Debat

V, DF og K inden Rossen-samråd: Regeringen angriber den danske forvaltningstradition

DEBAT: Det er et demokratisk problem, at vi nu de facto har fået en vicestatsminister i form af Mette Frederiksens stabschef, der er uden for Folketingets rækkevidde, skriver Sophie Løhde (V), Peter Skaarup (DF) og Mai Mercado (K)

Finansminister Nicolai Wammen, statsminister Mette Frederiksen og stabschef Martin Rossen før mødestart af regeringsseminar i august.<br>
Finansminister Nicolai Wammen, statsminister Mette Frederiksen og stabschef Martin Rossen før mødestart af regeringsseminar i august.
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Sophie Løhde (V), Peter Skaarup (DF) og Mai Mercado (K)
Hhv. politisk ordfører, gruppeformand og gruppeformand

I dag skal Mette Frederiksen for første gang som statsminister stå skoleret for Folketinget i den kontroversielle sag om hendes rådgiver, Martin Rossen, som hun har udnævnt til stabschef i Statsministeriet og de facto-vicestatsminister i Danmark.

Mens sommeren var ved at sænke sig over Danmark i starten af juli måned, udgik en pressemeddelelse fra Statsministeriet.

Kort forinden havde Mette Frederiksen sat sig i landets mest magtfulde kontorstol i Statsministeriet. Og der skulle kun gå nogle få dage, før hun gjorde noget, som ikke er set i nyere dansk politik.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected]

I en pressemeddelelse fra Statsministeriet fremgik det for det første, at Mette Frederiksen for skatteborgernes penge ønskede at tredoble antallet af særlige rådgivere.

 Hertil kom, at den nye statsminister ville ansætte sin personlige rådgiver, Martin Rossen, som stabschef i Statsministeriet. Han skulle stå i spidsen for et nyt politisk sekretariat, hvor der skulle ”indgå et antal medarbejdere fra centraladministrationen”, som det lød i pressemeddelelsen.

Mette Frederiksen skylder danskerne en forklaring på, hvordan en ikkedemokratisk valgt rådgiver kan få så meget magt i Danmark uden at skulle stå til ansvar over for nogen.

Sophie Løhde (V), Peter Skaarup (DF) og Mai Mercado (K)
Hhv. politisk ordfører, gruppeformand og gruppeformand

En politisk rådgiver for Socialdemokratiets formand og statsminister skulle altså nu have magt over neutrale embedsmænd. Sådan en konstruktion er aldrig set før.

Frontalangreb på den danske forvaltningstradition
Derudover fik stabschefen fast sæde i regeringens to mest magtfulde udvalg, hvor regeringens mest centrale beslutninger bliver taget: Økonomiudvalget og Koordinationsudvalget. 

Her har kun højtstående ministre haft sæde tidligere. Nu skal stabschefen deltage i regeringens drøftelser på lige fod med ministrene. Det har statsministeren efterfølgende skriftligt bekræftet i et udvalgssvar til Folketinget.

Siden den helt nye magtkonstruktion stod klart, har der været kritik af Mette Frederiksen fra både Folketingets partier, professorer og juridiske eksperter. Kan man have en politisk udpeget stabschef til at bestemme over neutrale embedsmænd? Og hvordan vil Folketinget kunne udøve parlamentarisk kontrol af en politisk rådgiver og stabschef, der agerer som minister uden dog at være underlagt de samme kontrolmuligheder, og uden at offentligheden kan få direkte adgang til ham?

For os at se, er der tale om et frontalangreb på den danske forvaltningstradition.

Kritikken har da også fået statsministeren til at reagere. I hvert fald på papiret. Med en snuptagsløsning justerede Mette Frederiksen på Statsministeriets organisationsdiagram. Nu skulle stabschefens medarbejdere i stedet placeres i et andet kontor med en almindelig embedsmand som chef. Så stabschefen ikke på papiret blev chef for de pågældende medarbejdere.

En simpel skinøvelse for at dulme kritikken? Eller havde Mette Frederiksen reelt indset, at hun begik en fejl og risikerer at udviske skellet mellem embedsmænd, særlige rådgivere og politikere?

Læs også

Magtfuldkomment
Det tyder på det første. For stabschefens faste sæder i Koordinationsudvalget og Økonomiudvalget blev der ikke pillet ved. Så nu sidder der en politisk udpeget stabschef og er med inde over afgørende beslutninger i regeringens mest magtfulde udvalg.

Det er dybt problematisk og udtryk for en magtfuldkommenhed, som kan svække vores demokrati.

For Folketinget kan ikke kontrollere en stabschef. Vi kan kun kontrollere ministre. Og derfor er det et demokratisk problem, at vi nu de facto har fået en vicestatsminister, der er uden for Folketingets rækkevidde. Hertil kommer, at stabschefen heller ikke står til rådighed eller ansvar over for pressen. Ja, faktisk står stabschefen ikke til rådighed eller ansvar over for andre end statsministeren.

Så hvad er det reelt, der foregår i Statsministeriet i disse dage? Hvem er det reelt, der bestemmer, hvad der skal ske med Danmark? Og hvordan skal vi folkevalgte kunne kontrollere, at der træffes de bedste beslutninger på et oplyst og sagligt grundlag? Er Mette Frederiksen og Socialdemokratiet i gang med tage et endeligt opgør med neutrale embedsmænd? Der er mange spørgsmål, men få konkrete svar.

Derfor har vi tre partier – Venstre, Dansk Folkeparti og Konservative – indkaldt statsministeren i et samråd i dag.

Mette Frederiksen skylder danskerne en forklaring på, hvordan en ikkedemokratisk valgt rådgiver kan få så meget magt i Danmark uden at skulle stå til ansvar over for nogen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mai Mercado

MF og gruppeformand (K), fhv. børne- og socialminister, fhv. formand, FOF
cand.scient.pol. (SDU 2008)

Peter Skaarup

MF (DD)
student (Aarhus Katedralskole 1982)

Sophie Løhde

Indenrigs- og sundhedsminister, MF (V)
HA (kom.) (CBS 2007)









0:000:00