Tak for dit engagement i vores fælleskab


Er du sikker på, at du vil anmelde denne kommentar?

  • Erik Nørgaard · Selvstændig

    Vrøvl om hastighed

    Så er vi der igen.
    En "ekspert", finansieret af det offentlige, slår atter fast, at farten dræber; men det er jo kun en del af forklaringen. For det er i endnu højere grad inkompetente, udygtige billister, der i nogle tilfælde knapt er klar over, hvor de befinder sig, der er den største årsag til ulykker.
    Jeg kunne sagtens forestille mig, at man ved at fjerne en halv eller hel promille af de dårligste billister fra trafikken, ville kunne sænke antallet af trafikulykker ganske betragteligt.
    En anden ting er, at hastighedsbegrænsningerne ikke er tilpasset de faktiske forhold. Årsagen er, at diverse trafikforskere og trafikplanlæggeres mildt sagt teoretiske stillingtagen til hastighedsbegrænsninger. Disse mennesker ser det som deres fornemmeste pligt, at lægge så mange begrænsninger og forhindringer ind i afviklingen af trafikken i Danmark som muligt og resultatet er et trafiksystem, hvor man ofte oplever gennemsnitshastigheder på f. eks. 46 - 49 km. på det ordinære vejnet.
    Man bruger millioner og atter millioner på vejbump, pukler og skildpadder, der skal genere (læs. sænke hastigheden) kørslen mest muligt.
    Hvad er resultatet: Op i fart - ned i fart - op i fart osv. Det giver større slid på bilerne og en stærkt forøget forurening på grund af de idelige fartændringer.
    Forslag:
    Brug alle millionerne, der nu anvendes til bygning og vedligehold af fartbump, chikaner m.m. til vedligehold, af nogle visse steder meget dårlige veje og sæt hastighedsbøderne op til det dobbelte. Altså når hastighedsbegrænsningerne er eftertænkt realistisk en ekstra gang.

Prøv uddannelse gratis i 14 dage

  • Artikler
  • Debat
  • Politisk kalender
  • Spørgsmål og svar
Gratis prøveabonnement