Tak for dit engagement i vores fælleskab


Er du sikker på, at du vil anmelde denne kommentar?

  • Finn ·

    Det reelle billede ved import

    Kære Christel

    dit indlæg er noget misvisende, om det er pure ignorans til de virkelige tilstande hos SKAT eller manglende kendskab vides ikke, men jeg vil gerne prøve at give dig et korrekt billede af det danske import marked.

    Jeg flyttede tilbage til Danmark i Juni 2014. Min bil blev synet og toldsynet i Danmark på trods af gyldigt syn i Tyskland. En måned senere var bilen vurderet til en alt for høj pris. Jeg kontakte derefter SKAT og selvom medarbejderen kunne se at han ikke havde fuldt nogen af SKATs egne procedure mhp. import, var hans hovedrystende forklaring: "Klag hvis du er utilfreds". I November skrev SKAT tilbage at jeg havde fuldstændig ret i min klage, og at afgiften dengang var alt for høj. Man havde nu reduceret prisen med 15 %, hvilket er en betragtelig reducering, men ifølge SKATs interne dokumenter var min bil stadigvæk vurderet på et forkert grundlag.
    I januar måned fik jeg medhold fra Skatteankestyrelsen (SANST). Beløbet var nu atter reduceret med 50 % i forhold til SKATs første bud.
    Den dag i dag, 8 måneder efter venter jeg stadigvæk på at betale afgift af min bil. SANST ønsker at se bilen, men de tilbyder kun en dag pr. måned. Således kan bilen først fremvises i slutningen af Marts. Den endelig afgift kan jeg regne med at få i April måned, 10 måneder efter at jeg flyttede til landet.

    Nu skulle man tro at dette er et enkelt tilfælde. Et tilfælde hvor en borger ikke var villig til at smide sine hårdt optjente kroner og ører efter et system der har fejlet gevaldigt. Jeg har i dette år samlet på eksempler af disse "enkle tilfælde" blandt bilfora og bekendte. I alle disse tilfælde er der tale om reducering efter klage mellem 20-50 %! Bearbejdningstiden strækker sig op til 1.5 år i disse sager.

    Hvis du virkelig mener at dette er en fair og retfærdig behandling, så skal du naturligvis fortsætte med at gå i mod denne EU lov. Alle os andre vil lease tyske biler dagen efter EU-forslaget er bleven godkendt.

    Det danske system ved Import er uretfærdig, ugennemsigtig og alt for dyr, og det er os som borger der betaler, både med tålmodighed, manglende mobilitet og en del penge.

    Tilgengæld kan de rige slippe for at betale afgift, helt legalt - de køber nemlig bare en Tesla Model S. En bil der snart findes 1000 gange på de danske veje, og med en sparet registeringsafgift på 1.000.000 kr (en million kroner) så har det kostet os andre 1.000.000.000 kr (en milliard kroner).... Meget fair ikke?

    Med venlig hilsen

    Finn

Prøv civilsamfund gratis i 14 dage

  • Artikler
  • Debat
  • Politisk kalender
  • Spørgsmål og svar
Gratis prøveabonnement