Rigsrevision: Danmark risikerer dårligere fly end lovet

KAMPFLY: Danmark, USA og andre kunder til F-35-kampflyet risikerer at modtage fly af dårligere kvalitet, end de er blevet lovet, advarer den amerikanske rigsrevision

Det er lykkedes at banke stykprisen for F-35-kampflyene yderligere ned det seneste år. Det nyder blandt andre Danmark godt af, da vi har bestilt 27 eksemplarer. Til gengæld kæmper programmet fortsat med en lang række problemer, få måneder før man forventer at gå op til maksimal produktionsrate på mere end 200 fly om året.

Det fremgår af den amerikanske rigsrevisions årlige statusrapport om F-35-projektet, som blev offentliggjort i sidste uge.

Det er blandt andet problemer med utilstrækkelig kvalitet på samlebåndet, udskiftning af vedligeholdelsessystem, ustabile underleverandører, forsinket udvikling af simulator og Tyrkiets exit fra programmet, der får Government Accountability Office (GAO) til at advare om, at USA og internationale kunder som Danmark risikerer at modtage et fly af dårligere kvalitet, end de er blevet lovet.

Opfylder ikke mål for pålidelighed
Mere end 500 eksemplarer af flyet er allerede bygget, og lande som USA, Norge, Italien, Holland, Storbritannien og Israel har modtaget de første fly. Flyets hovedleverandør, Lockheed Martin, planlægger dog først at sætte fuld fart på produktionslinjerne et sted mellem august i år og marts næste år.

Det bekymrer imidlertid den amerikanske rigsrevision, da man ikke mener, Lockheed Martins samlebånd møder de nødvendige standarder, som skal til for at producere kvalitetsfly. Ifølge rigsrevisionen lever de fly, som allerede er rullet af samlebåndet, ikke altid op til de opstillede pålidelighedskrav.

”Konkret opfylder kun cirka 3.000 af de over 10.000 nøgleprocesser i flyproduktionen de foruddefinerede designstandarder, som er nødvendige for at sikre produktets kvalitet. Desuden opfylder de over 500 leverede fly ikke programmets mål for pålidelighed og vedligehold,” skriver GAO.

Vil altid være der
Ved udgangen af 2019 var der 870 fejl og mangler, heraf ni kritiske fejl eller mangler. F-35-projektets programkontor vurderer, at det kan tage adskillige år, før visse fejl og mangler udbedres, og nogle vil sandsynligvis altid være der.

Ifølge det amerikanske forsvarsministerium Pentagons særlige evalueringsenhed, Director of Test & Evaluation (DOT&E), så bør F-35-programmet få styr på adskillige fejl og mangler i grundmodellen af F-35'eren, inden man går videre med at tilføje nye funktionaliteter til flyet.

100 milliarder kroner
De nye funktionaliteter er planlagt i en såkaldt blok 4-opgradering, som også giver rigsrevisionen panderynker og grå hår i hovedet. F-35-programmet havde i 2019 planlagt at rulle otte nye funktionaliteter ud til de mere end 500 producerede fly. Det blev dog kun til en.

Prislappen for udviklingen og udrulningen af blok 4-funktionaliteterne er på knap 100 milliarder kroner. Lockheed Martin og F-35-programmet forventer at levere funktionaliteterne hurtigere, end man gjorde med funktionaliteter under udviklingen af grundmodellen. I stedet for at udrulle det hele på én gang vil man i stedet rulle funktionaliteterne ud i små grupper hvert halve år.

Rigsrevisionen har flere gange opfordret til, at F-35-programmet håndterer blok 4-opgraderingen som et separat materieludviklingsprojekt. Det har programmet afvist.

Erstattes af nyt system
Udviklingen af F-35-kampflyet startede i 2001, og gennem adskillige år har vedligeholdelsessystemet Automated Logistics Information System (ALIS) voldt problemer. Det er det værktøj, som teknikerne på jorden bruger til blandt andet at tjekke og opdatere flyets software. Nu skal ALIS erstattes af et nyt system kaldet Operational Data Integrated Network (ODIN).

Den amerikanske rigsrevision har dog ikke kunnet få svar på, hvor meget af ALIS-systemet der vil blive genbrugt i ODIN. 

For sent leveret
Bag F-35-programmet står USA og partnerlandene Danmark, Norge, Holland, Storbritannien, Italien, Canada og Australien, hvis forsvarsvirksomheder har mulighed for at levere til projektet. Indtil 2019 var Tyrkiet også en del af projektet. Men efter et tyrkisk køb af et avanceret russisk luftforsvarssystem, fik landet silkesnoren.

Det har betydet, at man skal finde nye leverandører af dele på flyet, som i dag leveres af tyrkiske virksomheder. Der er fundet nye leverandører fra 2022 af mere end 1.000 dele, men 15 nøglekomponenter har man endnu ikke fundet nye leverandører af. Det kan skabe usikkerhed omkring produktionsraten og kvaliteten af de producerede fly i fremtiden.

GAO peger også på, at Lockheed Martin i forvejen har store udfordringer med at få underleverandører til at levere dele til tiden til samlebåndet i Fort Worth, Texas. På to år er antallet af for sent leverede dele steget fra under 2.000 til over 10.000. Hver måned står folkene i Fort Worth og mangler over 8.000 dele.

De tre flyvende værn i det amerikanske forsvar, US Air Force, US Navy og US Marine Corps, forventer at modtage 2.470 F-35-fly frem til 2044. Flyet skal erstatte seks flytyper. Danmarks 27 F-35-fly skal afløse Flyvevåbnets aldrende F-16-fly og leveres fra 2023 til 2027.

Forrige artikel Et år med klima i EU: ”Det er mere op ad bakke, end jeg troede” Et år med klima i EU: ”Det er mere op ad bakke, end jeg troede” Næste artikel Coronakrise sætter Grønlands økonomi yderligere under pres Coronakrise sætter Grønlands økonomi yderligere under pres