet har frihed til at sammensætte sine lønelementer i den enkelte overenskomst," siger Venstres beskæftigelsesordfører, Hans Andersen.

Ifølge Hans Andersen har man i forhold til regeringens udspil også sikret, at vognmænd vil blive underlagt den samme myndighedkontrol, uanset om de har overenskomst med 3F, ITD/Krifa eller KA/Det Faglige Hus, og at en given arbejdsgiverforening selv skal indgå i overenskomstnævnet, når deres overenskomst skal vurderes.

Bent Bøgsted fra Dansk Folkeparti mener heller ikke, at der er grund til bekymring.

"Når jeg sammenligner de forskellige overenskomster på alle parametre, er der kun et par kroners forskel. Så når de er så tæt på hinanden, er jeg tryg ved, at ingen risikerer at blive ugyldige," siger han.

EL: Historisk vigtigt skridt
Blandt venstrefløjsparterne er der stor begejstring for aftalen, som ifølge Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, udgør et historisk skridt i kampen mod social dumping.

"Jeg er helt oppe at ringe. Det her er jo det største skridt, vi har taget i al den tid, jeg har været herinde på Christiansborg. Nu er der efter vores opfattelse effektivt hugget bremserne i for bulgarske, rumænske og for den sags skyld filippinske lønninger på danske landeveje," siger han.

Arbejdsgiverorganisation ITD er knap så begejstrede.

"Den socialdemokratiske regering har nu sammen med et politisk flertal besluttet, at 3F fremover ved lov skal diktere omkostningsniveauet for samtlige overenskomster på transportområdet i Danmark. Foreningsfriheden og den frie konkurrence er nu reelt væk på transportområdet i Danmark," skriver de i en pressemeddelelse.

DF: Det må ITD bare finde sig i
Hans Andersen mener, at kritikken fra ITD er grundløs.

"Jeg har været i tæt dialog med ITD hele vejen. Men jeg deler altså ikke deres stærke bekymring. Hvis de er på et niveau, hvor deres overenskomst ikke afviger entydigt og væsentligt, så får de også deres godskørselstilladelse."

Heller ikke hos Dansk Folkeparti er der mere sympati at hente.

"Det er måske, fordi de har nogle vognmandsfirmaer, som ikke har overenskomst med nogen udenlandske vognmandsfirmaer, som kører for dem i Danmark. Så det må de bare finde sig i," siger Bent Bøgsted og fortsætter:

"Vi har stadig foreningsfrihed og og fagforeningsfrihed, men man kan ikke få en godskørselstilladelse uden at leve op til det niveau, vi har aftalt."

Liberal Alliance har som eneste parti i Folketinget valgt at stå uden for aftalen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Andreas Steenberg

Public affairs executive, Systematic, fhv. MF og politisk ordfører (R)
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2011)

Bent Bøgsted

Fhv. MF (DD)
maskinarbejder, Aalborg Tekniske Skole 1976, oversergent (Avedøre Rekrut- og Sergentskole 1977), våbenmekaniker (Nørrejyske Artilleriregiment 1977)

Hans Andersen

MF (V), byrådsmedlem (V), Frederikssund Kommune, kommitteret for Hjemmeværnet
cand.merc.aud. (Handelshøjskolen i København 2000)









0:000:00